Maritim industri tørster efter opgaver
Ordrebøgerne i den danske maritime industri skrumper med bekymrende hast. Derfor opfordrer den maritime industri nu kommuner og stat til at holde hånden under branchen ved at sætte arbejder i værk. "Der skal vises politisk handlekraft nu på flere fronter," siger Jenny Braat, Danske Maritime.
Stat og kommune råder sammen med Forsvaret over 150 fartøjer og det vil ifølge Danske Maritime gøre en stor forskel, hvis skibene nu sendes til service, reparation eller grøn opgradering.
“For nogle af de skibe vil det være muligt at fremrykke service, reparationer eller miljøforbedrende tiltag. Både for værfter og for udstyrsproducenter er det helt afgørende, at ordrebogen ikke bliver fuldstændigt tømt. Selv om en opgave ligger nogle måneder fremme i tid, kan den være afgørende for at holde på medarbejderne, og med så stort et antal skibe, bør der være opgaver at sætte i gang,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime i en pressemeddelese, der er udsendt sammen med Søby Værft og MAN Energy Solutions.
Søby Værft har i lighed med bl.a. Orskov Shipyard oplevet en nedgang på grund af corona-krisen.
Søby Værft forsøger i øjeblikket at håndtere situationen ved at medarbejderne afvikler ferie og afspadsering i største muligt omfang.
“Den løsning, vi har lavet nu, er planlagt frem til påske. Vi har sikret, at vi kan fastholde mandskabet til at udføre de opgaver, vores kunder kommer med, og det er vigtigt at slå fast, at vi dermed kan imødekomme de opgaver, der kommer som normalt.
Men mulige opgaver på offentligt ejede skibe kan få stor betydning i den kommende tid. Ellers kan vi som andre i industrien være nødsaget til at sende medarbejdere hjem i henhold til den nye aftale mellem DI og CO industri. Men det er kun indtil, der kommer nye opgaver – så ringer vi dem omgående ind igen. Vi arbejder intensivt på løsninger sammen med vores kunder og er fortrøstningsfulde,” siger Roar Falkenberg, der er CEO på Søby Værft.
Også udstyrsproducenterne håber, at man fra offentlig side kan bidrage til, at branchen kommer bedst muligt igennem krisen.
“I Asien sporer vi nu en forsigtig optimisme, men Europa og rejseaktiviteten er lammet, og vi har sendt 32 ud af 35 rejsemontører hjem. Så vi vil gerne opfordre til at få set alle offentligt ejede skibe efter i sømmene. Netop nu opstår der ledig kapacitet til for eksempel at forbedre skibene med brændstofbesparende teknologi eller nye grønne løsninger, så det kan både være godt for branchen og godt for miljøet, hvis det offentlige fremrykker ordrer,” siger Lars Henrik Hejlesen, Head of Propulsion, Retrofit & Upgrade og Business Development & Strategy, MAN Energy Solutions i Frederikshavn.
Jenny Braat kalder de politiske tiltag med bl.a. lønkompensation for en “tiltrængt håndsrækning”, der dog ifølge direktøren langt fra er nok, når man ser frem i tiden.
“Der skal vises politisk handlekraft på endnu flere fronter. Mange kommunalt ejede færger er af ældre dato, og rigtig mange af de skibe, vi her taler om, kan gøres mere energieffektive og klima- og miljøvenlige, hvis et byråd, Forsvaret eller en af de andre ejere beslutter sig for at prioritere det.
For andre kan det give mening at sende lidt tidligere til service, hvis driften af skibet alligevel er helt eller delvist indstillet, eller at få bygget nye skibe. Det offentlige både kan og bør hjælpe den maritime industri, og det gælder i hele landet, siger Jenny Braat.
Kilde: Danske Maritime