Klik venligst
danskerederier.gif

Danske Maritime utilfreds med ministersvar

Danske Maritime utilfreds med ministersvar
Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis.

Tirsdag 7. april 2020 kl: 09:09


I snart fem år har de to miljøskibe Sif og Frigg ligget i Svendborg Havn og ventet på en ombygning, men for et par måneder siden gik sagen endnu engang i hårdknude. På trods af at JOBI Værft havde vundet udbuddet og var klar til at gå i gang, er opgaven nu endnu engang i udbud på grund af en fejl begået af Kammeradvokaten i udbudsmaterialet.

Danske Maritime sig for nogle uger siden til Folketinget – og derigennem miljøministeren – for at bede staten om at tage ansvar for den fejl, der er sket. Det skete med henvisning til, at når et værft pludselig mister en allerede planlagt opgave, giver det et tab, som staten bør dække, når det er deres advokat, som ikke har gjort sit arbejde ordentligt.

Nu har Danske Maritime modtaget svaret fra miljøministeren, og dette er langt fra tilfredsstillende, fastslår Jenny Braat, Danske Maritimes administrerende direktør.

Svaret er forfattet af Miljøstyrelsen på vegne af ministeren, og i stedet for at påtage sig et ansvar, beskriver det reglerne om udbud og henviser derudover til mulighed for at gå rettens vej for at opnå en erstatning.

”Det svar kan vi naturligvis ikke være tilfredse med. En retssag er et middel til at afgøre uenighed og tvister, og det er både meget dyrt, besværligt og tidskrævende at gå rettens vej. Men her er ingen jo uenige om, hvor fejlen er sket. Miljøministeren har soleklart udtrykt, at hun er meget utilfreds med Kammeradvokatens håndtering af sagen. Derfor er det eneste rigtige naturligvis at beklage overfor JOBI Værft og holde det skadefrit. Det er faktisk det mindste, man kan gøre”, siger Jenny Braat.

Danske Maritime finder det upassende, at staten udnytter sin position og juridiske styrke til at presse en privat virksomhed i retning af domstolene. I stedet burde staten erkende sit ansvar og tilvejebringe den nødvendige hjemmel til at udbetale en erstatning.

Hjemlen kan ifølge Danske Maritime søges hos Folketingets finansudvalg med den klausul, at beløbet i sidste ende skal betales af Kammeradvokaten. Dermed taber staten ikke noget, og udgiften placeres der, hvor fejlen er begået. Kammeradvokaten har været involveret fra starten og er i høj grad årsag til den årelange proces, som har resulteret i spildt arbejde og også kan have betydet, at andre værfter har undladt at byde på opgaven.

”Dette handler i høj grad om moral. Man forsøger at få det til at handle om udbudsret, men det har meget lidt med sagen at gøre. Når det offentlige begår fejl overfor private eller virksomheder påhviler der efter Danske Maritimes mening et helt særligt ansvar for at gøre det godt igen. Det offentlige er sat i verden for at servicere borgerne – ikke omvendt – og det gør ikke sagen bedre, at vores branche nu også er negativt påvirket af coronakrisen. Så vi slipper ikke sagen og har nu igen rettet henvendelse til Folketinget for at få staten til at påtage sig sit ansvar”, siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske transportgiganter vil bygge brintfabrik
- Hempel udvider med ny fabrik i Kina
- MHI Vestas i nabostrid med Fayard
- Mindst syv dræbt i voldsom brand på tanker
- Ukendt antal savnes efter eksplosion
- Liebherr kommenterer kran-kollaps i Rostock
- Corona sender nybygningsmarked i bund
- Roxtec tætningsløsning med klare fordele
- Karstensen Gruppen styrket ud af 2019
- Maersk Drilling rykker ind i containerfabrik
- Coronakrisen kan bremse Desmi-salg
- Ny Orskov flydedok søsat i Tyrkiet


Dagens mest læste

- Græsk capesize kolliderer med bulker
- Maersk Drilling erklærer sig fit for fight
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst