Klik venligst
danskerederier.gif

Nyt bind i serien Danske rederier

Nyt bind i serien Danske rederier

Torsdag 10. oktober 2019 kl: 11:50


Forlaget Betty Nordgas og Bent Mikkelsen er nu klar med volume 21 i serien Danske Rederier. Bogen indeholder tre danske rederier. Dampskibs-A/S Progress, Stenhøj Shipping og Rederiet Runa. Værket koster 350 kroner og kan bestilles på via forlagets hjemmeside.

Dampskibs-A/S Progress blev stiftet I 1904 af den driftige skibsmægler Marius Henrik Nielsen, der sammen med aktionærer (inklusive flere skibsværfter). Det blev til fire skibe, som blev sat ind i en traditionel fart med træ ud af Østersøen og med kul ind til Danmark på returrejserne.

Rederiet købte i 1918 en hel flåde af moderne dampskibe fra J. Lauritzen i en handel, der betegnes som den største maritime transaktion i sin tid. Skibene blev købt på toppen af markedet under 1. Verdenskrig. Det gav problemer senere da markedet blev mere normalt.

Det betød, at Progress holdt fast i en flåde af forholdsvis gamle dampere til begyndelsen af 1950’erne, da rederiet fik sit første diesel-drevne skib, en nybygning fra Svendborg Skibsværft. Marius Nielsen døde i 1954, men rederiet kørte videre til 1973, da det blev overtaget af Otto Danielsen sammen med nogle eksterne investorer. Rederiet blev lukket, men det oprindelige børsnoterede selskab fortsatte i andres hænder indtil 1999.

Stenhøj Shipping er et af de mange rederier, der blev stiftet takket været gunstige afskrivningsregler i 1950’erne og 1960’erne. Selskabet var et personligt ejet selskab, ejet af Orla Stenhøj, der i 1930 fik patent på en autolift, der siden blev rygraden i selskabet og på mange mekanikerværksteder. De fik egne coastere blev sat i søen og derudover blev der investeret i skibe under andres kontorflag. Sidste andel blev solgt fra i begyndelsen af 1980’erne.

Rederiet Runa handler om loggeren Runa, der i 1959 blev afsløret som en del af en spion-ring, der spionerede mod Danmarks og solgte militære oplysninger til Østtyskland og Polen. Forretningen gav mulighed for at købe billige tobaksvarer og spiritus, som blev smuglet til Danmark og solgt lokalt i Køge og Faxe Ladeplads området. Skipperen, der var ejer og glødende kommunist, blev dømt og flyttede efter afsoning til Stralsund i Østtyskland.

Bogen er på 224 sider og koster 350,00 kr. excl forsendelse (60 kr til danske adresser).

Bestil via forlagets hjemmeside HER




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fantastisk drone-video af verdens største
- Færre piratangreb, men flere kidnapninger
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Fagforeninger kræver fortsat eftersøgning
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nyt bind i serien Danske rederier
- Besiktas Shipyard står stærkt i Danmark
- Storebæltsfærge på vej tilbage til Halsskov
- Rederier deltager i royalt besøg i Frankrig
- Nordmænd bygger den ultimative turistbåd
- Sådan bygger man en FPSO på 1min 25sek
- Styrmand så musikvideoer - Bum!


Dagens mest læste

- Fantastisk drone-video af verdens største
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst