Klik venligst
danskerederier.gif

Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis

Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis
Et overvågningskamera på tankskibet fangede øjeblikket, hvor kollisionen med fregatten Helge Instad skete.

Fredag 8. november 2019 kl: 16:00


Den norske havarikommission peger i sin rapport, der blev offentliggjort i dag, på en lang række fejl som medvirkende årsag til den voldsomme kollision mellem fregatten Helge Ingstad og tankskibet Sola TS for et år siden. Den skete i klart vejr og skibene kunne også se radaren.

En lang række misforståelser, manglende træning og overblik hører til forklaringerne på Helge Instads kollision og efterfølgende forlis for et år siden, fastslår en 204 sider lang rapport fra den norske havarikommission.

Rapporten indeholder 15 sikkerhedsråd, der skal modvirke, at noget tilsvarende sker igen. Ni af disse råd gælder søværnet, rederiet bag Sola TS og Kystverket får hver to, mens Sjøfartsdirektoratet får et enkelt godt sikkerhedsråd.

Havarikommissionen peger i sit første punkt på, at vagtchefer med begrænset erfaring fik oplæringsansvar på broen. Det skyldes bl.a. mangel på kvalificerede navigatører i det norske søværn. mener kommissionen.

Brobesætningen på Helge Ingstad var heller ikke i stand til at udnytte de menneskelige og tekniske ressourcer, så de i tide opdagede, at det de troede var et stationært objekt, i virkeligheden var Sola TS på kollisionskurs.

Og så var udkigsposten til styrbordside ubemandet fra 03:41 til 03:59 - to minutter inden kollissionen indtraf, fordi brobesætningen havde fået tilladelse til at gå ned og spise.
Da den pågældende kom på plads igen, troede han, at det lysende objekt tæt på kunne være en kaj. Han opfattede derfor ikke kollisionsfaren før, det var for sent. Også udkigsposten til bagbord troede, at han så en kaj.

Rorsmanden havde godt nok opfattet, at lysene foran på styrbordside tilhørte et fartøj i bevægelse. Han troede imidlertid, at vagtchefen og vagtchefens assistent havde styr på tingene. Det havde de så ikke.

Vagtchefen havde godt nok talt med tankskibet over radioen, men han troede, at han havde talt med et af de andre skibe, der lå om bagbord.

“Losen kunne have sagt mere tydeligere, at det var tankskibet Sola TS på vej ud fra Stureterminalen. Trafikcentralen kunne også have grebet ind og bedt fregatten om at svinge eller stoppe. Det kunne have afklaret misforståelsen,” siger Kristian Haugnes fra Havarikommissionen.

Det norske søværn tager kritikken alvorligt og vil “gå systematisk til værks for at rette ind efter de sikkerhedsråd, som havarikommissionen er kommet med,” sagde chef i Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes på et pressemøde om sagen tidligere i eftermiddag.

Kilde: NRK.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Ældre søfolk mere udsatte for ulykker
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Container shipping måske så småt på vej op
- Ny amerikansk advarsel til iranske skibe
- Eimskip svækket af corona-nedtur
- Panama vil tiltrække flere oplægninger
- Norsk skibsfart klimaneutral inden 2050


Dagens mest læste

- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Styrelse godkender to nye havmølleparker
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr


Ugens mest læste

- Dansk sejlbåd dukket op i Atlanterhavet
- Kæmpe skib lagt til ved kort kaj
- Piratskib eksploderede under ildkamp
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Fragtskib på grund ud for Langeland
- Kvindelig US Navy-captain fyret for oliespild
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Ardent trækker sig fra bjærgningsmarkedet
- Se dansk lods på arbejde om natten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst