Klik venligst
danskerederier.gif

Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis

Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis
Et overvågningskamera på tankskibet fangede øjeblikket, hvor kollisionen med fregatten Helge Instad skete.

Fredag 8. november 2019 kl: 16:00


Den norske havarikommission peger i sin rapport, der blev offentliggjort i dag, på en lang række fejl som medvirkende årsag til den voldsomme kollision mellem fregatten Helge Ingstad og tankskibet Sola TS for et år siden. Den skete i klart vejr og skibene kunne også se radaren.

En lang række misforståelser, manglende træning og overblik hører til forklaringerne på Helge Instads kollision og efterfølgende forlis for et år siden, fastslår en 204 sider lang rapport fra den norske havarikommission.

Rapporten indeholder 15 sikkerhedsråd, der skal modvirke, at noget tilsvarende sker igen. Ni af disse råd gælder søværnet, rederiet bag Sola TS og Kystverket får hver to, mens Sjøfartsdirektoratet får et enkelt godt sikkerhedsråd.

Havarikommissionen peger i sit første punkt på, at vagtchefer med begrænset erfaring fik oplæringsansvar på broen. Det skyldes bl.a. mangel på kvalificerede navigatører i det norske søværn. mener kommissionen.

Brobesætningen på Helge Ingstad var heller ikke i stand til at udnytte de menneskelige og tekniske ressourcer, så de i tide opdagede, at det de troede var et stationært objekt, i virkeligheden var Sola TS på kollisionskurs.

Og så var udkigsposten til styrbordside ubemandet fra 03:41 til 03:59 - to minutter inden kollissionen indtraf, fordi brobesætningen havde fået tilladelse til at gå ned og spise.
Da den pågældende kom på plads igen, troede han, at det lysende objekt tæt på kunne være en kaj. Han opfattede derfor ikke kollisionsfaren før, det var for sent. Også udkigsposten til bagbord troede, at han så en kaj.

Rorsmanden havde godt nok opfattet, at lysene foran på styrbordside tilhørte et fartøj i bevægelse. Han troede imidlertid, at vagtchefen og vagtchefens assistent havde styr på tingene. Det havde de så ikke.

Vagtchefen havde godt nok talt med tankskibet over radioen, men han troede, at han havde talt med et af de andre skibe, der lå om bagbord.

“Losen kunne have sagt mere tydeligere, at det var tankskibet Sola TS på vej ud fra Stureterminalen. Trafikcentralen kunne også have grebet ind og bedt fregatten om at svinge eller stoppe. Det kunne have afklaret misforståelsen,” siger Kristian Haugnes fra Havarikommissionen.

Det norske søværn tager kritikken alvorligt og vil “gå systematisk til værks for at rette ind efter de sikkerhedsråd, som havarikommissionen er kommet med,” sagde chef i Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes på et pressemøde om sagen tidligere i eftermiddag.

Kilde: NRK.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ever Given ankommet til Felixstove
- Besætning evakueret efter grundstødning
- Utilfredse kunder taler om “moderne pirateri”
- UK advarer om potentiel kapring ved Oman
- Aarhus Havn henter ny direktør på Samsø
- Maersk opjusterer med milliarder
- Israel lover gengældelse for droneangreb
- Krigsskib skrottes efter kun 10 år
- To søfolk dræbt under angreb på tankskib
- Fem russiske krigsskibe passerer Danmark
- Brand på USS Bonhomme Richard påsat
- Kina truer britisk flådestyrke


Dagens mest læste

- Rådmand: Snart tid til nyt kongeskib
- Utilfredse kunder taler om “moderne pirateri”
- Ever Given ankommet til Felixstove
- UK advarer om potentiel kapring ved Oman
- Besætning evakueret efter grundstødning


Ugens mest læste

- Krigsskib skrottes efter kun 10 år
- Ever Given er nu ankommet til Rotterdam
- Broklap i frit fald over Vildsund
- Fem russiske krigsskibe passerer Danmark
- Kina truer britisk flådestyrke
- Avanceret elektronik redder seks liv
- To søfolk dræbt under angreb på tankskib
- Brand på USS Bonhomme Richard påsat
- Beirut: Kun en femtedel eksploderede
- Investerer 160 mia. kr. i nye containerskibe
Klik venligst
Klik venligst