Klik venligst
danskerederier.gif

Krydstogt-giganter rammes dobbelt

Krydstogt-giganter rammes dobbelt

Onsdag 1. april 2020 kl: 13:05


Krydstogtskibene ligger stille hos verdens tre største rederier, der alle er amerikanske. Hvornår lysten til igen at booke et krydstogt indfinder sig hos kunderne er rent gætværk. Men de amerikanske politikere har bestemt ingen lyst til at støtte rederierne. Og det er der en håndfast grund til.

Selvom såvel Carnival Corp., Royal Caribbean Cruises og Norwegian Cruise Line alle har deres hovedkvarterer i Miami, kan de kigge langt efter at få del i den enorme hjælpepakke på godt 2.000 mia. dollar, som de amerikanske politikere hælder ud over de amerikanske borgere og virksomheder.

Det skyldes det enkle faktum, at alle tre selskaber har deres juridiske hjemsteder i henholdsvis Panama, Liberia og Bermuda for dermed at slippe for at betale skat i USA og i øvrigt være underlagt landet regler.

Og det samme gælder deres i alt 193 krydstogtskibe, der også sejler under mere bekvemmelige flag end Stars and Stripes.

Og dermed har de udelukket sig selv fra at få del i hjælpepakkerne under den største krise, industrien har befundet sig i - måske - nogensinde.

Corona-krisen, der har lukket hele krydstogtindustrien ned, har allerede fået “The Big Three” til at få udvidet deres kreditfaciliteter til mere end 7 mia. dollar og alene Carnival forsøger ifølge Bloomberg at skaffe sig ekstra kreditfaciliteter og kapital på det samme beløb.

Kursen på Carnival´s aktier er mere end halveret siden starten af marts og handles i dag til omkring 13 dollar, hvilket er en fjerdedel af aktiens værdi ved årsskiftet.

Samme billede tegner sig for Norwegian Cruise Line, der roder rundt omkring kurs 11 dollar for en aktie, der ved årsskiftet kostede mere end 60 dollar, mens også Royal Caribbean-aktiens værdi er blevet reduceret til en ca en fjerdedel siden nytår og nu handles til ca. 32 dollar.

Og hvornår lysner det så igen for krydstogtindustrien, der aldrig før har fået så meget dårlig omtale som corona-krisen har skabt? En analytiker fra Infinity Research tør ikke spå om det.

“Det er rent gætværk,” sagde Assia Georgieva til TradeWinds tirsdag.
Men hun forudser, at krydstogtrederierne må se frem til tab helt ind i foråret 2021.
“Jeg forventer at sommeren 2021 vil bringe de først gode nyheder, da det værste skulle være overstået inden højsæsonen i sommeren næste år,” siger hun.

Spørgsmålet er bare, om de potentielle krydstogtgæster på det tidspunkt har genvundet deres lyst til at holde ferie tæt stuvet sammen på de enorme skibe. Covid-19 spøger utvivlsomt fortsat næste år.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Det Blå Danmark etablerer ny stærk klynge
- Stop for hjælpepakker kræver åbne grænser
- Endnu et containerrederi søger statsstøtte
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- The ice is melting on the poles….
- Corona-certifikat letter besætningsskifte
- Kidnappede fra Maersk-chartret skib løsladt
- Så er der rotorsejl på Copenhagen
- APL England tabte containere for anden gang
- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Stadil lader fem selskaber gå konkurs


Dagens mest læste

- Græsk capesize kolliderer med bulker
- Maersk Drilling erklærer sig fit for fight
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst