Klik venligst
danskerederier.gif

Milliardgæld tynger kriseramte Solstad

Milliardgæld tynger kriseramte Solstad

Torsdag 19. september 2019 kl: 10:55


Det er et af verdens største offshorerederier. Men alt for mange af Solstads skibe ligger arbejdsløse hen og en gæld på omkring 30 mia. nkr. og en negativ egenkapital tynger selskabet, der lever på kreditorernes nåde.

Krisen forsætter med uformindsket styrke i det norske offshorerederi, Solstad. 48 ud af 137 forsyningsskibe, ankerhåndteringsfartøjer og konstruktionsskibe ligger uvirksomme hen og yderligere 30 skibe arbejder på kontrakter, der udløber inden nytår.

Læg dertil en astronomisk gæld på 30 mia. nkr., en negativ egenkapital på 1,6 mia. nkr. efter årets andet kvartal og et underskud før skat i fjor på 5,7 mia. nkr. Samlet set tegner det et billede af et rederi, der i den grad lever på bankernes nåde.

“Det er en alvorlig situation. Dele af selskabet har ikke overholdt sine lånebetingelser, og bankerne har al magt her. Hvis bankerne vil, kan de tvinge dele af selskabet ud i en konkurs og tage pant i aktiverne,” siger Sven Sele, der er analytiker i Clarksons Platou.

Han understreger dog, at konkurs er et mindre sandsynligt udfald, fordi det også er i bankernes interesse at holde selskabet i live. Hvis der ikke opnås enighed om en endelig restrukturering inden udgangen af oktober, finder han det mere sandsynligt, at der bliver indgået nye aftaler med nye lånebetingelser.

“Det bedste for selskabet vil formentlig være en løsning, hvor dele af gælden omlægges til egenkapital for at opnå en bedre kapitalstruktur. Det kan føre til, at aktionærerne også er villige til at bidrage med nye penge,” siger Sele.

Solstad blev skabt i 2017 som en fusion mellem det gamle Solstad, Farstad Shipping, Deep Sea Supply og Rem Offshore og har Kjell Inge Røkke og John Fredriksen som de største aktionærer.

Selvom det nu ser svært ud for Solstad, tegner fremtiden for markedet sig lysere for offshorerederierne, mener Sele.
“Markedet har uden tvivl vendt og er i bedring. Forsyningsskibene har haft en stærk tendens i år. Problemet er, at Solstad egentlig ikke har tid til at vente på opturen,” siger analytikere.

En anden analytiker er ikke ligeså optimistisk og kalder markedet for “udfordrende”.

“For rederier som Solstad ser det derfor ganske mørkt ud i forhold til at løfte omsætningen og dermed bundlinjen,” siger Audun Martinsen, der er analytiker i Rystad Energy.

Solstad har selv understreget situationens alvor i sit seneste kvartalsregnskab:
"Selskabets levedygtighed på langt sigt afhænger af, at der findes en løsning på den finansielle situation".

Kilde: Sysla Maritim




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- Billig svensk kroner gavner Stena Line
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- EU klar til at godkende Brexit aftale, men…
- Maritimt mysterium på run-away skib
- USA advarer skibe mod at slukke AIS
- Macron vil lægge skat på skibsbrændstof
- IMO 2020 kan give Maersk fordele
- Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde
- Maersk-CEO mødes med Merkel og Macron


Dagens mest læste

- Fantastisk drone-video af verdens største
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst