Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis

Den norske havarikommission peger i sin rapport, der blev offentliggjort i dag, på en lang række fejl som medvirkende årsag til den voldsomme kollision mellem fregatten Helge Ingstad og tankskibet Sola TS for et år siden. Den skete i klart vejr og skibene kunne også se radaren.

Et overvågningskamera på tankskibet fangede øjeblikket, hvor kollisionen med fregatten Helge Instad skete..

En lang række misforståelser, manglende træning og overblik hører til forklaringerne på Helge Instads kollision og efterfølgende forlis for et år siden, fastslår en 204 sider lang rapport fra den norske havarikommission.

Rapporten indeholder 15 sikkerhedsråd, der skal modvirke, at noget tilsvarende sker igen. Ni af disse råd gælder søværnet, rederiet bag Sola TS og Kystverket får hver to, mens Sjøfartsdirektoratet får et enkelt godt sikkerhedsråd.

Havarikommissionen peger i sit første punkt på, at vagtchefer med begrænset erfaring fik oplæringsansvar på broen. Det skyldes bl.a. mangel på kvalificerede navigatører i det norske søværn. mener kommissionen.

Brobesætningen på Helge Ingstad var heller ikke i stand til at udnytte de menneskelige og tekniske ressourcer, så de i tide opdagede, at det de troede var et stationært objekt, i virkeligheden var Sola TS på kollisionskurs.

Og så var udkigsposten til styrbordside ubemandet fra 03:41 til 03:59 - to minutter inden kollissionen indtraf, fordi brobesætningen havde fået tilladelse til at gå ned og spise. Da den pågældende kom på plads igen, troede han, at det lysende objekt tæt på kunne være en kaj. Han opfattede derfor ikke kollisionsfaren før, det var for sent. Også udkigsposten til bagbord troede, at han så en kaj.

Rorsmanden havde godt nok opfattet, at lysene foran på styrbordside tilhørte et fartøj i bevægelse. Han troede imidlertid, at vagtchefen og vagtchefens assistent havde styr på tingene. Det havde de så ikke.

Vagtchefen havde godt nok talt med tankskibet over radioen, men han troede, at han havde talt med et af de andre skibe, der lå om bagbord.

“Losen kunne have sagt mere tydeligere, at det var tankskibet Sola TS på vej ud fra Stureterminalen. Trafikcentralen kunne også have grebet ind og bedt fregatten om at svinge eller stoppe. Det kunne have afklaret misforståelsen,” siger Kristian Haugnes fra Havarikommissionen.

Det norske søværn tager kritikken alvorligt og vil “gå systematisk til værks for at rette ind efter de sikkerhedsråd, som havarikommissionen er kommet med,” sagde chef i Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes på et pressemøde om sagen tidligere i eftermiddag.

Kilde: NRK.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

07.03.2025Maritimedanmark.dk

Norden ansætter HR-direktør

07.03.2025Maritimedanmark.dk

Lauritzen Bulkers køber canadisk shippingvirksomhed

06.03.2025Maritimedanmark.dk

Torm sænker forventningerne efter “tilfredsstillende” 2024-resultat

06.03.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM skriver historie og skubber Maersk ned

06.03.2025Maritimedanmark.dk

Houthierne aftalte fri passage til kinesiske og russiske skibe

06.03.2025Maritimedanmark.dk

Europæisk skibsrederforening skifter navn

05.03.2025Maritimedanmark.dk

Svitzer overgår egne forventninger i første år

05.03.2025Maritimedanmark.dk

John Fredriksen sælger tørlast-rederi til Savarys

Jobmarked

Se alle

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som navigatører.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Royal Arctic Line søger netop nu kandidater til enkelte ledige stillinger som 1. maskinmestre.

Den samlet flåde består af 10 containerskibe samt ét passagerskib, der alle opererer i Arktiske farvande.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Skipper/styrmand til Baagø Færgen

På Baagø Færgen har vi en stilling som Skipper/styrmand ledig til besættelse pr. 1. april 2025 eller efter aftale. Stillingen er som ferieafløser og løber til den 1. december 2025 på fuld tid, hvorefter der er mulighed for at blive tilknyttet som fast afløser med sejlads svarende til en halvtidsstilling. Vi er fleksible i forhold til planlægning.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

22.03.2025

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger skibsassistenter

Vi søger 1 befaren skibsassistent med C-E kørekort, til at sejle Prinsesse Isabella i Samsø Rederi, fast på fuldtid, med tiltrædelse hurtigst muligt. Herudover søger vi 2 ubefarne skibsassistenter til at dække sommerperioden, med tiltrædelse i løbet af foråret. Skriv hvilken stilling du søger.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

21.03.2025

Slagelse kommune

Skibsfører til Omøfærgen

Slagelse Kommune søger skibsfører til Agersø Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Omøfærgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

31.03.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fursund Færgeri søger assisterende overfartsleder

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ved færgeriet på Fursund og ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

17.09.2024

Tid

16:00

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark