Klik venligst
danskerederier.gif

Den blå branche i rivende udvikling

Den blå branche i rivende udvikling

Mandag 18. november 2019 kl: 11:13


CO-industri, Danske Maritime og Danske Rederier afvikler i dag en maritim konference på Christiansborg, hvor innovation, iværksætteri og vækst står øverst på dagsordenen. De er afgørende for, at Danmark kan bevare sin førerposition - ikke mindst inden for grøn og klimavenlig teknologi.

Det Blå Danmark har et stort vækst- og beskæftigelsespotentiale og udgør en vigtig styrkeposition for Danmark. Når man opererer på et globalt marked præget af skarp konkurrence, er nytænkning, innovation, iværksætteri og nye forretningsmodeller helt afgørende.’

Derfor præsenteres i dag et helt nyt casestudie om maritim innovation og iværksætteri, som gennem en række konkrete eksempler ser nærmere på, hvordan både nye og etablerede maritime aktører har formået at skabe en succes. Maritim innovation og nye forretningsmodeller foregår i partnerskaber på kryds og tværs af de maritime erhverv, og Danmarks rolle på verdensmarkedet og den globale klima- og miljøindsats kan blive endnu større med den rette politiske opbakning.

”Vi står med en blå branche i rivende udvikling, og det er en fornøjelse at følge med i de mange nye projekter og idéer, som opstår. Vores målsætning er at gøre Danmark til et førende laboratorium for udvikling og test af nye grønne maritime teknologier, og vi kan mærke en støt stigende efterspørgsel fra verdensmarkedet. Men det er dyrt at forske og udvikle, og derfor er politisk opbakning og offentlig medfinansiering helt afgørende”, siger Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.

Folketinget har for få uger siden afsat 1,5 mia. kr. til grøn forskning, og Det Blå Danmark er en af de sektorer, som regeringen netop har indgået et klimapartnerskab med. Det bør afspejles, når pengene bliver fordelt på konkrete forskningsindsatser, mener parterne.

”Vi ser frem til, at der øremærkes et betydeligt beløb til maritim forskning. Vi er en af verdens førende søfartsnationer og skal selvfølgelig blive ved med at investere i at fastholde vores førerposition – ikke mindst når det gælder vores vej mod en CO2- neutral fremtid. Her har vi i Danmark alle muligheder for at trække hele den globale skibsfart i den rigtige retning”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

”En styrkelse af Det Blå Danmark vil øge de danske eksportindtægter og samtidig skabe flere danske arbejdspladser. Men det kræver en ekstra indsats af både erhvervet og regeringen, hvis Danmark skal blive i førerfeltet med teknologiske revolutioner og maritime klimaløsninger. Det Blå Danmark er kendt for højteknologiske, specialiserede produkter og løsninger, og potentialet for øget vækst og flere arbejdspladser er stort. Men der er brug for, at vi i endnu højere grad understøtter innovation, iværksætteri og udvikling af branchen. Det skal både konferencen og casestudiet bidrage til at sætte fokus på”, siger Ole Philipsen, formand i Metal Maritime og repræsentant for CO-industri.

Konferencen og casestudiet om maritim innovation er støttet af Den Danske Maritime Fond.

Du kan læse casestudiet HER




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DMD 2020 udskydes til næste år
- Maritime Stars 2020 fra start i raketfart
- Ude af kurs - eller bare en ny virkelighed ?
- Danske Rederier aflyser årsdag
- Maritimt folkemøde i Korsør aflyst
- Maritim konference på vej til Svendborg
- Danske Maritime aflyser årsmøde
- Danish Maritime Fair er aflyst
- Bliver din fremtidige kollega en robot ?
- Danish Maritime Fair 2020 sælger i Kina
- Den blå branche i rivende udvikling
- Indsats mod svovl-svineri skal koordineres


Dagens mest læste

- Fem eldrevne havnebusser er nu leveret
- Kieler Kanalen mister trafik - fjerner afgifter
- Dansk skibsfart ligger højt på hvidlister
- Slut med tocifrede mia-opkøb i Maersk
- Styrelse åbner for afslutning af Nord Stream


Ugens mest læste

- Jørn Utzons specialdesignede sejlbåd til salg
- DFDS rokerer rundt på færger i Østersøen
- Bornholmerfærger kom for tæt på hinanden
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Fragtskib angrebet ud for Benin
- Kleven værft sender konkursbegæring
- Udbrændt bilskib erklæret “total loss”
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- Brand på fragtskib med last af skrot
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst