Klik venligst
danskerederier.gif

Norsk flagskib har forbud mod at sejle

Norsk flagskib har forbud mod at sejle
Arkivbillede

Søndag 12. januar 2020 kl: 08:00


Det største skib i den norske flåde, det nybyggede støtteskib KNM Maud, har så mange fejl og mangler, at det ikke må stå til søs. Skandalen kommer på et tidspunkt, hvor den norske flåde i forvejen er svækket efter tabet af fregatten KNM Helge Ingstad.

Det norske forsvar kontraherede støtteskibet på det koreanske værft DSME tilbage i 2013. Ifølge kontrakten skulle krigsskibet leveres i september 2016, men det ankom først til Norge i marts sidste år og blev navngivet i maj.

I forbindelse med klargøringen af skibet til operativ tjeneste i den norsk flåde blev det opdaget, at skibet på flere punkter afveg fra de aftalte specifikationer. I november stod det klart at manglerne var så alvorlige, at de udgjorde en trussel mod skibets sikkerhed, hvorfor der blev nedlagt sejladsforbud.

Lige siden har skibet ligget ved kaj, og i Norge tales der om, at der kan gå op til et år inden krigsskibet kommer ud at sejle igen.

Den norske flåde har bekræftet at KNM Maud har fået sejladsforbud, men ønsker ikke at oplyse hvilke fejl og mangler skibet er ramt af.

Målet med det 27 500 tons store krigsskib, der er 50 meter længere end de norske fregatter, er at gøre det muligt for den norske flåde at gennemføre langvarige operationer, såvel i hjemlige farvande som i internationale sammenhænge.

Støtteskibet har plads til 9,3 millioner liter brændstof, og er i stand til at tanke to fregatter på samme tid mens det sejler med en fart på 16 knob. Skibet har eget hospital, værksted samt lagre til ammunition og missiler. Der er plads til to store helikoptere på helikopterdækket.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny bestyrelse i Danske Rederier på plads
- Svitzer udpeger CEO-afløser for Thygesen
- Esvagt forudser svært 2020
- Rederichefer forudser fald i omsætningen
- Det Blå Danmark etablerer ny stærk klynge
- Stop for hjælpepakker kræver åbne grænser
- Endnu et containerrederi søger statsstøtte
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- The ice is melting on the poles….
- Corona-certifikat letter besætningsskifte
- Kidnappede fra Maersk-chartret skib løsladt


Dagens mest læste

- Østersøen har fået ny supermoderne havn
- Norske Solstad i nyt milliard underskud
- Test af droneleverance til verdens største
- Rederichefer forudser fald i omsætningen
- Esvagt forudser svært 2020


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Så er der rotorsejl på Copenhagen
- Siemens udvikler havvindmølle på 14 MW
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst