Klik venligst
danskerederier.gif

Guinea Bugtens pirater har frit spil

Guinea Bugtens pirater har frit spil

Lørdag 16. maj 2020 kl: 09:00


Antallet af kidnappede søfolk i Guinea Bugten ud for Vestafrika nåede sidste weekend over 50 alene i år, men det internationale samfund gør alligevel ingen ting. Det står i grel modsætning til den internationale indsats, da piratangrebene gik ud over handelsskibe ud for Somalia.

“Det nigerianske pirat-problem bliver overset, da alt i øjeblikket synes at handle om Covid-19,” siger Jakob Larsen, der er chef for maritim sikkerhed i Bimco.
“Vi bliver nødt til at benytte en anden tilgang, hvis vi nogensinde skal reducere det nigerianskbaserede pirateri, der er en plage for hele Guinea Golfen,” siger han til Lloyds List.

Ifølge Bimco´s generalsekretær Angus Frew lykkedes det ikke i 2019 at bekæmpe de nigerianske pirater, der sidste år var ansvarlig for 146 kidnapninger, drabene på fire sikkerhedsfolk, to søfolk og mange flere kvæstede.

Han tilføjede, at intet internationalt flådefartøj var blevet indsat i området i anti-pirat-operationer “undtagen ved tilfældigheder”, og at ikke en eneste pirat var blevet fanget af den nigerianske flåde.

“Pirateriet ud for Nigeria har stået på, så længe jeg kan huske. Men det har nået et niveau. der gør situationen komplet uacceptabel,” siger Angus Frew.

Piraterne i Nigeria er godt organiseret og arbejder særdeles professionelt med indsamling af data om mulige mål og har i løbet af 2019 også foretaget angreb meget længere fra kysten.

Og deres udbredte praksis med at gå efter kidnapninger og løsepenge for søfolk i stedet for skibenes laster er med til at mindste interessen for at iværksætte en større international indsats, mener Nicola White, der er direktør i konsulentfirmaet Control Risk.

Hun peger på, at de somaliske piraters hærgen for ti år siden havde en langt større påvirkning på den internationale handel end angrebene i Guinea Golften, fordi de somaliske pirater kaprede skibene og tilbageholdt dem med last og besætning i månedsvis og på den måde tvang regeringer og industrien til at reagere med multilaterale militære indsatser.

Men modellen i Guinea Golften er at kidnappe nogle besætningsmedlemmer og forlange løsepenge, mens skibene bliver efterladt. Og når først en ny besætning er om bord, kan skib og last fortsætte med minimal forstyrelse.

Piratangrebene i Guinea Golfen går med andre ord ikke så meget ud over den internationale handel, som det var tilfældet ved Somalia, påpeger White.

“Derfor vil en større international reaktion sandsynligvis ikke komme, med mindre situationen forværres markant,” siger Nicola White til Lloyds List.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Det Blå Danmark etablerer ny stærk klynge
- Stop for hjælpepakker kræver åbne grænser
- Endnu et containerrederi søger statsstøtte
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- The ice is melting on the poles….
- Corona-certifikat letter besætningsskifte
- Kidnappede fra Maersk-chartret skib løsladt
- Så er der rotorsejl på Copenhagen
- APL England tabte containere for anden gang
- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Stadil lader fem selskaber gå konkurs


Dagens mest læste

- Græsk capesize kolliderer med bulker
- Maersk Drilling erklærer sig fit for fight
- Kriseramte Dof taber 4 mia. nkr i 1. kvartal
- Scan Group leverer igen millionoverskud
- Verdens største på jomfrutur gennem Suez


Ugens mest læste

- Lindø-containerskib hidtil største til skrot
- Strandede krydstogtansatte begår selvmord
- Eksplosion på tankskib fanget på video
- Maersk containerskib ramt af coronavirus
- Se dansk lods på arbejde om natten
- Alarm skræmte tyv fra Maersk-skib
- Containerskib taber 40 containere i hårdt vejr
- Polsk fragtskib angrebet i Guineabugten
- Oslofærger forbliver i havn frem til 17. juni
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst