Klik venligst
danskerederier.gif

“Value2Sea” skal sikre grønnere transport

“Value2Sea” skal sikre grønnere transport
Foto: Danske Havne

Tirsdag 21. januar 2020 kl: 16:00


Et nyt skandinavisk projekt - Value2Sea - skal belyse forbedringsmuligheder i transportkæder i Øresund-Kattegat-Skagerrak området ved at anvende nye teknologier og logistik -og transportkoncepter på mere bæredygtig vis. Projektet er ledet af Aalborg Universitet.

”Projektet handler om at skabe sammenhæng mellem aktører i logistikkæden og udarbejde en miljømæssig vej til at transportere varer på tværs af grænserne. Lastbiler er fleksible, billige og hurtige, men de skaber trængsel på veje og i byer, og det er det, vi gerne vil undgå via søvejene, som er mere miljøvenlige,” siger Kenn Steger-Jensen og Hans-Henrik Hvolby – begge professorer fra Aalborg Universitet, som har taget initiativ til og leder projektet.

Hos Hirtshals Havn, der er en af de danske deltagere i projektet, er der store forventninger til, at det kan positionere havnen i fremtiden og forandre godslogistikken i Skandinavien.

“Value2Sea vil skabe grundlaget for at optimere godstransport i Skandinavien ved modernisering af de transportmønstre, der gennem årtier er blevet brugt, fordi de ligger på rygmarven. Med Value2Sea bliver der skabt udgangspunkt for at tænke nyt og innovativt, så der i fremtiden kan tages beslutninger baseret på reel viden om parametre som økonomi, klimabelastning og transporttider. Value2Sea vil give godstransportsektoren et nyt og fremadrettet ståsted, der udnytter multimodale transportløsninger til gavn for samfundet, industrien og transportvirksomhederne. Der er ingen tvivl om, at Value2Sea-perioden vil blive udfordrende, og resultatet bliver utroligt spændende.” forklarer Jens Kirketerp Jensen, adm. direktør på Hirtshals Havn.

Projektet gik i luften ultimo 2019 og gennem de næste tre år arbejder projektpartnerne på tværs af Norge, Sverige og Danmark at finde nye løsninger inden for bæredygtige logistik- og transportsystemer, digitalisering i transportsystemerne samt muligheder for og betydning af elektrificering af havne og transportsystemer og autonom skibsfart.

Ud over Hirtshals Havn er Danmark også repræsenteret i projektet gennem Fjordline, Vendelbo Spedition A/S, Arctic Group A/S, Integrate og MARCOD.

Kilde: Danske Havne


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Havnearbejdere siger nej til hjemsendelse
- Fremgang for Danmarks største erhvervshavn
- Aarhus Havn fastholder høj aktivitet
- Skib slap trods voldsom brand på havn
- Kæntret fiskefartøj vendes i Hirtshals Havn
- Danske havne kan tabe 500 mio.kr.
- Aalborg igangsætter byggeri trods Covid-19
- Aalborg Havn med bedste driftsresultat
- Danske havne holder nødvendig drift i gang
- Ingen krydstogtgæster til Aarhus
- Hirtshals Havn melder klar til ny katamaran
- Skagen Havn indfører minimumsbemanding


Dagens mest læste

- Video af sammenstød med krydstogtskib
- Tomt AIDA-krydstogtskib til kaj i Skagen
- Hyldest til hverdagens corona-helte


Ugens mest læste

- Ups: 334 meter containerskib på grund
- Stena Saga: Hospitalsskib på 14 dage
- Sådan fik J.A. Rederiet vendt fiskefartøj
- Krydstogt-giganter rammes dobbelt
- Så er færgen M/F Broen sikret overlevelse
- Vildt: Krydstogtskib blev beskudt og påsejlet
- Fiskefartøj på ret køl i Hirtshals Havn
- Royal Arctic Line ramt af corona-virus
- Tre søfolk kvæstet i ulykke på Torm-skib
- Krydstogtskib oplagt i Fredericia i 4 uger
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst