Klik venligst
danskerederier.gif

EU til kamp mod unfair maritim konkurrence

EU til kamp mod unfair maritim konkurrence

Onsdag 22. april 2020 kl: 08:59


Den maritime industri er ifølge EU Kommissionen en af de strategisk vigtige i forhold til at drive en omstilling til klimaneutralitet og et digitalt førerskab i Europa. Men industrien er udfordret af konkurrenceforvridende statsstøtte fra tredjelande som EU nu vil bekæmpe. Og det glæder Danske Maritime.

Det er sådan set en gammel historie, der bliver ved med at poppe op: Massiv statsstøtte til skibsbygningsindustrier i tredjelande virker konkurrenceforvridende, skaber overkapacitet og kunstigt lave priser til stor skade for europæiske værfter, maritime udstyrsproducenter og de øvrige maritime leverandører.

Nu vil EU Kommissionen gøre endnu et forsøg på at eliminere handelsforvridningerne og de unfair konkurrenceforhold, fordi EU ifølge kommissæren for Det Indre Marked, Thierry Breton, har en stærk interesse i at styrke den europæiske maritime industris konkurrenceevne. Og det glæder Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime:

“Midt i en coronakrise er det helt afgørende at få slået fast, at netop vores industri er en af de vigtigste sektorer i Europa. Efter krisen skal branchen tilbage på benene, og i den forbindelse bliver det af endnu større betydning, at vi får luget kraftigt ud i alle de konkurrenceforvridende ting, der foregår rundt omkring. Vi skal fra europæisk side stå sammen om at kræve fair betingelser i og fra alle lande, for vi har hele verden som vores marked og har brug for ens og gode handelsvilkår kloden rundt,” siger Jenny Braat.

EU Kommissionen vil senere i år fremlægge en hvidbog om handelsforvridende statsstøtte og subsidier indført i tredjelande med forslag til, hvordan disse kan sanktioneres. Kommissionen vil også iværksætte en række andre tiltag og styrke fokus inden for områderne innovation, investeringer og uddannelse.

Jenny Braat understreger, at Danmark er hjemsted for nogle af de absolut førende maritime virksomheder inden for bl.a. grønne maritime teknologier og digitalisering, men mange af Danske Maritime medlemsvirksomheder oplever ifølge direktøren tabte ordrer, tvungne nedlukninger og omfattende handelsrestriktioner.

“Derfor er det helt afgørende at sætte ind med diverse tiltag for at understøtte industrien også på længere, og jeg er glad for, at kommissionen er tydeligt bevidst om udfordringerne og sætter handling bag ordene. Det bør også inspirere i regeringen og Folketinget,” siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske transportgiganter vil bygge brintfabrik
- Hempel udvider med ny fabrik i Kina
- MHI Vestas i nabostrid med Fayard
- Mindst syv dræbt i voldsom brand på tanker
- Ukendt antal savnes efter eksplosion
- Liebherr kommenterer kran-kollaps i Rostock
- Corona sender nybygningsmarked i bund
- Roxtec tætningsløsning med klare fordele
- Karstensen Gruppen styrket ud af 2019
- Maersk Drilling rykker ind i containerfabrik
- Coronakrisen kan bremse Desmi-salg
- Ny Orskov flydedok søsat i Tyrkiet


Dagens mest læste

- Græsk capesize kolliderer med bulker
- Maersk Drilling erklærer sig fit for fight
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst