Klik venligst
danskerederier.gif

Maritim industri tørster efter opgaver

Maritim industri tørster efter opgaver
Søby Værft er en af de maritime virksomheder, der nu mærker konsekvenserne af corona-krisen.

Fredag 20. marts 2020 kl: 10:38


Ordrebøgerne i den danske maritime industri skrumper med bekymrende hast. Derfor opfordrer den maritime industri nu kommuner og stat til at holde hånden under branchen ved at sætte arbejder i værk. "Der skal vises politisk handlekraft nu på flere fronter," siger Jenny Braat, Danske Maritime.

Stat og kommune råder sammen med Forsvaret over 150 fartøjer og det vil ifølge Danske Maritime gøre en stor forskel, hvis skibene nu sendes til service, reparation eller grøn opgradering.

“For nogle af de skibe vil det være muligt at fremrykke service, reparationer eller miljøforbedrende tiltag. Både for værfter og for udstyrsproducenter er det helt afgørende, at ordrebogen ikke bliver fuldstændigt tømt. Selv om en opgave ligger nogle måneder fremme i tid, kan den være afgørende for at holde på medarbejderne, og med så stort et antal skibe, bør der være opgaver at sætte i gang,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime i en pressemeddelese, der er udsendt sammen med Søby Værft og MAN Energy Solutions.

Søby Værft har i lighed med bl.a. Orskov Shipyard oplevet en nedgang på grund af corona-krisen.

Søby Værft forsøger i øjeblikket at håndtere situationen ved at medarbejderne afvikler ferie og afspadsering i største muligt omfang.

“Den løsning, vi har lavet nu, er planlagt frem til påske. Vi har sikret, at vi kan fastholde mandskabet til at udføre de opgaver, vores kunder kommer med, og det er vigtigt at slå fast, at vi dermed kan imødekomme de opgaver, der kommer som normalt.

Men mulige opgaver på offentligt ejede skibe kan få stor betydning i den kommende tid. Ellers kan vi som andre i industrien være nødsaget til at sende medarbejdere hjem i henhold til den nye aftale mellem DI og CO industri. Men det er kun indtil, der kommer nye opgaver – så ringer vi dem omgående ind igen. Vi arbejder intensivt på løsninger sammen med vores kunder og er fortrøstningsfulde,” siger Roar Falkenberg, der er CEO på Søby Værft.

Også udstyrsproducenterne håber, at man fra offentlig side kan bidrage til, at branchen kommer bedst muligt igennem krisen.

“I Asien sporer vi nu en forsigtig optimisme, men Europa og rejseaktiviteten er lammet, og vi har sendt 32 ud af 35 rejsemontører hjem. Så vi vil gerne opfordre til at få set alle offentligt ejede skibe efter i sømmene. Netop nu opstår der ledig kapacitet til for eksempel at forbedre skibene med brændstofbesparende teknologi eller nye grønne løsninger, så det kan både være godt for branchen og godt for miljøet, hvis det offentlige fremrykker ordrer,” siger Lars Henrik Hejlesen, Head of Propulsion, Retrofit & Upgrade og Business Development & Strategy, MAN Energy Solutions i Frederikshavn.

Jenny Braat kalder de politiske tiltag med bl.a. lønkompensation for en “tiltrængt håndsrækning”, der dog ifølge direktøren langt fra er nok, når man ser frem i tiden.

“Der skal vises politisk handlekraft på endnu flere fronter. Mange kommunalt ejede færger er af ældre dato, og rigtig mange af de skibe, vi her taler om, kan gøres mere energieffektive og klima- og miljøvenlige, hvis et byråd, Forsvaret eller en af de andre ejere beslutter sig for at prioritere det.

For andre kan det give mening at sende lidt tidligere til service, hvis driften af skibet alligevel er helt eller delvist indstillet, eller at få bygget nye skibe. Det offentlige både kan og bør hjælpe den maritime industri, og det gælder i hele landet, siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske transportgiganter vil bygge brintfabrik
- Hempel udvider med ny fabrik i Kina
- MHI Vestas i nabostrid med Fayard
- Mindst syv dræbt i voldsom brand på tanker
- Ukendt antal savnes efter eksplosion
- Liebherr kommenterer kran-kollaps i Rostock
- Corona sender nybygningsmarked i bund
- Roxtec tætningsløsning med klare fordele
- Karstensen Gruppen styrket ud af 2019
- Maersk Drilling rykker ind i containerfabrik
- Coronakrisen kan bremse Desmi-salg
- Ny Orskov flydedok søsat i Tyrkiet


Dagens mest læste

- Test af droneleverance til verdens største
- Østersøen har fået ny supermoderne havn
- Norske Solstad i nyt milliard underskud
- Rederichefer forudser fald i omsætningen
- Esvagt forudser svært 2020


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Så er der rotorsejl på Copenhagen
- Siemens udvikler havvindmølle på 14 MW
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst