Så slap de endelig af med gammel skude
De græske havnemyndigheder har forsøgt i årevis. Men nu lykkedes det endelig at slippe af med den første af flere gamle - og aldeles udtjente - ro-pax færger, der har været oplagt i kølvandet på NEL Lines konkurs i 2013. Nu er det første skib på vej til skrotning.
Det er den nu 46 år gamle 19.500 gt. store Ionian Sky, der er på vej mod et skrotværft i Tyrkiet, efter det i fjor blev solgt til Comber Shipholding SA, der er registeret på Marshall Øerne. Skibet blev omflaget til Palau, inde dets afgang fra Piræus.
Ifølge TradeWinds kilder har Anen Lines, der i fjor købte tre andre udtjente NEL Lines færger, udtænkt samme skæbne for i hvert fald to af dem.
Anen Lines købte skibene på en af de mange auktioner, som de græske havnemyndigheder har holdt i forsøget på at komme af med de forladte færger, som angiveligt også var i fare for at synke. En af færgerne, den 13.300 gt store Theofilos, der blev bygget i 1975, er ifølge IHS Markit databasen allerede blevet udflaget til Togo, hvilket plejer at være et tegn på, at en skrotning er oppe over.
At det har taget så lang tid at komme af med færgerne skyldes bl.a., at kreditorerne efter NEL Lines konkursen har været uenige om strategien i forhold til at hente - måske - nogle penge hjem. Og imens har de ligget opankrede og er kommet i dårligere og dårligere stand. Til sidst i en sådan grad, at myndighederne kunne erklære dem for “farlige skibe” og gennemtvinge auktioner. Sidste år var indtrængende vand årsag til, at Ionian Sky krængede faretruende og kun en resolut indgriben fra myndighederne afværgede en kæntring.
Det lykkedes til gengæld ikke for de spanske myndigheder, der i april 2017 blot kunne se til, at en anden af NEL Lines gamle færger delvist forliste ved en kaj i havnen i Algeciras. Se videoen her.
Kilde: TradeWinds