Maersk central i EU-høring om rapportering

Skal mængden af fragtet gods fortsat tælle med, når skibe indberetter brændstofforbrug med mere i EU´s rapporteringsystem? Det var et af punkterne i en høring i EU Parlamentet tirsdag, hvor Maersk deltog som eneste repræsentant for industrien. Og Maersk´s holdning var helt klar.

De såkaldte MRV rapporteringssystem som skibe, der der sejler til og fra samt inden for EU har skullet rapportere siden januar 2018, står nu overfor sin første revision. Dataene fra MRV-systemet (monitorering, rapportering og verificering) benyttes blandt andet til at udregne skibenes CO2-udledning og her har mængden af fragtet gods indgået i beregningen.

Men om det fortsat skal være tilfældet, var på dagsordenen til høringen, hvor Simon Bergulf , der er direktør for regulatoriske anliggender i A.P. Møller - Maersk,

var inviteret som eneste repræsentant fra industrien.

“Jeg er glad for, at Europa-Parlamentet gav os muligheden for at komme til orde. Hvis mængden af fragtet gods ikke længere skal være en del af indberetningen, kan man ikke se, hvilke skibe der reelt er mest energieffektive,” siger Simon Bergulf.

”For os er det afgørende, at der fortsat er et klart incitament til at gå forrest i den grønne omstilling af skibsfarten” siger Simon Bergulf.

a der har været en hård armlægning om, hvad indberetningen til EU skal omfatte, fulgte Danske Rederier høringen tæt. Revisionen af MRV bliver nemlig også forsøgt kædet sammen med hele diskussionen af, om europæisk søfart skal indgå i EU's CO2-kvotehandelssystem.  En ide, der hverken får opbakning fra Danske Rederier eller fra Maersk.

”Vi anerkender EU’s ambitionsniveau og vil meget gerne spille konstruktivt i forhold til, hvordan EU kan understøtte de-karbonisering af den globale skibsfart. En ting er sikkert: Vi kan ikke kvotehandle os til CO2 neutralitet i 2050. Her skal vi have udviklet, testet og udrullet ny teknologi og nye drivmidler,” siger Simon Bergulf, direktør for regulatoriske anliggender i A.P. Møller – Marsk.

”Det kommer til at kræve en massiv investering i forskning og udvikling og derfor bør EU se på specifikke indsatsområder for skibsfarten,” siger han.

Kilde: Danske Rederier

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Sarfaq Ittuk får to år mere

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Det går den gale vej med punktligheden

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk vender snart tilbage til Suez-kanalen

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge sejler direkte på værft

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen får 180 millioner støttekroner til el-hurtigfærger

26.11.2025Maritimedanmark.dk

Landets lodser samles i ny lodsforening

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Diana Shipping på opkøbstogt i USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Brand om bord på containerskib fortsætter

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR) (E-learning course - afholdes løbende)

Identify the types of waste generated from industrial and production processes. Identify the purpose of waste management plans. Recognize what constitutes the hierarchical regulatory framework for managing hazardous materials and waste. List the main objectives of the General Law for the Prevention and Integral Management of Waste (LGPGIR). Recognize the primary purpose of the International Convention for the Prevention of Pollution from Ships (MARPOL).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Human Factors (E-learning course - afholdes løbende)

To provide an overview of human factors in the workplace and the impact these factors can have on the day-to-day situations that occur.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Introduction to First Aid (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

Førstehjælp The aim of this course is to provide the delegate with an awareness of key first aid basics. You will learn about the associated legislation, human anatomy, how to manage a first aid incident and lifesaving using primary and secondary survey methods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course