Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk suspenderer resultat-forventninger

Maersk suspenderer resultat-forventninger
Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk

Fredag 20. marts 2020 kl: 08:41


Baseret på de foreløbige tal forventer A.P. Møller - Maersk, at driftsresultatet (EBITDA) i 1. kvartal før omkostninger i forbindelse med omstrukturering og integration bliver omkring 1,4 mia. dollar. Men i lyset af corona-krisen suspenderer Maersk sin guidance på indtjeningen for hele året.

Det forventede driftsresultat for 1. kvartal på 1,4 mia. dollar er lidt højere end resultatet for samme periode i fjor på 1,24 mia. dollar, dig negativt påvirket af en svag udvikling i volumen, men delvis afbødet af en stærk implementering af Maersk´ IMO 2020 strategi, både med hensyn til omkostningsreduktioner og afdækning af stigninger i brændstofpris, skriver Maersk i en selskabsmeddelelse.

"For 2020 har APMM tidligere guidet EBITDA på omkring USD 5,5 mia., før omkostninger i forbindelse med omstrukturering og integration. Den globale COVID-19 pandemi påvirker det globale transportmarked og forsyningskæder voldsomt. Det fører til væsentlige usikkerheder og mangel på overblik inden for den globale efterspørgsel på containertransport. Mens den globale operation fortsætter som normalt, har APMM, som konsekvens af de nuværende usikkerheder relateret til fremtiden, besluttet at suspendere 2020 guidance for EBITDA, indtil vi har større klarhed over markedsudviklingen og de finansielle konsekvenser."

A.P. Møller fastholder den øvrige guidance for 2020 for vækst i volumen i Ocean, der forventes at være på linje med eller marginalt lavere end væksten i markedet, en høj cash convertion ratio og et akkumuleret CAPEX for 2020-21 på mellem 3-4 mia. dollar fastholdes, men der vil blive tiltag for at reducere CAPEX for 2020, skriver virksomheden.

Trods krisen fastholder Maersk sit aktietilbagekøbsprogram og den foreslåede dividende på godt 3 mia. kr. for 2019.

”Gennem de første to og en halv måned af 2020 er vi nået langt med vores IMO 2020 strategi om at håndtere ekstraomkostningerne i forbindelse med det IMO krævede skift til brændstof med et lavt svovlindhold per 1. januar. Vi har effektivt reduceret en del af ekstraomkostningen ved hjælp af optimerede indkøb, ved selv at blande og producere brændstof og gennem rateforøgelser, så vores kunder betaler den reelle brændstofpris. Som følge heraf forventer vi at levere et Q1 2020, som er bedre end Q1 2019, til trods for faldende volumener på tværs af vores forretninger grundet COVID-19 pandemien," udtaler Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk.

Maersk vil komme med en ny guidance for 2020, når der er større klarhed.

"Vores første prioritet er medarbejdernes sundhed og trivsel samt at støtte vores kunder,” slutterr Søren Skou,


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Ældre søfolk mere udsatte for ulykker
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Container shipping måske så småt på vej op
- Ny amerikansk advarsel til iranske skibe
- Eimskip svækket af corona-nedtur
- Panama vil tiltrække flere oplægninger
- Norsk skibsfart klimaneutral inden 2050
- Iranske tankskibe udfordrer USA


Dagens mest læste

- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Styrelse godkender to nye havmølleparker


Ugens mest læste

- Dansk sejlbåd dukket op i Atlanterhavet
- Kæmpe skib lagt til ved kort kaj
- Piratskib eksploderede under ildkamp
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Fragtskib på grund ud for Langeland
- Kvindelig US Navy-captain fyret for oliespild
- Norsk ejet tankskib i ildkamp med pirater
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Ardent trækker sig fra bjærgningsmarkedet
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst