Klik venligst
danskerederier.gif

Milliardgæld tynger kriseramte Solstad

Milliardgæld tynger kriseramte Solstad

Torsdag 19. september 2019 kl: 10:55


Det er et af verdens største offshorerederier. Men alt for mange af Solstads skibe ligger arbejdsløse hen og en gæld på omkring 30 mia. nkr. og en negativ egenkapital tynger selskabet, der lever på kreditorernes nåde.

Krisen forsætter med uformindsket styrke i det norske offshorerederi, Solstad. 48 ud af 137 forsyningsskibe, ankerhåndteringsfartøjer og konstruktionsskibe ligger uvirksomme hen og yderligere 30 skibe arbejder på kontrakter, der udløber inden nytår.

Læg dertil en astronomisk gæld på 30 mia. nkr., en negativ egenkapital på 1,6 mia. nkr. efter årets andet kvartal og et underskud før skat i fjor på 5,7 mia. nkr. Samlet set tegner det et billede af et rederi, der i den grad lever på bankernes nåde.

“Det er en alvorlig situation. Dele af selskabet har ikke overholdt sine lånebetingelser, og bankerne har al magt her. Hvis bankerne vil, kan de tvinge dele af selskabet ud i en konkurs og tage pant i aktiverne,” siger Sven Sele, der er analytiker i Clarksons Platou.

Han understreger dog, at konkurs er et mindre sandsynligt udfald, fordi det også er i bankernes interesse at holde selskabet i live. Hvis der ikke opnås enighed om en endelig restrukturering inden udgangen af oktober, finder han det mere sandsynligt, at der bliver indgået nye aftaler med nye lånebetingelser.

“Det bedste for selskabet vil formentlig være en løsning, hvor dele af gælden omlægges til egenkapital for at opnå en bedre kapitalstruktur. Det kan føre til, at aktionærerne også er villige til at bidrage med nye penge,” siger Sele.

Solstad blev skabt i 2017 som en fusion mellem det gamle Solstad, Farstad Shipping, Deep Sea Supply og Rem Offshore og har Kjell Inge Røkke og John Fredriksen som de største aktionærer.

Selvom det nu ser svært ud for Solstad, tegner fremtiden for markedet sig lysere for offshorerederierne, mener Sele.
“Markedet har uden tvivl vendt og er i bedring. Forsyningsskibene har haft en stærk tendens i år. Problemet er, at Solstad egentlig ikke har tid til at vente på opturen,” siger analytikere.

En anden analytiker er ikke ligeså optimistisk og kalder markedet for “udfordrende”.

“For rederier som Solstad ser det derfor ganske mørkt ud i forhold til at løfte omsætningen og dermed bundlinjen,” siger Audun Martinsen, der er analytiker i Rystad Energy.

Solstad har selv understreget situationens alvor i sit seneste kvartalsregnskab:
"Selskabets levedygtighed på langt sigt afhænger af, at der findes en løsning på den finansielle situation".

Kilde: Sysla Maritim




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Ældre søfolk mere udsatte for ulykker
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Container shipping måske så småt på vej op
- Ny amerikansk advarsel til iranske skibe
- Eimskip svækket af corona-nedtur
- Panama vil tiltrække flere oplægninger
- Norsk skibsfart klimaneutral inden 2050
- Iranske tankskibe udfordrer USA


Dagens mest læste

- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Styrelse godkender to nye havmølleparker


Ugens mest læste

- Dansk sejlbåd dukket op i Atlanterhavet
- Kæmpe skib lagt til ved kort kaj
- Piratskib eksploderede under ildkamp
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Fragtskib på grund ud for Langeland
- Kvindelig US Navy-captain fyret for oliespild
- Norsk ejet tankskib i ildkamp med pirater
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Ardent trækker sig fra bjærgningsmarkedet
- Eksplosion på tankskib fanget på video
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst