Corona sender nybygningsmarked i bund

Græske redere, der sammenlagt driver verdens største handelsflåde, kontraherede kun et eneste skib i april måned - en suezmax tanker på 158.000 DWT - der skal bygges på et værft i Kina. Der var ikke tale om en selvstændig ordre, men blot udnyttelse af en eksisterende option.

Arkivfoto.

I løbet af årets første 4 måneder er der på verdensplan kun kontraheret 184 nye skibe, et fald på næsten 60 procent i forhold til samme periode i 2019, hvor markedet allerede var svagt.

Dermed ser det særdeles vanskeligt ud for især de japanske og koreanske værfter, der må kigge langt efter nye ordrer

De kinesiske værfter klarer sig lidt bedre, da kinesiske redere bestilte 25 nye skibe på kinesiske værfter så snart coronakrisen slap sit tag, i et et forsøg på at hjælpe de kinesiske værfter i gang igen.

Den græske kontrahering blev foretaget af Dynecom Tankers. Tankeren skal bygges på New Times værftet i Kina.

Kilde: Splash 24-7

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Erria vinder nye millionkontrakter

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Faaborg Værft fordobler overskuddet

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Værfts-sammenlægning på vej i Kiel

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Hoyer og VMS Group fusionerer

13.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Opening doors to India and Japan

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Everllence lancerer længe ventet ammoniakmotor

10.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Some stories say more about quality than any sales pitch ever could.

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny forskningsaftale til milliarder får både ros og ris

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle