Klik venligst
danskerederier.gif

Dyrere at sejle gennem Den Persiske Golf

Dyrere at sejle gennem Den Persiske Golf
Arkivbillede

Fredag 10. januar 2020 kl: 08:00


Risikoen for at skibe der befinder sig i Den Persiske Golf eller passerer Hormuz Strædet bliver inddraget i konflikten mellem Iran og USA er nu så stor, at forsikringsselskaberne har skruet kraftigt op for de krigstillæg de opkræver af rederne.

Kilder i markedet vurderer, at krigstillæggene i øjeblikket gør det op til 300.000 dollar dyrere at sende en stor last råolie eller LNG gennem farvandet, sammenlignet med prisen inden konflikten spidsede til.

Som en konsekvens har det brasilianske olieselskab Petrobras besluttet at holde sine skibe væk fra området, og andre redere overvejer at gøre det samme.

Ud over højere forsikringspræmier har stridighederne midlertidigt presset olieprisen i vejret, hvilket sammen med generelt høje priser på svovlfattigt brændstof, gør det dyrere at transportere alle former for gods.

Flådestyrker fra flere lande befinder sig allerede i området for at yde beskyttelse til den internationale skibstrafik, og flere lande - herunder Danmark - har planer om at sende flådestyrker til farvandet omkring Hormuz Strædet.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Oslofjord får stor overhaling på Fayard
- DFDS ro-ro klar til at afvise piratangreb
- Ny kæmpekran på vej til Danmark
- DMF indgår samarbejde med Shipec China
- Ny lavsvovlsolie skaber øgede aflejringer
- Lodser advarer mod ofte anvendt lejdertype
- Besætning forlader synkende tankskib
- Singapore screener nu for ny coronavirus
- United Heavy Lift overtager ni skibe
- Containerskib jagtet af skydende pirater
- Endnu et containerskib i brand
- Nyt initiativ skal trække kvinderne til


Dagens mest læste

- Se norsk sømandskab når det er bedst
- Oslofjord får stor overhaling på Fayard
- Ingen vil købe MAN Energy Solutions


Ugens mest læste

- Vild video af en voldsom dag på søen
- Besætning forlader synkende tankskib
- Tyra-renovering ramt af betalingsstandsning
- Lodser advarer mod ofte anvendt lejdertype
- Ny kæmpekran på vej til Danmark
- Så slap de endelig af med gammel skude
- Endnu et containerskib i brand
- DFDS ro-ro klar til at afvise piratangreb
- Farvel til Søfartsstyrelsens Jens Sørensen
- Et af verdens ældste skibsværfter lukker
Klik venligst
Klik venligst