Klik venligst
danskerederier.gif

Historisk kanonjolle søsættes på folkemødet

Historisk kanonjolle søsættes på folkemødet

Mandag 19. august 2019 kl: 16:00


Efter tre års byggeri på Korsør Produktionshøjskoles værft er eleverne klar med en tro kopi af en kanonjolle fra 1809. Jollen søsættes og fyrer kanonen af for første gang til folkemødet lørdag i denne uge.

Korsør Produktionshøjskoles værft fik i 2013 den første henvendelse om muligheden for at bygge en original kanonjolle efter tegninger fra 1809. Man brugte derefter tre år på at skaffe midler til projektet, så man i vinteren 2016 kunne begynde på byggeriet. Siden da, er der brugt rigtig mange timer i værftet på at blive klar til søsætning af kanonjollen, som får navnet Corsør.

I 1807 stjal englænderne hele den danske flåde og alt grej, og Danmark stod på bar bund i forhold til at forsvare sig til søs. Inspireret af den svenske konstruktør Chapman opbyggede man derfor på få år en flåde af såkaldte kanonbåde i flere størrelser. De mindste er kanonjollerne, dernæst kanonchalupperne og endelig kom var der flere småskibe, som blev armeret med kanoner. I alt blev der bygget omkring 250 fartøjer til at forsvare Danmark og Norge.

Kanonbådene, som de betegnes, blev placeret strategisk fornuftigt rundt i kongeriget, klar til at kapre engelske skibe og konvojer, som sejlede gennem danske farvande for at handle i Østersøen. Perioden kaldes for “Kanonbådskrigen 1807-14”. I Korsør var der med adgang til Storebælt naturligvis også udstationeret kanonbåde. En kaserne med plads til 400 mand fra kanonbådene og kystbatterierne gav liv i byen i den ellers barske tid.

Mere fredeligt bliver det på kanonjollen Corsør, når et laug af frivillige mænd og kvinder i fremtiden skal fortælle historien om Kanonbådskrigen til interesserede, som også får mulighed for at komme med ud og ro og salutere, fortæller leder af Korsør Produktionshøjskoles værft, Christian Dyrløv.

”Fremover skal kanonjollen ud at fortælle historien om den barske tid som herskede i Danmark og Norge under Kanonbådskrigen 1807-14 og ikke mindst senere tabet af Norge. Vi forstiller os, at skoleklasser kan få et historisk indblik i denne periode ved først selv at ro og siden få krudt røg i øjnene. Det er store drøm er at etablere et museum, hvor kanonjollen også kan vinteropbevares.”

Allerede nu har interessen været stor for projektet. Søfartsstyrelsen har fulgt med i hele perioden, så jollen formelt kan få sin tilladelse til demonstrationssejladser, flådestationen har fulgt med og stiller rigtige kanoner til rådighed for jollen, og alene i 2018 var der 1300 nysgerrige forbi produktionshøjskolens værft for at følge byggeriet af kanonjollen.”

”Derudover har projektet budt på rigtig mange gode og udfordrende opgaver i forskellige sværhedsgrader for både lærlinge og elever på værftet,” siger Christian Dyrløb.

Værftet er et af de 12 forskellige værksteder på Korsør ProduktionsHøjskole, som tilbyder individuelle læringsforløb til unge mellem 16-25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse

FAKTA om kanonjollen

Kanonjollen er 15 meter lang. 3 meter bred. Funktions vægt er ca 13 tons.
Besætningen på kanonjollerne har været skiftende fra 16-22 mand.
Der er 16 årepladser. Årene er 5,60 meter.
Kanonjollen har tre master og får et sejlareal på ca 55 kvadratmeter.

Læs mere om Danmarks Maritime Kultur- og Folkemøde HER



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Datter døber hangarskib med faderens navn
- Sjældent set “landgang”
- Krydstogtrederi køber egen tropeø
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Kanonerne bliver ”kampklare” igen
- Alligevel dobbelttogter til skoleskibe i 2020
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Fotoserie: Ærøxpressen fra værft til Marstal
- 90 meter højt vartegn falder med et brag
- Så er Ærøxpressen på vej mod Marstal


Dagens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Datter døber hangarskib med faderens navn
- DFDS køber hollandsk logistikselskab


Ugens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Svitzer kritiseres efter dødsulykke
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Ammoniak-drevet skibs-design godkendt
- Video af dramatisk helikopter-redning
- MAN motorer udskibet til Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst