Klik venligst
danskerederier.gif

Niras vinder kæmpeordre i Tanzania

Niras vinder kæmpeordre i Tanzania
Niras har gennemført en lang række havneprojekter i Afrika. Her ses havnen i Mombasa i Kenya, hvor Niras har stået for flere udvidelser.

Tirsdag 26. november 2019 kl: 15:05


Den rådgivende ingeniørvirksomhed Niras har som leder af et internationalt konsortium indgået aftale om en stor udvidelse af Tanzanias næststørste havn og etablering af en ny olieterminal i Tanga. Virksomheden har i forvejen stået for flere havneprojekter i Afrika.

Den samlede aftale omfatter også udarbejdelsen af en masterplan for den strategiske udvikling af Tanzanias havne gennem de næste 25 år.

”Aftalen giver os en enestående mulighed for at bidrage til udviklingen af Tanzanias havne. Vi vil arbejde for, at havneprojekterne bliver så bæredygtige som overhovedet muligt, samtidig med at de vil bidrage positivt til Tanzanias økonomi,” siger Carsten Heine Lund, der er direktør for Infrastruktur i Niras.

Der findes tre internationale havne i det østafrikanske land, hvoraf Dar es Salaam midt i landet er langt den største. Udviklingen de seneste år betyder, at det er nødvendigt at udvide havnene i Mtwara i syd og i Tanga i den nordlige del af landet for at imødekomme et øget behov i regionen for international havnekapacitet.

Og Niras skal lede forstudier, design og konstruktion under udbygningen af den eksisterende havn i Tanga, der er den næststørste havn i det østafrikanske land. Havneprojektet omfatter desuden en ny olieterminal i Tanga, der fungerer som et knudepunkt for jernbane- og skibstrafik i det nordlige Tanzania.

”Tanzania er fortsat afhængig af fossile brændstoffer, som er forudsætningen for at skabe langsigtet udvikling i landet. Olieterminalen i Tanga vil bidrage til at skabe vækst og hundredvis af arbejdspladser i området. Vi vil naturligvis sikre os, at opførelsen af terminalen efterlever alle miljømæssige og sikkerhedsmæssige standarder,” påpeger Carsten Heine Lund.

For at føre projektet ud i livet, har Niras dannet et konsortium bestående af Anova Consult fra Tanzania, hollandske MTBS og ILF fra Tyskland. Selve byggefasen forventes at kunne starte om et år, og havneudvidelsen har en samlet varighed på omkring to og et halvt år.

Allerød-virksomheden har tidligere stået for udvidelse af blandt andet container-, olie- og råvareterminaler i adskillige havne i Afrika, herunder i Mombasa i Kenya, Lomé i Togo, Port of Berbera i Somalia, samt Buchanan og Freeport Monrovia i Liberia. Dertil har Niras skabt nationale masterplaner for havneudvikling i Nigeria og Liberia, og endelig har det danske firma for nylig vundet en stor kontrakt om opførelse af en ny havn i Maldiverne.

Kilde: Niras


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- “Value2Sea” skal sikre grønnere transport
- Helsingør dropper planer om multikaj
- A.P. Møller Capital får OK til Afrika-indkøb
- DFDS ”buldrer” frem på cargo-del til Kiel
- Shanghai sidder igen solidt på førstepladsen
- Ny formand for ny fusioneret forening
- Aalborg havn på ny kurs med nyt navn
- Stor kokainfangst på Aarhus Havn
- Akranes anløber Hirtshals for første gang
- Nyt molehoved til Hanstholm Havn
- Frygt for eksplosion på grund af brintdampe
- Kolding Havn: Grøn og erhvervsvenlig


Dagens mest læste

- Se norsk sømandskab når det er bedst
- Oslofjord får stor overhaling på Fayard
- Ingen vil købe MAN Energy Solutions


Ugens mest læste

- Vild video af en voldsom dag på søen
- Besætning forlader synkende tankskib
- Tyra-renovering ramt af betalingsstandsning
- Lodser advarer mod ofte anvendt lejdertype
- Ny kæmpekran på vej til Danmark
- Så slap de endelig af med gammel skude
- Endnu et containerskib i brand
- Farvel til Søfartsstyrelsens Jens Sørensen
- DFDS ro-ro klar til at afvise piratangreb
- Et af verdens ældste skibsværfter lukker
Klik venligst
Klik venligst