Sejere danske roere i problemer på Atlanten
Et opsvulmet og betændt knæ giver i øjeblikket problemer for de fire danskere, der deltager i verdens hårdeste rotur, Talisker Whisky Atlantic Challenge, hvor de skal krydse Atlanten i en specialbygget robåd.
I alt 35 robåde deltager i udfordringen, der startede den 12. december fra den kanariske ø La Gomora og ender 4.800 km. væk på øen Antigua i Det Caribiske Hav.
Den danske båd Fenris har nu tilbagelagt godt 2000 km., men er blevet hæmmet af, at en af deltagerne, Mikkel Fredensborg Schmidt, er blevet ramt af et dårligt knæ og behandles med penicillin.
I en opdatering på facebook skrev holdet i lørdags, at det ikke gik efter planen på båden Fenris: “Vi har siden i aftes haft dårligt vejr med megen modvind og ingen fremdrift i vandet. Det resulterede i nattens løb i tre sømils fremdrift på seks timer og her til morgen måtte vi smide håndklædet i ringen og gå på drivanker. Det gør vi stadig, men vi forventer dog at kunne komme i gang igen i løbet aftenen. Drivankeret er en absolut nødløsning, og vi er derfor ulykkelige for at skulle ty til denne løsning. Vi har dog brugt tiden på at trimme, rydde op på og vaske båden. Derudover er Mikkel kommet galt afsted med knæet, som er hævet og betændt i en sådan grad, at han ikke kommer til at ro før om nogle dage igen. Han er blevet sat på penicillinkur, og vi håber, at det kan slå det ned hurtigst muligt. Vi er derfor kun tre om at ro i de kommende dage. Michael og Anders ror sammen, og Lasse ror alene. Fortsat i totimers skift.
Den specialbyggede robåd er bygget i Essex i England og vejer ca. 940 kg. Den har to kabiner, hvor to personer kan hvile sig ad gangen og tre pladser, hvor man kan ro fra. Båden er også udstyret med solpaneler og lithiumbatterier, der giver besætningen strøm, skriver tv2.dk.
Trods problemerne ligger de fire danske på en samlet 5. plads og på en tredjeplads blandt både med fire roere. Dem er der femten af, mens syv roer alene, syv både har to om bord, fire både har tre, mens to både har en fem roere om bord.
Hvis den danske båd kan holde farten og ikke støder på for mange problemer, regner de med at nå målet i Antigua mellem 17. og 20. januar, skriver tv2.dk