EU-Kommissionen trækker i arbejdstøjet

Den nye Europa-Kommission er godt i gang med sin første arbejdsuge. Målsætningerne om mere handel, stærkere globalt lederskab og øget innovation, møder stor opbakning fra Danske Rederier. Man planer om et regionalt kvotesystem for CO2-udledninger bekymrer.

Den nye EU-Kommission har taget hul på deres første arbejdsuge. Kommissionen har allerede fremlagt en lang række målsætninger for de næste fem år og med 27 kommissærer favner målsætningerne bredt. Særligt Kommissionens første kommunikation om Green Deal, som bliver offentliggjort 11. december, ventes med stor spænding.

”Efter en lidt forsinket start, er jeg glad for, at Kommissionen endelig kan komme i arbejdstøjet. Der er meget på paletten og masser af konkrete opgaver de næste fem år, som også rummer gode muligheder for dansk skibsfart”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Den nye handelskommissær, Phil Hogan, har fået til opgave at styrke EU’s globale lederskab inden for handel. Det indebærer bl.a. en forbedring af handelssamarbejdet med både USA og Afrika samt at få afsluttet allerede igangværende forhandlinger, særligt med Australien og New Zealand. Derudover skal den såkaldte Mercosur-aftale – en handelsaftale med Brasilien, Argentina, Uruguay og Paraguay - gennemføres.

Kommissionsformand, Ursula von der Leyen, har desuden understreget, at EU altid vil kæmpe for lige konkurrencevilkår på handelsområdet. Det glæder Danske Rederier.

”Det har direkte betydning for danske rederier, at EU’s handelspolitik bliver ved med at åbne for flere muligheder og øge adgangen til resten af verden. Derudover er det en bunden opgave at få genetableret en tæt dialog med USA på handelsområdet”, siger Anne H. Steffensen.

En af opgaverne for den nye transportkommissær, Adina Vălean, bliver at indtage en ledende rolle i internationale fora, særligt i forhandlinger vedrørende reduktion af den globale CO2-udledning i blandt andet FN’s Internationale Søfartsorganisation, IMO. Klimakommissær Frans Timmermans har desværre samtidig varslet, at skibsfarten skal inkluderes i EU’s regionale kvotesystem for CO2-udledninger.

”Skibsfart er et globalt erhverv.

Derfor er det også bekymrende, at den nye transportkommissær på forhånd har fået til opgave at inkludere den maritime sektor i EU’s regionale kvotesystem for CO2-udledninger. Her er der i den grad behov for at tænke sig om”, siger Anne H. Steffensen.

”Hvis Kommissionen for alvor ønsker at reducere hele skibsbranchens CO2-udledninger, er det vigtigt at sikre en global løsning. Derfor er Adina Văleans ledende rolle i IMO afgørende.”

Uddannelse, forskning og innovation nævnes desuden som altafgørende faktorer af den nye Kommission, hvis EU skal opretholde sin nuværende konkurrenceevne. Denne prioritering glæder Danske Rederier sig meget over.

”For at finde frem til den CO2-neutrale skibsfart, har vi en kæmpe udfordring i at udvikle de bæredygtige brændstoffer, som skal drive skibet. At Kommissionen vil investere massivt i forskning og udvikling er derfor ikke alene godt for at nedbringe CO2-udledningen, det er også med til at sikre europæisk skibsfarts konkurrenceevne og give muligheder for en europæisk førerposition i verden”, siger Anne H. Steffensen.

Kilde: Danske Rederier

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Kæmpekran afventer passage under Storebæltsbroen

21.12.2025Maritimedanmark.dk

Svendborg Søfartsskole fejrede dimittender

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Vandet er tilbage i Panamakanalen, der leverer solidt resultat

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder får nyt navn

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk sender første skib gennem Det Røde Hav

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Ændret momspraksis kan ramme ø-kommuner hårdt

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Formandsskifte baner vej for Hafnia-opkøb i Torm

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Forsvarsministeren afviser at bygge fregatter i Danmark

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course