Klik venligst
danskerederier.gif

“Value2Sea” skal sikre grønnere transport

“Value2Sea” skal sikre grønnere transport
Foto: Danske Havne

Tirsdag 21. januar 2020 kl: 16:00


Et nyt skandinavisk projekt - Value2Sea - skal belyse forbedringsmuligheder i transportkæder i Øresund-Kattegat-Skagerrak området ved at anvende nye teknologier og logistik -og transportkoncepter på mere bæredygtig vis. Projektet er ledet af Aalborg Universitet.

”Projektet handler om at skabe sammenhæng mellem aktører i logistikkæden og udarbejde en miljømæssig vej til at transportere varer på tværs af grænserne. Lastbiler er fleksible, billige og hurtige, men de skaber trængsel på veje og i byer, og det er det, vi gerne vil undgå via søvejene, som er mere miljøvenlige,” siger Kenn Steger-Jensen og Hans-Henrik Hvolby – begge professorer fra Aalborg Universitet, som har taget initiativ til og leder projektet.

Hos Hirtshals Havn, der er en af de danske deltagere i projektet, er der store forventninger til, at det kan positionere havnen i fremtiden og forandre godslogistikken i Skandinavien.

“Value2Sea vil skabe grundlaget for at optimere godstransport i Skandinavien ved modernisering af de transportmønstre, der gennem årtier er blevet brugt, fordi de ligger på rygmarven. Med Value2Sea bliver der skabt udgangspunkt for at tænke nyt og innovativt, så der i fremtiden kan tages beslutninger baseret på reel viden om parametre som økonomi, klimabelastning og transporttider. Value2Sea vil give godstransportsektoren et nyt og fremadrettet ståsted, der udnytter multimodale transportløsninger til gavn for samfundet, industrien og transportvirksomhederne. Der er ingen tvivl om, at Value2Sea-perioden vil blive udfordrende, og resultatet bliver utroligt spændende.” forklarer Jens Kirketerp Jensen, adm. direktør på Hirtshals Havn.

Projektet gik i luften ultimo 2019 og gennem de næste tre år arbejder projektpartnerne på tværs af Norge, Sverige og Danmark at finde nye løsninger inden for bæredygtige logistik- og transportsystemer, digitalisering i transportsystemerne samt muligheder for og betydning af elektrificering af havne og transportsystemer og autonom skibsfart.

Ud over Hirtshals Havn er Danmark også repræsenteret i projektet gennem Fjordline, Vendelbo Spedition A/S, Arctic Group A/S, Integrate og MARCOD.

Kilde: Danske Havne


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Grenaa Havn udvider med 2 hektar multiplads
- Aarhus Havn får mio-tilskud til landstrøm
- CLdN åbner nye ruter ud af Esbjerg
- APM Terminals i LA sætter verdensrekord
- Jyske havne vil drive kunstig energi-ø
- Tidligere havnechef tiltalt for bedrageri
- Udvidelsen af Søby Havn et skridt nærmere
- Royal Artic Line for første gang i Aarhus
- Bevaringsværdigt skib forlader Næstved
- Resultatfremgang for Hanstholm Havn i 2019
- Ny havnedirektør er tiltrådt i Aarhus
- København udskyder ny krydstogtterminal


Dagens mest læste

- Norske Kleven værft sender konkursbegæring
- Planlægningen af Hesselø parken er i gang
- Gratis-billetter giver fuld knald på ø-turisme
- Containerskib angrebet ud for Benin


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Skib taber containere ud for Australien
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- DFDS vil fyre 650 medarbejdere
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst