Guinea Bugtens pirater har frit spil

Antallet af kidnappede søfolk i Guinea Bugten ud for Vestafrika nåede sidste weekend over 50 alene i år, men det internationale samfund gør alligevel ingen ting. Det står i grel modsætning til den internationale indsats, da piratangrebene gik ud over handelsskibe ud for Somalia.

“Det nigerianske pirat-problem bliver overset, da alt i øjeblikket synes at handle om Covid-19,” siger Jakob Larsen, der er chef for maritim sikkerhed i Bimco.

“Vi bliver nødt til at benytte en anden tilgang, hvis vi nogensinde skal reducere det nigerianskbaserede pirateri, der er en plage for hele Guinea Golfen,” siger han til Lloyds List.

Ifølge Bimco´s generalsekretær Angus Frew lykkedes det ikke i 2019 at bekæmpe de nigerianske pirater, der sidste år var ansvarlig for 146 kidnapninger, drabene på fire sikkerhedsfolk, to søfolk og mange flere kvæstede.

Han tilføjede, at intet internationalt flådefartøj var blevet indsat i området i anti-pirat-operationer “undtagen ved tilfældigheder”, og at ikke en eneste pirat var blevet fanget af den nigerianske flåde.

“Pirateriet ud for Nigeria har stået på, så længe jeg kan huske. Men det har nået et niveau. der gør situationen komplet uacceptabel,” siger Angus Frew.

Piraterne i Nigeria er godt organiseret og arbejder særdeles professionelt med indsamling af data om mulige mål og har i løbet af 2019 også foretaget angreb meget længere fra kysten.

Og deres udbredte praksis med at gå efter kidnapninger og løsepenge for søfolk i stedet for skibenes laster er med til at mindste interessen for at iværksætte en større international indsats, mener Nicola White, der er direktør i konsulentfirmaet Control Risk.

Hun peger på, at de somaliske piraters hærgen for ti år siden havde en langt større påvirkning på den internationale handel end angrebene i Guinea Golften, fordi de somaliske pirater kaprede skibene og tilbageholdt dem med last og besætning i månedsvis og på den måde tvang regeringer og industrien til at reagere med multilaterale militære indsatser.

Men modellen i Guinea Golften er at kidnappe nogle besætningsmedlemmer og forlange løsepenge, mens skibene bliver efterladt. Og når først en ny besætning er om bord, kan skib og last fortsætte med minimal forstyrelse.

Piratangrebene i Guinea Golfen går med andre ord ikke så meget ud over den internationale handel, som det var tilfældet ved Somalia, påpeger White.

“Derfor vil en større international reaktion sandsynligvis ikke komme, med mindre situationen forværres markant,” siger Nicola White til Lloyds List.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

10.12.2025Maritimedanmark.dk

Øget risiko for aflysning af færgedrift

10.12.2025Maritimedanmark.dk

Varehandel til søs er vokset med 1.500 milliarder dollar

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Unifeeder skifter navn men fastholder drift

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Travleste passager-måned i 17 år

09.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny elfærge yderligere forsinket

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Clipper ansætter ny Head of Global Operations

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Masser af bananer

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Nyt alternativt brændstofforsøg på Laura Maersk

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course