Maritim industri tørster efter opgaver

Ordrebøgerne i den danske maritime industri skrumper med bekymrende hast. Derfor opfordrer den maritime industri nu kommuner og stat til at holde hånden under branchen ved at sætte arbejder i værk. "Der skal vises politisk handlekraft nu på flere fronter," siger Jenny Braat, Danske Maritime.

Søby Værft er en af de maritime virksomheder, der nu mærker konsekvenserne af corona-krisen..

Stat og kommune råder sammen med Forsvaret over 150 fartøjer og det vil ifølge Danske Maritime gøre en stor forskel, hvis skibene nu sendes til service, reparation eller grøn opgradering.

“For nogle af de skibe vil det være muligt at fremrykke service, reparationer eller miljøforbedrende tiltag. Både for værfter og for udstyrsproducenter er det helt afgørende, at ordrebogen ikke bliver fuldstændigt tømt. Selv om en opgave ligger nogle måneder fremme i tid, kan den være afgørende for at holde på medarbejderne, og med så stort et antal skibe, bør der være opgaver at sætte i gang,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime i en pressemeddelese, der er udsendt sammen med Søby Værft og MAN Energy Solutions.

Søby Værft har i lighed med bl.a. Orskov Shipyard oplevet en nedgang på grund af corona-krisen.

Søby Værft forsøger i øjeblikket at håndtere situationen ved at medarbejderne afvikler ferie og afspadsering i største muligt omfang.

“Den løsning, vi har lavet nu, er planlagt frem til påske. Vi har sikret, at vi kan fastholde mandskabet til at udføre de opgaver, vores kunder kommer med, og det er vigtigt at slå fast, at vi dermed kan imødekomme de opgaver, der kommer som normalt.

Men mulige opgaver på offentligt ejede skibe kan få stor betydning i den kommende tid. Ellers kan vi som andre i industrien være nødsaget til at sende medarbejdere hjem i henhold til den nye aftale mellem DI og CO industri. Men det er kun indtil, der kommer nye opgaver – så ringer vi dem omgående ind igen. Vi arbejder intensivt på løsninger sammen med vores kunder og er fortrøstningsfulde,” siger Roar Falkenberg, der er CEO på Søby Værft.

Også udstyrsproducenterne håber, at man fra offentlig side kan bidrage til, at branchen kommer bedst muligt igennem krisen.

“I Asien sporer vi nu en forsigtig optimisme, men Europa og rejseaktiviteten er lammet, og vi har sendt 32 ud af 35 rejsemontører hjem. Så vi vil gerne opfordre til at få set alle offentligt ejede skibe efter i sømmene. Netop nu opstår der ledig kapacitet til for eksempel at forbedre skibene med brændstofbesparende teknologi eller nye grønne løsninger, så det kan både være godt for branchen og godt for miljøet, hvis det offentlige fremrykker ordrer,” siger Lars Henrik Hejlesen, Head of Propulsion, Retrofit & Upgrade og Business Development & Strategy, MAN Energy Solutions i Frederikshavn.

Jenny Braat kalder de politiske tiltag med bl.a. lønkompensation for en “tiltrængt håndsrækning”, der dog ifølge direktøren langt fra er nok, når man ser frem i tiden.

“Der skal vises politisk handlekraft på endnu flere fronter. Mange kommunalt ejede færger er af ældre dato, og rigtig mange af de skibe, vi her taler om, kan gøres mere energieffektive og klima- og miljøvenlige, hvis et byråd, Forsvaret eller en af de andre ejere beslutter sig for at prioritere det.

For andre kan det give mening at sende lidt tidligere til service, hvis driften af skibet alligevel er helt eller delvist indstillet, eller at få bygget nye skibe. Det offentlige både kan og bør hjælpe den maritime industri, og det gælder i hele landet, siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course