Klik venligst
danskerederier.gif

DSV-chef tror på vækst for de største

DSV-chef tror på vækst for de største
Jens Bjørn Andersen, CEO i DSV Panalpina.

Tirsdag 26. maj 2020 kl: 14:15


I en post-corona-verden vil forsyningskæderne blive mere komplekse ligesom efterspørgslen på e-handel vil accelerere, og de største speditions-koncerner vil øge deres markedsandele, forudser Jens Bjørn Andersen, topchef i DSV Panalpina.

De økonomiske usikkerheder som coronavirus lockdowns har skabt i forsyningskæderne har øget kundernes risiko. Og ifølge Jens Bjørn Andersen vil ønsket om at reducere denne risiko og et hurtigere optag af digitale tjenester favorisere de største speditører i en post corona æra.

“Jeg respekterer alle spillerne i vores industri, men vi har set en meget klar trend gennem de sidste seks-syv år, hvor de største speditionsselskaber tager markedsandele,” siger DSV Panalpinas CEO til Lloyds Loadinglist.

“Vi tager også markedsandele fra hinanden, men trenden har været, at de store investeringer, vi foretager i digitalisering og teknologi, rent faktisk hjælper vores kunder meget, og når vi investerer så meget, som vi gør i IT, kan de små og lokale have svært ved at gøre det samme,” siger Jens Bjørn Andersen

“Så i sidste ende er det produkt, vi kan tilbyde et bedre produkt, og det har været en trend, som jeg tror kan accelerere nu - at du vil benytte en sikker speditør eller leverandør i en situation som denne,” siger Andersen og tilføjer, at ingen har råd til at have et negativt økonomisk risikoelement svævende over alle de ting, man i øvrigt skal forholde sig til.

Han forudser, at forsyningskæderne i fremtiden bliver mere komplekse, fordi alle vil forsøge at undgå den situation, de har stået i under coronakrisen.

Men Jens Bjørn Andersen tror ikke, at det vil føre til en regionalisering, hvor virksomhederne trækker deres produktioner tættere på - hjem fra Asien.

“Der er gode grunde til, at virksomheder har indkøbt produkter fra producenter i Asien. Du vil simpelthen i mange tilfælde ikke være konkurrencedygtig, hvis produktionsprisen er høj,” fastslår han.

Og hvor nogle har peget på, at virksomheder som DHL, Amazon, Alibaba, UPS og FedEx vil dominere på et accelererende e-handelsmarked, tror topchefen på, at de største speditører vil spille en voksende rolle.

Og her vil DSV Panalpina gerne levere varen helt ud til slutkunden, siger Jens Bjørn Andersen.
“Det er klart, at du tjener færre penge - vi ved alle, hvor billigt det er at få et par sko sendt hjem. Men det er en forretning med en meget høj volumen. Og vi styrker nu denne mulighed markant ved at rulle vores e-handelsplatform ud i flere lande,” siger han.

Kilde: Lloyds Loading List


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nu er IMO også ramt af hackerangreb
- Monjasa henter fondschef til bestyrelsen
- Søfartsstyrelsen har fået ny hjemmeside
- NorSea opruster i Frederikshavn
- Ny leder af Marstal Søfartsmuseum
- Maritim stjerne klar til væksteventyr
- Blue Water ramt af hacker-angreb
- Fusioneret klynge har bestyrelsen på plads
- Maersk gør short-sea-tog-rute permanent
- Tysk konkurrent vil kapre Damcos kunder
- Maersk-køb af toldservice-selskab på plads
- Tab på investeringer reducerede overskud


Dagens mest læste

- Nybygning baglæns ud gennem Ems´en
- Søren Skou: Glad men ikke tilfreds endnu
- Maersk Drilling vinder ordre i Holland
- Peter Norborg har nyt job på plads
- MSC tæt på mia-ordre på fem nye giganter


Ugens mest læste

- Årsag til grundstødning måske fundet
- Nyt fund genåbner Estonia undersøgelse
- Povl Anker får den store tur på Orskov Yard
- Molslinjen er klar med ny færgeterminal
- Indisk flådestolthed sendt til skrotning
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Eimskip mistænkt for ulovlig skrotning
- Beslaglagt iransk olie fortsat på Maersk skib
- Danmarks største havvindmøllepark i udbud
- Tikkende miljøbombe lækker måske olie
Klik venligst
Klik venligst