danskerederier.gif

Dobbelt op på Vordingborg Havn

Dobbelt op på Vordingborg Havn

Torsdag 10. oktober 2019 kl: 15:02


Næppe er den seneste havneudvidelse færdig, før Vordingborg Havn igen søsætter et nyt udvidelsesprojekt - Etape 4. Vordingborg kommunalbestyrelse har besluttet at bakke op om havnebestyrelsens ønske om endnu en udvidelse af havnen, der forventes at gå i gang næste år.

”Den oprindelige udviklingsstrategi fra havnens side har båret frugt. Alle etablerede arealer er udlejet, og der er allerede nu efterspørgsel efter arealerne på de resterende udviklingsområder. Med igangsættelsen af etape 4 ser vi frem til snarest at kunne tilbyde arealer til kommende kunder og partnere”, siger havnebestyrelsesformand Poul A. Larsen.

Etape 4 kommer til at ligge i forlængelse af anlægsområdet ved Storstrømsbro-byggeriet dvs. på sydvest-siden af Masnedø mod Falster.

Etape 4 er et landindvindingsprojekt, som vil udvide Vordingborg Havns areal med ca. 200.000 m2. Derudover skal der bygges et kajanlæg på ca. 150 m. I dag råder Vordingborg Havn efter den seneste udvidelse over ca. 180.000 m2. Det resultere i mere end en fordobling af de nuværende arealer.

Projektet går ud på at inddæmme arealet og efterfølgende fylde det op med jord og genbrugsprodukter fra andre anlægsprojekter. I dag genereres der enorme mængder af jord og andre industrielle restprodukter fra de mange anlægsprojekter rundt om i Danmark. Et nyttiggørelsesprojekt betyder, at disse restprodukter nyttiggøres i stedet for at optage plads og udgøre en økonomisk belastning.

Ved at etablere et nyttiggørelsesprojekt på Sydsjælland vil virksomheder i kommunen og i området have lettere adgang til at komme af med jord tæt på deres anlægsprojekter. Tidsmæssigt vil projektet falde i en gunstig periode, fordi en lang række jordmodtagelsesfaciliteter er ved at være fyldt op. Vordingborg Havn har som partner i EU Interreg projektet DUAL Ports stor erfaring med nyttiggørelsesprojekter.


Etape 4 er en del af den oprindelige masterplan og er derfor en naturlig forlængelse af disse erfaringer. I den nyligt afsluttede havneudvidelse blev der også brugt en række genbrugsprodukter.
Cirkulær økonomi

Da omkostningerne til etablering af etape 4 dækkes via betaling for jordmodtagelsen skal havnen ikke optage lån. Både danske og udenlandske virksomheder har udtrykt interesse for at stå for såvel bygning af anlægget samt jordmodtagelse. Derfor skal hverken Vordingborg Havn eller Vordingborg Kommune have penge op af lommen.

”Det er en meget gunstig situation for både havn og vores samfund”, siger direktør for Vordingborg Havn Jan Michelsen.

”Ikke alene er projektet en økonomisk god forretning, men set fra et miljømæssigt perspektiv, giver det jo også ualmindelig god mening at udvide på denne måde”.

Havnens udviklingschef, Jan-Jaap Cramer supplerer: ”Vi skal tænke cirkulær økonomi og grøn omstilling, når vi snakker bygge –og anlægsprojekter. Det er fremtiden – også når det gælder havne”.

En række virksomheder har på nuværende tidspunkt allerede udtrykt interesse for at leje de fremtidige havnearealer. Virksomhederne omfatter både traditionelle shippingvirksomheder, entreprenører, transportører og jordhåndteringsfirmaer. Under anlæggelsen af etape 4 vil en række materialer desuden skulle indskibes, hvilket vil betyde øget godsomsætning for havnen. Det forventes at projektet også vil afføde en række positive effekter, der vil gavne beskæftigelsesområdet. Sidst men ikke mindst betyder etape 4, at Vordingborg Havn bliver en endnu stærkere og synlig spiller i branchen, og derved kan blive medvirkende til at tiltrække fremtidige erhvervsfremmende virksomheder til en maritim klynge.

Kilde: Vordingborg Havn


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Grenaa Havn udvider med 2 hektar multiplads
- Aarhus Havn får mio-tilskud til landstrøm
- CLdN åbner nye ruter ud af Esbjerg
- APM Terminals i LA sætter verdensrekord
- Jyske havne vil drive kunstig energi-ø
- Tidligere havnechef tiltalt for bedrageri
- Udvidelsen af Søby Havn et skridt nærmere
- Royal Artic Line for første gang i Aarhus
- Bevaringsværdigt skib forlader Næstved
- Resultatfremgang for Hanstholm Havn i 2019
- Ny havnedirektør er tiltrådt i Aarhus
- København udskyder ny krydstogtterminal


Dagens mest læste

- Fem eldrevne havnebusser er nu leveret
- Kieler Kanalen mister trafik - fjerner afgifter
- Dansk skibsfart ligger højt på hvidlister
- Slut med tocifrede mia-opkøb i Maersk
- Styrelse åbner for afslutning af Nord Stream


Ugens mest læste

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- DFDS rokerer rundt på færger i Østersøen
- Bornholmerfærger kom for tæt på hinanden
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Fragtskib angrebet ud for Benin
- Kleven værft sender konkursbegæring
- Udbrændt bilskib erklæret “total loss”
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- Brand på fragtskib med last af skrot
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst