Milliardgæld tynger kriseramte Solstad

Det er et af verdens største offshorerederier. Men alt for mange af Solstads skibe ligger arbejdsløse hen og en gæld på omkring 30 mia. nkr. og en negativ egenkapital tynger selskabet, der lever på kreditorernes nåde.

Krisen forsætter med uformindsket styrke i det norske offshorerederi, Solstad. 48 ud af 137 forsyningsskibe, ankerhåndteringsfartøjer og konstruktionsskibe ligger uvirksomme hen og yderligere 30 skibe arbejder på kontrakter, der udløber inden nytår.

Læg dertil en astronomisk gæld på 30 mia. nkr., en negativ egenkapital på 1,6 mia. nkr. efter årets andet kvartal og et underskud før skat i fjor på 5,7 mia. nkr. Samlet set tegner det et billede af et rederi, der i den grad lever på bankernes nåde.

“Det er en alvorlig situation. Dele af selskabet har ikke overholdt sine lånebetingelser, og bankerne har al magt her. Hvis bankerne vil, kan de tvinge dele af selskabet ud i en konkurs og tage pant i aktiverne,” siger Sven Sele, der er analytiker i Clarksons Platou.

Han understreger dog, at konkurs er et mindre sandsynligt udfald, fordi det også er i bankernes interesse at holde selskabet i live. Hvis der ikke opnås enighed om en endelig restrukturering inden udgangen af oktober, finder han det mere sandsynligt, at der bliver indgået nye aftaler med nye lånebetingelser.

“Det bedste for selskabet vil formentlig være en løsning, hvor dele af gælden omlægges til egenkapital for at opnå en bedre kapitalstruktur. Det kan føre til, at aktionærerne også er villige til at bidrage med nye penge,” siger Sele.

Solstad blev skabt i 2017 som en fusion mellem det gamle Solstad, Farstad Shipping, Deep Sea Supply og Rem Offshore og har Kjell Inge Røkke og John Fredriksen som de største aktionærer.

Selvom det nu ser svært ud for Solstad, tegner fremtiden for markedet sig lysere for offshorerederierne, mener Sele. “Markedet har uden tvivl vendt og er i bedring. Forsyningsskibene har haft en stærk tendens i år. Problemet er, at Solstad egentlig ikke har tid til at vente på opturen,” siger analytikere.

En anden analytiker er ikke ligeså optimistisk og kalder markedet for “udfordrende”.

“For rederier som Solstad ser det derfor ganske mørkt ud i forhold til at løfte omsætningen og dermed bundlinjen,” siger Audun Martinsen, der er analytiker i Rystad Energy.

Solstad har selv understreget situationens alvor i sit seneste kvartalsregnskab: "Selskabets levedygtighed på langt sigt afhænger af, at der findes en løsning på den finansielle situation".

Kilde: Sysla Maritim

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle