Guinea Bugtens pirater har frit spil

Antallet af kidnappede søfolk i Guinea Bugten ud for Vestafrika nåede sidste weekend over 50 alene i år, men det internationale samfund gør alligevel ingen ting. Det står i grel modsætning til den internationale indsats, da piratangrebene gik ud over handelsskibe ud for Somalia.

“Det nigerianske pirat-problem bliver overset, da alt i øjeblikket synes at handle om Covid-19,” siger Jakob Larsen, der er chef for maritim sikkerhed i Bimco.

“Vi bliver nødt til at benytte en anden tilgang, hvis vi nogensinde skal reducere det nigerianskbaserede pirateri, der er en plage for hele Guinea Golfen,” siger han til Lloyds List.

Ifølge Bimco´s generalsekretær Angus Frew lykkedes det ikke i 2019 at bekæmpe de nigerianske pirater, der sidste år var ansvarlig for 146 kidnapninger, drabene på fire sikkerhedsfolk, to søfolk og mange flere kvæstede.

Han tilføjede, at intet internationalt flådefartøj var blevet indsat i området i anti-pirat-operationer “undtagen ved tilfældigheder”, og at ikke en eneste pirat var blevet fanget af den nigerianske flåde.

“Pirateriet ud for Nigeria har stået på, så længe jeg kan huske. Men det har nået et niveau. der gør situationen komplet uacceptabel,” siger Angus Frew.

Piraterne i Nigeria er godt organiseret og arbejder særdeles professionelt med indsamling af data om mulige mål og har i løbet af 2019 også foretaget angreb meget længere fra kysten.

Og deres udbredte praksis med at gå efter kidnapninger og løsepenge for søfolk i stedet for skibenes laster er med til at mindste interessen for at iværksætte en større international indsats, mener Nicola White, der er direktør i konsulentfirmaet Control Risk.

Hun peger på, at de somaliske piraters hærgen for ti år siden havde en langt større påvirkning på den internationale handel end angrebene i Guinea Golften, fordi de somaliske pirater kaprede skibene og tilbageholdt dem med last og besætning i månedsvis og på den måde tvang regeringer og industrien til at reagere med multilaterale militære indsatser.

Men modellen i Guinea Golften er at kidnappe nogle besætningsmedlemmer og forlange løsepenge, mens skibene bliver efterladt. Og når først en ny besætning er om bord, kan skib og last fortsætte med minimal forstyrelse.

Piratangrebene i Guinea Golfen går med andre ord ikke så meget ud over den internationale handel, som det var tilfældet ved Somalia, påpeger White.

“Derfor vil en større international reaktion sandsynligvis ikke komme, med mindre situationen forværres markant,” siger Nicola White til Lloyds List.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

08.11.2025Maritimedanmark.dk

EU-styrker befrier kapret tankskib ud for Somalia

08.11.2025Maritimedanmark.dk

Tre dræbt i brand om bord på Maersk-chartret containerskib

07.11.2025Maritimedanmark.dk

USA’s kystvagt sætter rekord i beslaglagt kokain

07.11.2025Maritimedanmark.dk

Vild ladeløsning på vej til Molslinjens elektriske katamaraner

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Højesteret stiller spørgsmålstegn ved Trumps toldpolitik

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Somaliske pirater border tankskib langt fra land

06.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm leverer årets stærkeste kvartalsresultat

06.11.2025Maritimedanmark.dk

DFDS nedjusterer og fyrer 400 medarbejdere

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Access to Medical Records (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about the different categories of health hazards and which hazards may be monitored by a medical surveillance program. You will be able to explain how to request medical records and identify which documents are exempt from disclosure. You will also be able to describe an employer's responsibilities regarding medical records.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness: Designated Security Duties - STCW Standards (E-learning course-afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers who have designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively implement ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Officer on Board - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide seafarers with the required level of knowledge to undertake the role of a Safety Officer on board a seagoing vessel. Providing marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course