Klik venligst
danskerederier.gif

Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag

Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag

Fredag 15. november 2019 kl: 15:38


Klimaarbejdsgruppen under IMO afviser efter møder i denne uge det franske forslag om en tvungen hastighedsbegrænsning for store skibe i bestræbelserne på at reducere CO2 udledningen. Også et forslag om begrænsning af skibes motorkraft, blev hældt ned af brættet.

Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Det sidste forslag blev bl.a. støttet af Danske Rederier, Norge, Japan og BIMCO, men direktør Maria Skipper Schwenn er alligevel rigtig godt tilfreds med resultatet af diskussionerne mellem medlemslandede.

De mundede nemlig ud i en opbakning til en målbaseret tilgang, hvor IMO opstiller obligatoriske mål for CO2 reduktioner, men giver rederierne metodefrihed i forhold til at nå dem.
"Vi er rigtig godt tilfredse med udfaldet," siger Maria Skipper Schwenn til Maritime Danmark.

Danske Rederier var i lighed med repræsentanter fra mange andre lande store modstandere af det franske forslag om en obligatorisk hastighedsbegrænsning. Den ville ganske vist sænke CO2 udledningen her og nu, men på den længere bane sænke incitamentet til grønne investeringer og "straffe" de mest innovative rederier, lyder begrundelsen.

"Vi støtter en tilgang, der omfatter både tekniske og operationelle tiltag, fordi det giver rederierne flest mulige værktøjer til at nedbringe CO2-udledningerne. Det kan for eksempel være ruteoptimering, bedre bundmaling og skift til nye brændstoffer med mindre CO2-udledning,” siger Maria Skipper Schwenn.

"Og de rederier, der måtte ønske at sætte hastigheden ned, kan jo så meget gøre det," tilføjer direktøren.

Danske Rederier vil i det videre arbejde fortsat have fokus på, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger.

"Desuden er det vigtigt med en stærk og effektiv håndhævelse af en kommende regulering, så alle konkurrerer på samme vilkår,” siger Maria Skipper Schwenn.

Redaktionen



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS køber hollandsk logistikselskab
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- Dansk topchef forlader BW LPG
- MSC vil reducere CO2 med biobrændsel
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Vil stramme kontrol med danske skibe
- Fritz Ganzhorn tilbage i Det Blå Danmark
- Containerterminal i Göteborg fossilfri i 2020
- ÆrøExpressen forsinket ti dage
- Ny passagerrekord på Kattegat
- Kriseramte DOF får tilført ny kapital


Dagens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Datter døber hangarskib med faderens navn
- DFDS køber hollandsk logistikselskab


Ugens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Svitzer kritiseres efter dødsulykke
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Ammoniak-drevet skibs-design godkendt
- Video af dramatisk helikopter-redning
- MAN motorer udskibet til Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst