Danske Maritime utilfreds med ministersvar

I snart fem år har de to miljøskibe Sif og Frigg ligget i Svendborg Havn og ventet på en ombygning, men for et par måneder siden gik sagen endnu engang i hårdknude. På trods af at JOBI Værft havde vundet udbuddet og var klar til at gå i gang, er opgaven nu endnu engang i udbud på grund af en fejl begået af Kammeradvokaten i udbudsmaterialet.

Arkivfoto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis..

Danske Maritime sig for nogle uger siden til Folketinget – og derigennem miljøministeren – for at bede staten om at tage ansvar for den fejl, der er sket. Det skete med henvisning til, at når et værft pludselig mister en allerede planlagt opgave, giver det et tab, som staten bør dække, når det er deres advokat, som ikke har gjort sit arbejde ordentligt.

Nu har Danske Maritime modtaget svaret fra miljøministeren, og dette er langt fra tilfredsstillende, fastslår Jenny Braat, Danske Maritimes administrerende direktør.

Svaret er forfattet af Miljøstyrelsen på vegne af ministeren, og i stedet for at påtage sig et ansvar, beskriver det reglerne om udbud og henviser derudover til mulighed for at gå rettens vej for at opnå en erstatning.

”Det svar kan vi naturligvis ikke være tilfredse med. En retssag er et middel til at afgøre uenighed og tvister, og det er både meget dyrt, besværligt og tidskrævende at gå rettens vej. Men her er ingen jo uenige om, hvor fejlen er sket. Miljøministeren har soleklart udtrykt, at hun er meget utilfreds med Kammeradvokatens håndtering af sagen. Derfor er det eneste rigtige naturligvis at beklage overfor JOBI Værft og holde det skadefrit. Det er faktisk det mindste, man kan gøre”, siger Jenny Braat.

Danske Maritime finder det upassende, at staten udnytter sin position og juridiske styrke til at presse en privat virksomhed i retning af domstolene. I stedet burde staten erkende sit ansvar og tilvejebringe den nødvendige hjemmel til at udbetale en erstatning.

Hjemlen kan ifølge Danske Maritime søges hos Folketingets finansudvalg med den klausul, at beløbet i sidste ende skal betales af Kammeradvokaten. Dermed taber staten ikke noget, og udgiften placeres der, hvor fejlen er begået. Kammeradvokaten har været involveret fra starten og er i høj grad årsag til den årelange proces, som har resulteret i spildt arbejde og også kan have betydet, at andre værfter har undladt at byde på opgaven.

”Dette handler i høj grad om moral. Man forsøger at få det til at handle om udbudsret, men det har meget lidt med sagen at gøre. Når det offentlige begår fejl overfor private eller virksomheder påhviler der efter Danske Maritimes mening et helt særligt ansvar for at gøre det godt igen. Det offentlige er sat i verden for at servicere borgerne – ikke omvendt – og det gør ikke sagen bedre, at vores branche nu også er negativt påvirket af coronakrisen. Så vi slipper ikke sagen og har nu igen rettet henvendelse til Folketinget for at få staten til at påtage sig sit ansvar”, siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

22.12.2025Maritimedanmark.dk

Fayard fastholder omsætning og resultat

20.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt maritimt datacenter på vej

19.12.2025Maritimedanmark.dk

Millionbevilling skal styrke dansk skibsbygning

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime: Ærgerligt at forsvarsministeren mangler tillid til dansk erhvervsliv

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Sjældent specialkøretøj indtager Limfjorden

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Cosco afgiver gigantisk ordre på nye skibe

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Regelforenkling stor fordel for den maritime industri

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Maritime iværksættere: Sensemakers vil gentænke overvågning til havs

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Molslinjen A/S

1. Maskinmester søges til ØRESUNDSLINJEN

Vil du med på vores rejse mod en grønnere fremtid? Og vil du have en rolle, hvor du i samarbejde med maskinchefen, vil spille en afgørende rolle i at vedligeholde og optimere vores færge M/F Hamlet, så den altid er driftssikker og kan afgå til tiden?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

22.01.2025

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course