Klik venligst
danskerederier.gif

Johnson-regeringen har fremlagt worst-case

Johnson-regeringen har fremlagt worst-case

Torsdag 12. september 2019 kl: 13:58


Kaotiske tilstande kan i værste tilfælde blive resultatet i en lang række sektorer i det britiske samfund ved et Brexit uden en aftale. Det fremgår af den britiske regerings eget bud på et worst-case-scenario. Trafikken over Kanalen risikerer at blive reduceret med 40-60 pct. dag 1.

Trafikken ved og over Den Engelske Kanal vil blive udsat for massive forsinkelser på top til flere døgn. Det kan ikke alene påvirke persontransporten, men også forsyninger af mad og medicin fra kontinentet, fremgår det af Johnson-regeringens eget worst-case scenario, der blev fremlagt i går.

Det skete efter at de britiske parlamentarikere som noget af det sidste, inden de blev sendt på en ufrivillig ferie af premierminister Boris Johnson, krævede, at regeringen fremlagde dokumenterne.

Kilometerlange køer af lastbiler på begge sider af kanalen er af mange andre blevet anført som en af konsekvenserne ved et Brexit uden en aftale. Og den forudsigelse er regeringen enig i, fremgår det af det fem sider lange dokument, “Operation Yellowhammer”.

Storbritannien vil ved et hårdt Brexit få tredje-lands status i EU og et forhold, der i dokumentet beskrives som blivende “i det store og hele usympatisk”.

Blandt hovedpunkterne i dokumenterne kan fremhæves følgende potentielle effekter:

- Trafikken over Den Engelske Kanal vil blive reduceret med 40-60 pct. i løbet af en dag med forstyrrelser, der kan vare i tre måneder.
- Protestaktioner over hele landet kan lægge beslag på politiets ressourcer.
- Finansielle services og udvekslingen af oplysninger om kriminelle og persondata vil blive negativt påvirket.
- Små og mellemstore virksomheder kan få svært ved at klare sig.
- Når de britiske farvande lukkes for op til 282 fiskefartøjer fra EU fra den ene dag til den anden, kan det føre til vrede og måske voldelige sammenstød.

Det hedder videre i dokumentet, at fødevarersektoren vil blive ramt i løbet af uger, hvis ikke dage, på grund af dens afhængighed af den frie bevægelighed i EU og det indre marked.

Michael Gove, der er ministeren med ansvaret for forberedelserne til et no-deal Brexit understregede i forbindelse med offentliggørelsen af dokumentet, at der var tale om “opdaterede antagelser” og at der således hverken var tale om en “konsekvensanalyse eller en forudsigelse af, hvad der mest sandsynligt vil ske”.

“Den beskriver, hvad der kan ske i et rimeligt worst-case-scenarie,” skrev ministeren i en kommentar til Operation Yellowhammer-dokumentet.

Labour´s talsmand mente, at dokumentet tværtimod berettigelsen af oppositionens forsøg på at få afværget en no-deal-Brexit.

Hele dokumentet fra den engelske regering kan du finde HER.


Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Johnson får 12 dage - ellers er det slut
- Lauritzen sælger endnu et skib
- Milliardgæld tynger kriseramte Solstad
- Frontline dropper option - går efter VLCC
- Flere sanktioner mod Iran efter angreb
- IMO 2020 kan føre til flere aflyste sejladser
- Pacific Basin køber brugt for 74 mio. dollar
- Nordkoreansk angreb på russisk patruljeskib
- Hamburg Süd lancerer instant booking
- Bjærgningsoperation i gang igen efter storm
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Medie: Maersk Tankers køber stort ind


Dagens mest læste

- Milliardgæld tynger kriseramte Solstad
- Johnson får 12 dage - ellers er det slut
- Maersk-partner navngiver tredje gigantskib
- Flere sanktioner mod Iran efter angreb
- Stærk vind gav dansk rekord


Ugens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Scrubber-sammenbrud vander maskinrum
- Det kan tage måneder at fjerne bilskib
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Trosse sprang og dræbte kaptajn
- Russisk skib tilbageholdt af Søfartsstyrelsen
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Nordkoreansk angreb på russisk patruljeskib
- Henlagte miljøskibe skal nu ombygges
Klik venligst
Klik venligst