Klik venligst
danskerederier.gif

Ny sensor dokumenterer svovludledning

Ny sensor dokumenterer svovludledning

Mandag 2. september 2019 kl: 09:11


Danske rederier og maritime udstyrsproducenter er gået sammen om at udvikle ny type røggassensor, som på det enkelte skib kan dokumentere, at skibene overholder nye internationale svovlgrænser i brændstof.

”Der er uden tvivl nogle rigtig gode sensorløsninger på markedet i dag, men det er også løsninger, som ofte kan mere, end der bliver efterspurgt fra rederierne. Gennem en ny tilgang til det tekniske koncept vil vi derfor i projektet afdække potentialet for en alternativ og mere kosteffektiv løsning”, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

I dag er det frivilligt for rederne med kontinuerlige svovlmålinger om bord på skibene, medmindre der benyttes scrubber. Men det kan på sigt blive obligatorisk.

”Fra DFDS’s side ser vi gerne at en svovlsensor bliver obligatorisk ombord på alle skibe for at sikre lige konkurrencevilkår blandt rederierne. Samtidig ser vi også et behov for en billigere og mere simpel teknologi end de nuværende løsninger som findes på markedet”, siger Allan Grodin fra DFDS, som er en af nøglepartnerne i projektet.

Lige nu afprøver konsortiet forskellige kombinationer af sensorer og komponenter i laboratoriet på Teknologisk Institut. Herefter testes en tidlig version af sensoren ombord på et DFDS skib for at opnå driftserfaring. Udgangspunktet for det tekniske koncept er at benytte simple, kosteffektive men velafprøvede sensorer fra tilsvarende miljøer og i den udstrækning det er nødvendigt at fortynde en delmængde af røggassen før måling.

”I første omgang er målet, at den udviklede teknologi skal være et frivilligt redskab, som rederierne kan bruge til at vise, at de overholder de svovlkrav, de er underlagt. Ude på åbent hav er det svært at forestille sig andre løsninger, som vil fungere end en fastmonteret sensor på skibene, og vi vil således også i projektet være i tæt dialog med relevante myndigheder i forhold til hvordan kontinuerte data fra skibene fx kan bruges til en mere målrettet udvælgelse af skibe til yderligere inspektion”, siger Morten Køcks.

Valdemar Ehlers, teknisk chef, Danske Maritime supplerer:

”Vi har i Danmark betydelig ekspertise inden for røggassensorer, og vi ser det som en stor styrke, at der fortsat udvikles på sensorteknologierne således at de der er ansvarlige for emissionerne får de bedst mulige forudsætninger for at kvantificere omfanget af disse.”

Projektet forløber fra primo 2019 til ultimo 2020 og er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, DFDS, MOL Nordic Tankers, Danske Maritime, Danske Rederier, C.I.-Aqua og ME Production.

Projektet er medfinansieret af Miljøstyrelsen under MUDP-støtteordningen (2018).

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny pressechef hos Danske Maritime
- Maersk pengetank vil satse på vind
- Maersk vil få produceret let olie i Rotterdam
- Roxtec leverer løsninger til korvetter
- Ny rapport om bæredygtig blå økonomi
- Ny sensor dokumenterer svovludledning
- Vestas vil fyre 90 i Ringkøbing
- Svanehøj åbner ny afdeling i Japan
- ME Production opretter ny serviceafdeling
- Håb om redning af Harland & Wolff
- Bladt får permanent base på Lindø
- Værfter sander til i scrubber-installationer


Dagens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Medie: Maersk Tankers køber stort ind


Ugens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Det kan tage måneder at fjerne bilskib
- Trosse sprang og dræbte kaptajn
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Ny beslutning: Vil selv bygge 10 megaskibe
- Russisk skib tilbageholdt af Søfartsstyrelsen
- Briterne kopierer OMT-design på fregatter
- Henlagte miljøskibe skal nu ombygges
- Polsk specialenhed border Greenpeace skib
- Danskbygget trawler leveret til Norge
Klik venligst
Klik venligst