Klik venligst
danskerederier.gif

Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag

Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag

Fredag 15. november 2019 kl: 15:38


Klimaarbejdsgruppen under IMO afviser efter møder i denne uge det franske forslag om en tvungen hastighedsbegrænsning for store skibe i bestræbelserne på at reducere CO2 udledningen. Også et forslag om begrænsning af skibes motorkraft, blev hældt ned af brættet.

Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Det sidste forslag blev bl.a. støttet af Danske Rederier, Norge, Japan og BIMCO, men direktør Maria Skipper Schwenn er alligevel rigtig godt tilfreds med resultatet af diskussionerne mellem medlemslandede.

De mundede nemlig ud i en opbakning til en målbaseret tilgang, hvor IMO opstiller obligatoriske mål for CO2 reduktioner, men giver rederierne metodefrihed i forhold til at nå dem.
"Vi er rigtig godt tilfredse med udfaldet," siger Maria Skipper Schwenn til Maritime Danmark.

Danske Rederier var i lighed med repræsentanter fra mange andre lande store modstandere af det franske forslag om en obligatorisk hastighedsbegrænsning. Den ville ganske vist sænke CO2 udledningen her og nu, men på den længere bane sænke incitamentet til grønne investeringer og "straffe" de mest innovative rederier, lyder begrundelsen.

"Vi støtter en tilgang, der omfatter både tekniske og operationelle tiltag, fordi det giver rederierne flest mulige værktøjer til at nedbringe CO2-udledningerne. Det kan for eksempel være ruteoptimering, bedre bundmaling og skift til nye brændstoffer med mindre CO2-udledning,” siger Maria Skipper Schwenn.

"Og de rederier, der måtte ønske at sætte hastigheden ned, kan jo så meget gøre det," tilføjer direktøren.

Danske Rederier vil i det videre arbejde fortsat have fokus på, at reguleringen skal belønne de rederier, der har været på forkant og investeret i energieffektive skibe, og som allerede arbejder på innovative løsninger, der skal reducere deres CO2-udledninger.

"Desuden er det vigtigt med en stærk og effektiv håndhævelse af en kommende regulering, så alle konkurrerer på samme vilkår,” siger Maria Skipper Schwenn.

Redaktionen



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Containerskib angrebet ud for Benin
- Gratis-billetter giver fuld knald på ø-turisme
- Ni kidnappet fra BW Offshore FPSO
- Stolt-Nielsen slår forventningerne i 2. kvartal
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- 6-dage regel fjernes for nordmænd fra 4. juli
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- 53 færgeruter har tilmeldt sig gratis-tilbud
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise


Dagens mest læste

- Norske Kleven værft sender konkursbegæring
- Planlægningen af Hesselø parken er i gang
- Gratis-billetter giver fuld knald på ø-turisme
- Containerskib angrebet ud for Benin


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Skib taber containere ud for Australien
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- DFDS vil fyre 650 medarbejdere
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst