Norsk flagskib har forbud mod at sejle

Det største skib i den norske flåde, det nybyggede støtteskib KNM Maud, har så mange fejl og mangler, at det ikke må stå til søs. Skandalen kommer på et tidspunkt, hvor den norske flåde i forvejen er svækket efter tabet af fregatten KNM Helge Ingstad.

Arkivbillede.

Det norske forsvar kontraherede støtteskibet på det koreanske værft DSME tilbage i 2013. Ifølge kontrakten skulle krigsskibet leveres i september 2016, men det ankom først til Norge i marts sidste år og blev navngivet i maj.

I forbindelse med klargøringen af skibet til operativ tjeneste i den norsk flåde blev det opdaget, at skibet på flere punkter afveg fra de aftalte specifikationer. I november stod det klart at manglerne var så alvorlige, at de udgjorde en trussel mod skibets sikkerhed, hvorfor der blev nedlagt sejladsforbud.

Lige siden har skibet ligget ved kaj, og i Norge tales der om, at der kan gå op til et år inden krigsskibet kommer ud at sejle igen.

Den norske flåde har bekræftet at KNM Maud har fået sejladsforbud, men ønsker ikke at oplyse hvilke fejl og mangler skibet er ramt af.

Målet med det 27 500 tons store krigsskib, der er 50 meter længere end de norske fregatter, er at gøre det muligt for den norske flåde at gennemføre langvarige operationer, såvel i hjemlige farvande som i internationale sammenhænge.

Støtteskibet har plads til 9,3 millioner liter brændstof, og er i stand til at tanke to fregatter på samme tid mens det sejler med en fart på 16 knob. Skibet har eget hospital, værksted samt lagre til ammunition og missiler. Der er plads til to store helikoptere på helikopterdækket.

Redaktionen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Singapore nu større flagstat end Hong Kong

27.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE Henry Hudson tilbage i havn

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle