Klik venligst
danskerederier.gif

Stena Line har taget levering af super RoPax

Stena Line har taget levering af super RoPax
Stena Estrid er officielt overdraget - og tager nu den seks uger lange tur fra Kina til Det Irske Hav.

Fredag 15. november 2019 kl: 16:00


Stena Line har nu officelt overtaget ejerskabet af Stena Estrid, det første af fem skibe i Stena Lines næste generations RoPax skibe. Efter den officielle overtagelsesceremoni skal Stena Estrid ud på den seks uger lange rejse mod destinationen i Det Irske Hav.

Stena Estrid skal efter planen indsættes på Dublin-Holyhead ruten i januar 2020 og vil senere få selskab i Det Irske Hav af de to næste skibe i serien, Stena Edda og Stena Embla. De indsættes efter planen på Liverpool-Belfast ruten henholdsvis næste forår og i starten af 2021.

Stena Lines ejer, Dan Sten Olsson var tilstede ved overtagelsesceremonien, der også omfattede en gudstjeneste, hvor en præst fra Mission to Seafares velsignede skibet, som en gammel maritim tradition tilsiger.

"At tage ejerskab af Stena Estrid er en stor milepæl for Stena Line," sagde rederiets CEO, Niclas Mårtensson, "og resultatet af en meget betydelig investering i vores operationer på Det Irske Hav, der afspejler vores engagement i regionen, der ultimativt vil placere tre af verdens mest moderne færger på ruter mellem Irland og Storbritannien."

De tre nye færger til de irske ruter er en ny generation af topmoderne RoPax-skibe, der også er mere rummelige end den nuværende tonnage. Således øges fragt kapaciteten til 3.100 lanemeter samt plads til 120 biler og 1.000 passagerer plus besætningsmedlemmer på Stena Estrid

De to nye E-Flexer RoPax skibe, som Stena Line har bestilt til ruten Liverpool-Belfast, er af et endnu større design. Disse bliver 240 meter lange med en total fragtkapacitet på 3.600 lanemeter og passagerkapacitet på 1.200.

Kilde: Stena Line


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Stena Line går i gang med nye superfærger
- VW tager første LNG-drevne bilskib i brug
- Dansk rederi designer hybride CTV'er
- Sundhed og energi i top i nyt Knud E design
- Aarhus Havn køber miljøvenlig bugserbåd
- Verdens stærkeste LNG-motor klar til CMA CGM
- København lægger navn til verdens største
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Kinesisk reder bestiller sejlførende tankskib
- Knud E Hansen designer færøsk brøndbåd
- Autonomt contianerskib stoppet af Covid-19
- Verdens største med verdens største last


Dagens mest læste

- Norske Kleven værft sender konkursbegæring
- Ni kidnappet fra BW Offshore FPSO
- Planlægningen af Hesselø parken er i gang
- Gratis-billetter giver fuld knald på ø-turisme
- Maritim industri fortsat hårdt ramt af krisen


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Skib taber containere ud for Australien
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- DFDS vil fyre 650 medarbejdere
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst