Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib

Bropasserne på flere svenske broer over Göta Elven fik fredag travlt med at få broerne op i en fart på grund af fartøjet Rix Emerald. Det opførte sig nemlig ikke helt almindeligt. Og det gjorde kaptajnen heller ikke.

Problemerne for det 24 år gamle tørlastskib begyndte, da det var på vej ned gennem Göta Elven. Maskinen begyndte nemlig pludseligt at leve sit eget liv.

En medarbejder fra den svenske Transportstyrelse forklarer:

“Problemet var, at når de satte maskinen på halv kraft frem eller tilbage, fik skibet for meget fart på, og når de så ville bremse ned, blev det i stedet til fuld kraft frem eller tilbage,” fortæller Pekka Piirainen til Sjøfartstidningen.

Det lykkedes dog for lodsen at styre skibet ved at lade det gå i tomgang eller blot lade motoren gå med meget lave omdrejninger.

Det lykkedes at få skibet stoppet op og få smidt anker ud for Rivö, selvom der ifølge lodsen fortsat var problemer med skibet.

Da lodsen havde forladt skibet, ringede Pekka Piirainen til skibets kaptajn for at høre om alt stod vel til, inden en inspektør senere skulle ombord for at tjekke, om skibet overhovedet var sødygtigt og kunne fortsætte sin rejse til Montrose i Skotland.

“Men da jeg fik fat i skipperen, sagde han, at han ikke havde noget problem og så sagde det bare klik i øret på mig. Han var overhovedet ikke interesseret i at tale med mig. Og siden tog han bare afsted,” fortæller medarbejderen fra Transportstyrelsen.

Og da Rix Emerald, der sejler under cypriotisk flag og opereres af danske Baltic Shipping Company, rundede Skagen, forsvandt AIS-signalet.

“Jeg mistænker skipperen for af en eller anden grund at have slukket for AIS-signalet,” siger Piirainen.

Da det senere dukkede op igen, var Rix Emerald fortsat på vej mod Montrose på den skotske østkyst, men med en unormal lav fart på blot 7-8 knob, der ifølge Piirainen tyder på, at skibet fortsat har motorproblemer.

De svenske myndigheder har adviseret kollegerne i Aberdeen om, at det nok at værd at se nærmere på skibet, når det ankommer til Montrose.

Og Transportstyrelsen har også udsendt en situationsrapport til alle lande i hele Europa om, at skibet forlod ankerpladsen ved Rivö ud for Göteborg uden at være i “sødygtig stand”.

Måske er motorproblemerne årsagen til, at det samme skib i januar i år gik på grund ved Landskrona. Det vides ikke. Men myndighederne skal nok møde op og ikke forsøge at kontakte kaptajnen telefonisk...

Kilde: Sjöfartstidningen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.11.2025Maritimedanmark.dk

Glemt af krydstogtskib - døde

31.10.2025Maritimedanmark.dk

220 passagerer evakueret fra brændende skib

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Grundstødt containerskib forberedes på vinter

30.10.2025Maritimedanmark.dk

Danskbygget skib i centrum for militær opbygning

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Den norske kystvagt går en størrelse ned

29.10.2025Maritimedanmark.dk

Estonia-vrag kan være brugt til spionage

19.10.2025Maritimedanmark.dk

Dana Anglia sat til salg i Italien

16.10.2025Maritimedanmark.dk

Fragtskib trukket fri af grunden ved Svinesundsbron

Jobmarked

Se alle

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course