Marseilles investerer 150 mio i renere luft
Marseilles investerer i de kommende år 150 mio. kr. i landstrømsanlæg for at reducere forureningen og klimapåvirkningen fra havnen, der er den 4. største krydstogtdestination i Middelhavet. Corsica Linea tager de første skridt nu.
Corsica Linea´s Paglia Orba bliver som den første udstyret med tilslutning til landstrøm..
Den franske færgeoperatør har besluttet at udstyre sine færger med teknologi fra ABB, der gør det muligt at benytte de første landstrømsanlæg i havnen i Marseilles. Rederiet er allerede i gang med at udstyre den første af tre færger med udstyret. De to andre følger i det kommende år.
Det betyder, at færgerne ikke behøver at brænde dieselolie af i deres hjælpemotorer, når de ligger ved kaj. “Vi vurderer, at de vil bruge mellem 7 MWh og 11 MWh nul-emisions strøm pr. anløb afhængig af skibet,” siger Ludovic Amouroux, der er projektleder i Corsica Linea ifølge World Maritime News.
Marseilles er Frankrigs største havn og den 4. største krydstogtdestination i Middelhavet med knap 1,5 mio. besøgende i 2017.
Opbygningen af landstrømsanlæg er startet ved Corsica-færgernes kaj og vil blive udbygget i to faser, hvor bl.a. reparationskajerne kommer med i 2022 og krydstogtskibenes kajanlæg mellem 2022 og 2025.
Danmark halter bagud i forhold til etablering af landstrømsanlæg. Således sagde takkede København for et par år siden nej til et gratis landstrømsanlæg. I foråret besluttede Københavns Kommune sammen med Copenhagen Malmö Port og By&Havn dog at bevilge 4,5 mio. kr. til et landstrømsanlæg, der skal står klar i Nordhavn i 2021.
Også i Aarhus er der planer om etablering af den mere klima- og forureningsvenlige løsning, mens de to mindre havne i Grenaa og Faaborg allerede nu er klar med landstrømsanlæg.
Redaktionen