Klik venligst
danskerederier.gif

Unifeeder oplever fremgang for Short Sea

Unifeeder oplever fremgang for Short Sea

Fredag 13. september 2019 kl: 12:55


Flere og flere virksomheder får øjnene op for muligheden for både at spare penge og belaste klimaet mindre ved at flytte deres containertransport fra lastbiler til skibe. Rederiet Unifeeder oplever en stor vækst inden for Short Sea Shipping.

”Vi oplever en vækst, der er tre-fire gange større på Short Sea-området end den almindelige vækst af samhandlen i området. Jeg tror, at væksten for det første skyldes, at flere er blevet opmærksomme på muligheden. Derudover er der penge at spare for virksomhederne, og som samfund har vi også en stor interesse i at flytte gods fra vejene og ud til søs, da det reducerer både CO2-udledningen og trængslen på vejene,” siger CEO i Unifeeder, Jesper Kristensen.

Unifeeders skibe kan laste op til 1000 containere, der dermed ikke skal flyttes af lastbiler på Europas i overvejen hårdt belastede motorvejsnet. Og som et grønt foregangsland er det vigtigt, at Danmark udvider nærskibstrafikken, mener Danske Rederier. Organisationen henviser til en undersøgelse fra Aarhus Havn lavet af COWI, som viser, at CO2-udledningen fra godstransport over en vis distance kan halveres, hvis godset fremover fragtes på havet i stedet for på vejene.

Ifølge undersøgelsen udleder en lastbil på en tur fra Aarhus til Hamborg ca. 18 kilo CO2 pr. ton gods, mens et skib på samme distance udleder under halvdelen af den CO2 pr. ton gods.

”Søtransport er oftest den mest energieffektive transportform, og vi skal derfor blive bedre til at tænke skibsfart ind, også når vi fragter gods mellem nabolande. De danske rederier er allerede frontløbere inden for nærskibsfart, og vi har flere medlemmer, der er lykkedes med at trække gods over på skibene de senere år. Vi skal trække på de gode erfaringer, så vi i fremtiden kan få endnu mere gods på vandet,” siger Jacob K. Clasen, der er direktør for Erhvervspolitik og Analyse hos Danske Rederier.

Unifeeder driver et fintmasket netværk, der forbinder mere end 100 havne i Nord- og Vesteuropa, og blev i 2018 købt af havneselskabet DP World for 4,9 mia. kr. fra Nordic Capital, der selv erhvervede rederiet i 2013 for godt 3 mia. kr.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Malaysia forbyder brug af åbne scrubbere
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Rusland tilbageleverer ukrainske krigsskibe
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Stadil-selskab konkurs med 160 mio. i gæld
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Danmark i spidsen for udvikling af klimatiltag
- Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
- Unifeeder udvider sit netværk til Kaliningrad
- Team Tankers fortsætter rød stime


Dagens mest læste

- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Stena har taget levering af Stena Estrid


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst