Minister misinformerer i udbudssag

Danske Maritimes direktør, Jenny Braat, angriber Miljø- og Fødevareministeriets redegørelse i sagen om udbuddet af ombygningen af to miljøskibe for at være “faktuel forkert”. Ifølge advokaten for Jobi Værft har ministeren misinformeret Folketinget om årsagen til værftets afvisning af en garantistillelse.

Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis..

Ministeriet skriver i sin redegørelse, at Jobi Værft i Strandby havde fået godkendt sit bud på ombygningen af de to miljøskibe Sif og Frigg den 24. januar i år, men at Jobi Værft den 30. januar ifølge Miljøministeriets orientering om sagen meddelte Kammeradvokaten, “at værftet ikke ser sig i stand til at opfylde betingelserne vedr. den i kontrakten forudsatte betalingsplan og garantistillelse.”

Derfor var der ikke “et juridisk holdbart grundlag for at indgå aftalen om ombygningen,” skriver ministeriet.

Jens Stadum, der er advokat og formand for bestyrelsen i Jobi Værft siger, at dette er en faktuel forkert oplysning.

Han drøftede ultimo januar 2020 kontraktens garantikrav med Kammeradvokatens repræsentant, og han henstillede til et andet garantiforløb, da Jobi Værft p.t. ikke havde accept fra værftets bank på etableringen af de i kontrakten forudsatte garantier.

“Jeg meddelte dog Kammeradvokatens repræsentant et par dage efter, at der nu var afholdt møde i værftets bank, og den nødvendige finansieringspakke ville blive positivt indstillet til bankens kreditkomite. Samtidig drøftedes selve afleveringsgarantien, som ikke er omtalt i kontrakten og ikke er en del af denne. Denne ville Kammeradvokatens repræsentant vende tilbage til. Det har han så gjort ved at erkende, at det er en fejl at denne garanti er nævnt som bilag i kontrakten, den burde ikke have været der og derfor vælges det nu at lade udbuddet gå om,” siger Jens Stadum.

“Dette er den egentlige, rigtige begrundelse for at udbuddet går om, - altså forhold der ikke vedrører Jobi Værft A/S, og derfor er orienteringen til Folketinget fra Miljøministeriet ikke korrekt,” fastslår han overfor Maritime Danmark.

Og ikke - som Miljø- og Fødevarerministeriet skrev i en orientering til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg den 10. februar, "at værftet ikke ser sig i stand til at opfylde betingelserne vedr. den i kontrakten forudsatte betalingsplan og garantistillelse.”

“Og det har jeg gjort Kammeradvokaten opmærksom på,” siger han.

Jobi Værft havde nemlig - i modsætning til , hvad ministeriet skriver – positiv forventning om accept af de vilkår for betalinger og garantistillelse, der var omfattet af kontrakten.

Jenny Braat, der er direktør for Danske Maritime, er stærkt utilfreds med forløbet: “Kammeradvokaten har været involveret fra starten, og det har i høj grad været hans fejlbehæftede rådgivning, der har styret forløbene. Dette har kostet danske værfter og den danske stat væsentlige beløb og meget spildt arbejde, siger hun og fortsætter:

“Der gøres i Miljøministeriets redegørelse i sagen et forsøg på at lægge ansvaret over på det bydende værft, men ifølge Danske Maritimes oplysninger er det faktuel forkert, at værftet skulle have set sig ude af stand til at opfylde betingelserne, som beskrevet i redegørelsen.

Tværtimod fik værftet besked fra Kammeradvokaten om, at bilaget om en bankgaranti var en fejl, som værftet derfor ikke behøvede at opfylde”.

Redaktionen

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course