Bliver din fremtidige kollega en robot ?

Vil nærmeste kollega om bord i fremtiden være en robot, og hvordan forholder besætning og rederier sig i det hele taget til den nye teknologi, der hele tiden tager kvantespring fremad og indtager arbejdspladsen? Det sætter Danske Rederier og Aarhus Universitet på dagsordenen på et seminar.

På seminaret vil forskerne bag forskningsprojekterne ”Robotten/teknologien som kollega” og ”Åben innovation, videndeling og sparring på tværs i Det Blå Danmark” præsentere deres spændende resultater.

”Vi har forsøgt at få mange forskellige stemmer repræsenteret i de to undersøgelser, da der i Det Blå Danmark jo netop er mange forestillinger og antagelser om de nye teknologier, og ikke alle matcher virkelighed og hverdagspraksis. Det har været utrolig interessant både at studere samspillet mellem mandskab og teknologier om bord på skibe, men også at blive klogere på, hvilke værdier og kulturelle forhold, der spiller ind i måden man bruger - eller måske ikke bruger -teknologierne på,” siger lektor, Ph.d., Jakob Krause-Jensen fra Aarhus Universitet.

”Ny teknologi betyder at vi kan gøre meget smartere, nemmere, mere effektivt i morgen, end vi kunne i går. Men hvilken betydning har digitalisering og automatisering for os som mennesker – især om bord på skibene, hvor man jo agerer ret isoleret. Det syntes vi er interessant at lære meget mere om, for de nye teknolgiers succes afhænger jo også af de mennesker, der skal implementere dem,” udtaler Asbjørn Overgaard Christiansen, Innovationschef hos Danske Rederier.

Projektet leverer en problem- og mulighedsafdækkende kvalitativ undersøgelse af, hvad der – også i følge branchen selv – understøtter og hæmmer videndeling, åben innovation og gensidig læring. Resultaterne præsenteres på seminaret, hvor vi også inviterer deltagerne til at bidrage med idéer og anbefalinger til ’næste skridt’ i Det blå Danmark.

Projektets mål har været at skabe ny viden om, hvordan relationen mellem menneske og automatiserede teknologier udvikles og forandres, når de bliver ’kolleger’.

I forlængelse heraf kommer forskerne med anbefalinger om, hvilke nye ikke-tekniske kompetencer og nye arbejdsformer, der skal udvikles i rederibranchen, når nærmeste kollega (måske) går fra at være et menneske til at blive en såkaldt ’smart’ eller ’highly automated’ teknologi.

Seminaret foregår torsdag den 23. april hos Danske Rederier, Amaliegade 33, 1256 København K, og varer fra kl. 11.00-16.00.

Tilmeldte deltagere vil forud for seminaret få tilsendt rapport og program. Begge forskningsprojekter er støttet af Den danske Maritime Fond. Eventuelle spørgsmål kan rettes til projektkoordinator og -facilitator Bettina Skårup på tlf. 2992 1861 eller til forskningsleder, Jakob Krause-Jensen på tlf. 4159 9415 Deltagelse er gratis, men tilmelding nødvendig. Du tilmelder dig HER

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

20.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer i Peru

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Høje bølger fører til aflysning af afgange

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Harren Group strømliner organisationen

05.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Welcome to the team

17.10.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil igen anløbe Rusland

14.10.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første skibstunnel er opgivet

27.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Nu er der sat dato for Åbent Hus på HF-Søfart i Marstal

25.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Elever på Ærø trives bedre end gennemsnittet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course