danskerederier.gif

Åbne scrubbere fortsat tilladt i Danmark

Åbne scrubbere fortsat tilladt i Danmark

Søndag 2. februar 2020 kl: 09:00


Mens en lang række havne verden over har forbudt brug af åbne scrubbere i deres havne eller fjorde, er det fortsat tilladt at lukke det forurenede vand fra åbne scrubbere ud i danske havne. Havnenes organisation henviser til, at flere styrelser nu kigger på området, mens Danske Rederier generelt er imod lokale særregler.

Reduktionen af skibes udledning af svovlforbindelser til luften har entydigt mindsket luftforureningen og dermed de afledte sygdomme hos mennesker. Men fokus er nu i stigende grad rettet mod den forurening af havmiljøet, som de såkaldt åbne scrubbere bidrager med, når de har renset svovl og andre partikler ud af skibenes udstødning og i stedet udleder dem i havvande.

Flere lande verden over - bl.a. Tyskland, Norge og Letland - har forbudt udledningen af spildevandet i visse havne og fjorde, da en for lav cirkulation eller vandmængde ellers ville forårsage høje koncentrationer af de skadelige stoffer fra vaskevandet.

En rapport fra Miljøstyrelsen fastslog i 2012, “at usikkerheden omkring den mulige stigning i koncentrationerne (af skadelige stoffer, red.) over tid kan give anledning til nogen bekymring i forhold til situationen på længere sigt. En forsigtighedsbaseret tilgang til dette ville være kun at tillade brug af lukkede scrubbere eller olie med lavt svovlindhold på skibe i havne”.

Men et sådant forsigtighedsprincip blev aldrig indført og derfor tillader Danmark fortsat udledning fra åbne scrubbere i havnene.

I Danske Havne er der bekymring over den udledning, der sker i havnene, siger direktør Tine Kirk Pedersen.

“På baggrund af de forbud, som havne i andre lande har udstedt mod brug af åbne scrubbere, har vi haft en dialog med trafik-, bygge- og. boligstyrelsen om hvorvidt der også i Danmark er hjemmel til at forbyde scrubbere i havnene. Det er trafikstyrelsen ved at afklare sammen med Miljøministeriet”, siger Tine Kirk.

Danske Havne vil derefter afgøre, hvorvidt de vil gå ind for et forbud.

“Vi noterer os også, at der ikke er entydig evidens for, at der er forurening forbundet med udledning af scrubbervand. Så et eventuelt forbud i Danmark ville på nuværende tidspunkt nok mest handle om at være på den sikre side”, siger hun.

Læs hele artiklen om åbne scrubbere i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Beirut: Kun en femtedel eksploderede
- Flere anløb i de danske havne
- København får første krydstogtbesøg i to år
- Aabenraa Havn slog egen rekord i 1. halvår
- Forsinkelser spreder sig til europæiske havne
- Ny containerterminal på vej i København
- Voldsom container-eksplosion i Jebel Ali
- Hirtshals Havn vil være center for grøn brint
- Danmark kommet med i top ti i Hamborg
- Harbour Group Holding overtager Copco
- Kolding Havn udvider med nyt område
- Vattenfall rykker ind på Esbjerg Havn


Dagens mest læste

- Broklap i frit fald over Vildsund
- Israel lover gengældelse for droneangreb
- Hapag-Lloyd i forhandling om ti nye
- Skibsmægler skifter til softwareudviklng
- Ti nigerianske pirater idømt strenge straffe


Ugens mest læste

- Dansk tankskib kollideret med fragtskib
- Krigsskib skrottes efter kun 10 år
- Sådan løser Maersk ankerhåndtering
- Ever Given er nu ankommet til Rotterdam
- Fem russiske krigsskibe passerer Danmark
- Kina truer britisk flådestyrke
- To søfolk dræbt under angreb på tankskib
- Største krydstogtskib bygget i Italien
- Brand på USS Bonhomme Richard påsat
- Investerer 160 mia. kr. i nye containerskibe
Klik venligst
Klik venligst