Klik venligst
danskerederier.gif

Ny sensor dokumenterer svovludledning

Ny sensor dokumenterer svovludledning

Mandag 2. september 2019 kl: 09:11


Danske rederier og maritime udstyrsproducenter er gået sammen om at udvikle ny type røggassensor, som på det enkelte skib kan dokumentere, at skibene overholder nye internationale svovlgrænser i brændstof.

”Der er uden tvivl nogle rigtig gode sensorløsninger på markedet i dag, men det er også løsninger, som ofte kan mere, end der bliver efterspurgt fra rederierne. Gennem en ny tilgang til det tekniske koncept vil vi derfor i projektet afdække potentialet for en alternativ og mere kosteffektiv løsning”, siger projektleder Morten Køcks, Teknologisk Institut.

I dag er det frivilligt for rederne med kontinuerlige svovlmålinger om bord på skibene, medmindre der benyttes scrubber. Men det kan på sigt blive obligatorisk.

”Fra DFDS’s side ser vi gerne at en svovlsensor bliver obligatorisk ombord på alle skibe for at sikre lige konkurrencevilkår blandt rederierne. Samtidig ser vi også et behov for en billigere og mere simpel teknologi end de nuværende løsninger som findes på markedet”, siger Allan Grodin fra DFDS, som er en af nøglepartnerne i projektet.

Lige nu afprøver konsortiet forskellige kombinationer af sensorer og komponenter i laboratoriet på Teknologisk Institut. Herefter testes en tidlig version af sensoren ombord på et DFDS skib for at opnå driftserfaring. Udgangspunktet for det tekniske koncept er at benytte simple, kosteffektive men velafprøvede sensorer fra tilsvarende miljøer og i den udstrækning det er nødvendigt at fortynde en delmængde af røggassen før måling.

”I første omgang er målet, at den udviklede teknologi skal være et frivilligt redskab, som rederierne kan bruge til at vise, at de overholder de svovlkrav, de er underlagt. Ude på åbent hav er det svært at forestille sig andre løsninger, som vil fungere end en fastmonteret sensor på skibene, og vi vil således også i projektet være i tæt dialog med relevante myndigheder i forhold til hvordan kontinuerte data fra skibene fx kan bruges til en mere målrettet udvælgelse af skibe til yderligere inspektion”, siger Morten Køcks.

Valdemar Ehlers, teknisk chef, Danske Maritime supplerer:

”Vi har i Danmark betydelig ekspertise inden for røggassensorer, og vi ser det som en stor styrke, at der fortsat udvikles på sensorteknologierne således at de der er ansvarlige for emissionerne får de bedst mulige forudsætninger for at kvantificere omfanget af disse.”

Projektet forløber fra primo 2019 til ultimo 2020 og er et samarbejde mellem Teknologisk Institut, DFDS, MOL Nordic Tankers, Danske Maritime, Danske Rederier, C.I.-Aqua og ME Production.

Projektet er medfinansieret af Miljøstyrelsen under MUDP-støtteordningen (2018).

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Svindel-beskyldninger førte til ransagninger
- Danske Maritime støtter grøn aftale
- VMS Group åbner værksted i Vestafrika
- Fusion kan betyde endnu større afkast
- Hempel går med i Getting to Zero Coalition
- Wärtsilä taber på færre scrubber-ordrer
- Rustede scrubbere kan være ny forretning
- Kina øger fokus på maritim industri
- Travlhed i dansk ballastvand test-center
- Kendte shippingfolk investerer i Bawat
- Glem ikke vedligehold i den grønne bølge
- Folketing kan sikre Danmarks styrkeposition


Dagens mest læste

- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Stena har taget levering af Stena Estrid


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst