Klik venligst
danskerederier.gif

Ny sensor dokumenterer svovludledning

Ny sensor dokumenterer svovludledning

Mandag 2. september 2019 kl: 09:11


Danske rederier og maritime udstyrsproducenter er gået sammen om at udvikle ny type røggassensor, som på det enkelte skib kan dokumentere, at skibene overholder nye internationale svovlgrænser i brændstof.

”Der er uden tvivl nogle rigtig gode sensorløsninger på markedet i dag, men det er også løsninger, som ofte kan mere, end der bliver efterspurgt fra rederierne. Gennem en ny tilgang til det tekniske koncept vil vi derfor i projektet afdække potentialet for en alternativ og mere kosteffektiv løsning”, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

I dag er det frivilligt for rederne med kontinuerlige svovlmålinger om bord på skibene, medmindre der benyttes scrubber. Men det kan på sigt blive obligatorisk.

”Fra DFDS’s side ser vi gerne at en svovlsensor bliver obligatorisk ombord på alle skibe for at sikre lige konkurrencevilkår blandt rederierne. Samtidig ser vi også et behov for en billigere og mere simpel teknologi end de nuværende løsninger som findes på markedet”, siger Allan Grodin fra DFDS, som er en af nøglepartnerne i projektet.

Lige nu afprøver konsortiet forskellige kombinationer af sensorer og komponenter i laboratoriet på Teknologisk Institut. Herefter testes en tidlig version af sensoren ombord på et DFDS skib for at opnå driftserfaring. Udgangspunktet for det tekniske koncept er at benytte simple, kosteffektive men velafprøvede sensorer fra tilsvarende miljøer og i den udstrækning det er nødvendigt at fortynde en delmængde af røggassen før måling.

”I første omgang er målet, at den udviklede teknologi skal være et frivilligt redskab, som rederierne kan bruge til at vise, at de overholder de svovlkrav, de er underlagt. Ude på åbent hav er det svært at forestille sig andre løsninger, som vil fungere end en fastmonteret sensor på skibene, og vi vil således også i projektet være i tæt dialog med relevante myndigheder i forhold til hvordan kontinuerte data fra skibene fx kan bruges til en mere målrettet udvælgelse af skibe til yderligere inspektion”, siger Morten Køcks.

Valdemar Ehlers, teknisk chef, Danske Maritime supplerer:

”Vi har i Danmark betydelig ekspertise inden for røggassensorer, og vi ser det som en stor styrke, at der fortsat udvikles på sensorteknologierne således at de der er ansvarlige for emissionerne får de bedst mulige forudsætninger for at kvantificere omfanget af disse.”

Projektet forløber fra primo 2019 til ultimo 2020 og er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, DFDS, MOL Nordic Tankers, Danske Maritime, Danske Rederier, C.I.-Aqua og ME Production.

Projektet er medfinansieret af Miljøstyrelsen under MUDP-støtteordningen (2018).

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Omsætnings-boost og ny topchef i Bladt
- Genstartsteams skal sætte gang i eksporten
- Eldar Sætre stopper som topchef i Equinor
- Orskov Yards nye flydedok er ankommet
- Nedtur: Carnival sælger to til ophugning
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
- Flensborg Værft sikret nye ordrer
- Der arbejdes flittigt i Det Maritime Danmark
- Direktør fratræder job på Hirtshals Yard
- Stor fyringsrunde i MAN Energy Solutions
- Grøn marineteknologi løfter Alfa Laval
- NKT vinder milliardordre i Storbritannien


Dagens mest læste

- Mauritius forventer worst-case-scenario
- DFDS hårdt ramt af Corona-krisen i Q2
- Enorm kokain-fangst i Hamborg Havn
- TDC-chef ny CCO i Maersk Tankers
- Omsætnings-boost og ny topchef i Bladt


Ugens mest læste

- Containerskib smadrer ind i kaj
- Libanon sætter havne-ansatte i husarrest
- Beirut:Russisk shipping-millionær i søgelyset
- Voldsom storm river kraner omkuld
- J.A. Rederiet hæver Synne i tredje forsøg
- Så er Tyra Vest ankommet til Frederikshavn
- De tjekker nok strømforholdene næste gang
- Skibsejer: Der er fiflet med papirerne
- Nedtur: Carnival sælger to til ophugning
- Olielæk truer naturparadis på Mauritius
Klik venligst
Klik venligst