Klik venligst
danskerederier.gif

Åbne scrubbere fortsat tilladt i Danmark

Åbne scrubbere fortsat tilladt i Danmark

Søndag 2. februar 2020 kl: 09:00


Mens en lang række havne verden over har forbudt brug af åbne scrubbere i deres havne eller fjorde, er det fortsat tilladt at lukke det forurenede vand fra åbne scrubbere ud i danske havne. Havnenes organisation henviser til, at flere styrelser nu kigger på området, mens Danske Rederier generelt er imod lokale særregler.

Reduktionen af skibes udledning af svovlforbindelser til luften har entydigt mindsket luftforureningen og dermed de afledte sygdomme hos mennesker. Men fokus er nu i stigende grad rettet mod den forurening af havmiljøet, som de såkaldt åbne scrubbere bidrager med, når de har renset svovl og andre partikler ud af skibenes udstødning og i stedet udleder dem i havvande.

Flere lande verden over - bl.a. Tyskland, Norge og Letland - har forbudt udledningen af spildevandet i visse havne og fjorde, da en for lav cirkulation eller vandmængde ellers ville forårsage høje koncentrationer af de skadelige stoffer fra vaskevandet.

En rapport fra Miljøstyrelsen fastslog i 2012, “at usikkerheden omkring den mulige stigning i koncentrationerne (af skadelige stoffer, red.) over tid kan give anledning til nogen bekymring i forhold til situationen på længere sigt. En forsigtighedsbaseret tilgang til dette ville være kun at tillade brug af lukkede scrubbere eller olie med lavt svovlindhold på skibe i havne”.

Men et sådant forsigtighedsprincip blev aldrig indført og derfor tillader Danmark fortsat udledning fra åbne scrubbere i havnene.

I Danske Havne er der bekymring over den udledning, der sker i havnene, siger direktør Tine Kirk Pedersen.

“På baggrund af de forbud, som havne i andre lande har udstedt mod brug af åbne scrubbere, har vi haft en dialog med trafik-, bygge- og. boligstyrelsen om hvorvidt der også i Danmark er hjemmel til at forbyde scrubbere i havnene. Det er trafikstyrelsen ved at afklare sammen med Miljøministeriet”, siger Tine Kirk.

Danske Havne vil derefter afgøre, hvorvidt de vil gå ind for et forbud.

“Vi noterer os også, at der ikke er entydig evidens for, at der er forurening forbundet med udledning af scrubbervand. Så et eventuelt forbud i Danmark ville på nuværende tidspunkt nok mest handle om at være på den sikre side”, siger hun.

Læs hele artiklen om åbne scrubbere i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Havneaktiviteter under politisk pres i Korsør
- Virus:Zhoushan tilbyder non-contact servicerholdsregler
- Nødråb: Brug for investeringer i havne nu
- HHL når i mål i forhold til egne forventninger
- Aarhus Havn udlejer flere arealer
- Coronavirus skaber kaos i containerfarterne
- Kulhavn giver nye muligheder i Aabenraa
- Hirtshals er nyt logistikcenter for Color Line
- Skagen analyserer potentialet for landstrøm
- Ny Samsø-rute får økonomisk håndsrækning
- Markant nedgang på Horsens Havn
- Åbne scrubbere fortsat tilladt i Danmark


Dagens mest læste

- Forladt fragtskib skyllet op på strand
- Kokain for mindst 350 mio. på containerskib
- Museum opklarer 65 år gammelt forlis
- Besætning i sikkerhed efter piratangreb
- Virus: Jagt på passagerer fra Westerdam


Ugens mest læste

- Fjord Lines nye Hirtshals-katamaran søsat
- Så stort blive verdens største containerskib
- Derfor påsejlede heavyliftskib destroyer
- Ficaria Seaways blæst afsted på rekordtid
- Brandfolk tilbydes gratis krydstogter
- Virus: Krydstogtskib kan ikke finde havn
- Politi border smugler-skib ved Gedser
- Maersk Tema bordet af pirater i Guinea Golften
- Forladt fragtskib skyllet op på strand
- Topchef i Forsea forlader sin stilling
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst