Klik venligst
danskerederier.gif
Opdateret med Bloomberg TV interview med Søren Skou.

Det går fremad for Maersk overalt

Det går fremad for Maersk overalt

Fredag 15. november 2019 kl: 09:17


Verdensituationen kan Maersk ikke gøre noget ved, og den er fortsat plaget af uro som følge af bl.a. handelskrigen mellem USA og Kina. Men selskabets kvartalsregnskab viser fremgang på en række vigtige områder, trods en flad omsætningsudvikling.

En af de vigtige parametre i Ocean, der dækker over alle aktiviteter til søs, er enhedsomkostningerne, som Maersk selv har indflydelse på - i modsætning til fragtraterne - landede på 1.747 dollar pr. transporteret container, hvilket er lavere end i samme kvartal i fjor (1.801 dollar) og lavere end forventningerne.

Det forbedrede driftsresultat (EBITDA), der steg med 12,6 pct. var primært drevet af lavere bunkerpriser og forbrug, mens den forbedrede EBITDA-margen voksede med 2,0 pct., delvist på grund af forbedre kapacitetsstyring og effektivitetsforbedringer.

Men også i de øvrige dele af Maersk gik det fremad i 3. kvartal.

I Logistics & Services steg omsætningen i kvartalet til 1,622 mia. dollar fra 1,581 mia. dollar i samme periode i fjor og driftsindtjeningen fulgte med og landede på 94 mio. dollar mod 70 mio. dollar i fjor.

Terminal & Towage, der bl.a. omfatter Svitzer, løftede omsætningen med 54 mio. dollar til 986 mio. dollar, mens driftsindtjeningen steg fra 254 mio. dollar til 313 mio. dollar.

Endelig løftede Manufacturing & Others driftsindtjeningen med 30 mio. dollar til 64 mio. dollar trods et fald i omsætningen fra 715 mio. dollar til 553 mio. dollar i 3. kvartal i år.

Fremgangen i Ocean skete trods opbremsningen i væksten på containermarkedet, der i 3. kvartal landede på omkring 1,5 pct., hvilket var forventet og afspejlet i Maersk´s forventninger til hele årets vækst på 1-2 pct.

For 2020 peger Maersk på den fortsatte påvirkning fra handelskrigen mellem USA og Kina, der ifølge selskabet formentlig har betydet et faldt i containertransporten med 0,5-1,0 pct. i 2019.
“I 2020 forventes den negative påvirkning af containertransporten fra straftold at blive på omkring 1 pct.” vurderer Maersk.
Det betyder, at Maersk har nedjusteret forventningerne til væksten i 2020 fra 1-3 pct. til 1-2 pct.

I et interview i formiddag med Bloomberg TV afviser Søren Skou, at globaliseringen - i forhold til handlen mellem kontinenterne - har nået sit toppunkt.
Han henviser til, at der mange steder i verden, bl.a. i Afrika, Indien og flere steder i Sydamerika er behov for at få mennesker løftet ud af fattigdom. Og på den baggrund forudser han en fortsat vækst i verdenshandlen.

Se hele interviewet med A.P. Møller - Maersk topchefen her.



Kilde: Maersk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS køber hollandsk logistikselskab
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- Dansk topchef forlader BW LPG
- MSC vil reducere CO2 med biobrændsel
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Vil stramme kontrol med danske skibe
- Fritz Ganzhorn tilbage i Det Blå Danmark
- Containerterminal i Göteborg fossilfri i 2020
- ÆrøExpressen forsinket ti dage
- Ny passagerrekord på Kattegat
- Kriseramte DOF får tilført ny kapital


Dagens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Datter døber hangarskib med faderens navn
- DFDS køber hollandsk logistikselskab


Ugens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Svitzer kritiseres efter dødsulykke
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Ammoniak-drevet skibs-design godkendt
- Video af dramatisk helikopter-redning
- MAN motorer udskibet til Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst