Værfter sander til i scrubber-installationer
Mens skæringsdatoen for de nye svovlregler hastigt nærmer sig, er værfter verden over fuldt bookede med scrubber-installationer. Og nogle værfter har taget flere ordre ind, end de kan nå, inden 1. januar, ligesom flere redere oplever, at installationerne tager længere tid end lovet.
“Det er en relativt ny teknik, så det ser ud til at størrelsen af opgaven har været undervurderet,” siger en shippingkonsulent fra Singapore til det maritime medie,Splash, som en forklaring på, at mange værfter er bagud med scrubber-installationerne.
Mange værfter reklamerede med, at de kunne installere en scrubber på et skib på mindre end en måned, men nu ligger skibe ved kinesiske værfter ofte op til 60 dage for at få monteret røgrensningssystemet.
Og i de seneste uger har flere skibsejere offentliggjort udtalelser om, at deres retrofitting-aktiviteter er forsinkede, skrev Alphatanker i sin seneste ugentlige rapport.
Og med en skarp deadline forude, er der udsigt til, at problemet kan blive endnu værre i den kommende tid. Det skyldes selvsagt også, at mange rederier har udskudt beslutningen om scrubber-installationer til sidste øjeblik.
Men udsigten til, at investeringen - med den pris, der lige nu forventes på den svovlfattigere olie næste år - kan tjenes hjem hurtigt, har fået flere redere til at gå scrubber-vejen.
Således også Maersk, trods rederiets udtalte modvilje mod teknologien.
Topchef Søren Skou mener fortsat ikke, at det giver mening at flytte rensningen af olie ud på det enkelte skib, i stedet for at løse opgaven på raffinaderierne. Men han anerkender, at det kan vise sig at være en god forretning. Derfor har Maersk besluttet at udstyre et ikke oplyst antal containerskibe med teknologien.
Læs mere om den historie HER
Kilde: Splash