Klik venligst
danskerederier.gif

Infrastruktur til el-færger skal på plads

Infrastruktur til el-færger skal på plads

Fredag 6. september 2019 kl: 09:58


Mens mange danske færgerederier og andre aktører i den maritime industri er godt i gang med den grønne omstilling, kniber det med den nødvendige infrastruktur til f.eks. elfærger. Og det skal der laves om på, mener begge sider i Folketinget.

ForSea er et af de rederier, der har investeret massivt i at nedbringe CO2 udledningen på overfarten Helsingør og Helsingborg, med ombygningen af to færger til eldrift. Det har betydet en reduktion af CO2-udledningen med ca. 65 pct.

Og initiativet roses fra Christiansborg.

“Færgerederierne har gang i et rigtig interessant projekt med deres omstilling til CO2-neutral færgefart. De er nogle af dem, der er længst fremme i hele verden, men det er ikke kommet af sig selv. Rederierne har investeret massivt i innovative løsninger de seneste år, og det er en af grundene til, at de er så langt fremme på den grønne dagsorden,” siger Ida Auken fra De Radikale.

Andre eksempler på grønnere færgefart er den nylig indsatte elfærge, Ellen, og Scandlines, der sejler med verdens største hybridflåde mellem Danmark og Tyskland.

Og det er positivt, mener Venstre.
”Venstre vil gøre Danmark klimaneutralt senest i 2050. Det betyder, at Danmark samlet set ikke skal udlede drivhusgasser. For at nå det mål skal vi bl.a. sikre en grønnere transport. Jeg er slet ikke i tvivl om, at elfærger er et af de midler, vi skal trække på for at sikre en grønnere fremtid. Derfor tror jeg også, at vi i fremtiden vil se flere af dem i de danske farvande,” siger Torsten Schack Pedersen.

Men uden en infrastruktur til at lade batterierne op vil udviklingen stoppe.
Politikerne fra de to partier er derfor enige om, at der skal investeres i udbygningen af elnettet.

”Jeg vil godt kvittere for færgerederiernes gode arbejde, og jeg synes, det ville være passende, hvis vi fra politisk side gik ind og støttede de private initiativer, der hjælper den grønne omstilling. Konkret for færgefarten har vi en udfordring i at sikre de rette faciliteter, såsom et robust elnet, der når helt ned til havnen og god adgang til vedvarende energi fra f.eks. vindmøller,” siger Ida Auken forud for Færgerederiernes årsmøde i weekenden.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- CMP indgår samarbejde med Los Angeles
- Krydstogt-modstand presser EU-havne
- Stockholm indvier største landstrømsanlæg
- Ti havne danner bæredygtighedsalliance
- Thorsminde Havn planlægger heliport
- Havnen i Gdansk vil være den største
- Havne: Ørsted-penge skal gå til transport
- 11 anholdt for ulovlig handel med brændstof
- Thorsmindes Tønne var tyndslidt
- Povl Anker får plads i Ystad Havn
- Lindø bestiller verdens største mobilkran
- Maersk i tæt samarbejde med kinesisk selskab


Dagens mest læste

- Ophugning af Maersk FPSO var ulovlig
- Krydstogtskibe hyret ind til fodboldturister
- CMP indgår samarbejde med Los Angeles
- Migranter fundet i container på DFDS-skib
- Houthi-oprørere frigiver fartøjer


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Stena Line har taget levering af super RoPax
- Oliearbejdere angrebet og beskudt af pirater
- MSC gigant af sted med fyrværkeri-show
- Stadil-selskab konkurs med 160 mio. i gæld
Klik venligst
Klik venligst