Klik venligst
danskerederier.gif

Esvagt Bravo takker af efter 39 år

Esvagt Bravo takker af efter 39 år

Mandag 15. juni 2020 kl: 11:50


Tidligere i år afmønstrede Esvagt Bravo rederiets flåden efter 39 års tro tjeneste.
Skibet var et af de allerførste skibe i flåden og har i høj grad skabt fundamentet for rederiet og formet Esvagts virksomhedskultur.

“På rigtig mange områder har Esvagt Bravo været med til at forme det Esvagt, vi kender i dag”, siger Kristian Ole Jakobsen, DCEO i Esvagt.

“Skibet har en meget stor aktie i udviklingen af vores sikkerhedskultur, i udformningen af vores specialdesignede FRB’er (Fast Rescue Boats) og ikke mindst vores træning i at sejle både”, siger Kristian Ole Jakobsen.

Natten til den 6. november 1985 kom den engelske coaster Pauline S i alvorlige problemer i Nordsøen og udsendte et mayday.

Det var en nat med stærk storm, 14 meter høje bølger og snebyger, og den svære sø var i gang med at splitte Pauline S ad. Coasterens dæksluger var trykket ind, og vinduerne i styrehuset var knust.

Esvagt Bravo modtog nødkaldet 20 sømil væk, hvor skibet lå som standby-fartøj ved Tyra W, og begav sig mod coasteren.

I det hårde vejr tog det tid at nå frem, og det var daggry, da man fik kontakt med coasterens besætning, som var klar til at forlade skibet.

Inden da havde både en dansk og en tysk redningshelikopter opgivet forsøg på at bjærge besætningen, fordi mastens rigning forhindrede adgang.

I stedet blev det besluttet at sætte FRB’en fra Esvagt Bravo på vandet og hente coasterens otte besætningsmedlemmer. Det skete ad to omgange – og ikke uden udfordringer. Et kvindeligt besætningsmedlem turde ikke springe ned i redningsbåden, men måtte trækkes ned i båden ved benene, og coasterens kaptajn måtte hales op ad vandet, da han forfejlede sit spring ned i FRB’en.

Alle nåede efter blot 25 minutters indsats sikkert ombord på Esvagt Bravo, og de tre besætningsmedlemmer i FRB’en blev efterfølgende hædret af Kronprins Frederiks Fond for ”…udvist mod og snarrådighed”

Det var på mange måder en skelsættende begivenhed, da Esvagt Bravo under en novemberstorm bjærgede otte besætningsmedlemmer fra coasteren Pauline S i Nordsøen.

”Først og fremmest for de otte, som reddede livet – men også for Esvagt”, husker daværende direktør i rederiet, Ole Andersen.
”Under de-briefingen sagde ’Esvagt Bravo’s engelske skibsassistent, Harrold, til mig:

”Ole, hvis vi bare kan få båden på vandet og op igen, så kan vi sejle i al slags vejr”. Det havde været en voldsom aktion med meget store bølger og storm, og alligevel var det sådan, han så på det. Det gjorde indtryk og bekræftede os i, at vi kunne gøre en forskel med vores både”, siger Ole Andersen.

November-stormen var en af mange gange, hvor Esvagt Bravo og Esvagts bådkompetencer gjorde en forskel. Gennem 39 års aktiv tjeneste har skib og besætning absolut fortjent sin hyre, både gennem skarpe aktioner og gennem påpasseligt beredskab døgnets 24 timer, året rundt.

“Vi har lært meget om redningsarbejde gennem ‘Esvagt Bravo’ og de andre gruppe-3 skibe”, siger Ole Andersen.

”Hele skibets levetid har været en lang læringskurve, hvor vi har forbedret vores træning, udviklet vores grej, ændret på proceduren og udviklet nye løsninger. Rigtig meget af det, vi har i ESVAGT i dag; hele vores træningskultur og ambition om at være de bedste, er formet af skibe som ’Esvagt Bravo’”, siger han.

”Skibets præstationer har været fundamentet for meget af det ESVAGT, vi kender i dag”, vurderer Ole Andersen.

”Det blev i den grad bemærket, hvad vi kunne med de skibe. Når de i Danmark, England og Norge ved, at uanset hvad, så skal Esvagt nok få dig op – så er det en tillid, der er bygget af ’Esvagt Bravo’ og de andre gruppe 3-skibe. Det er de præstationer, der har sikret de næste kontrakter”, understreger Ole Andersen.

Esvagt har siden 1981 specialiseret sig i sikkerhed og support til søs og servicerer både olie & gas samt offshore vindindustrien.

Esvagt har base i Esbjerg. Flåden består af mere end 40 offshore skibe, og rederiet har cirka 1000 medarbejdere off- og onshore.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Milliardær på olie, men er den gerne foruden
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Port of Odense i musikalsk sponsorat
- Corona-fejring af 23 nye maskinmestre
- Græske flåde skyder fragtskib i smadder
- IMO-chef: Rejserestriktioner er overdrevne
- Golden Ray skæres op: Vi forventer brande
- Vild video: Tanker brager ind i mole
- Kom på toppen af Fregatten Jylland
- Video: Se slæbebåd synke på få sekunder
- Ny elektrisk havnebus stødt ind i husbåd


Dagens mest læste

- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- 6-dage regel fjernes for nordmænd fra 4. juli
- Damen værft ramt af voldsomt udbrud
- Stolt-Nielsen slår forventningerne i 2. kvartal
- DFDS lukker rejsebureau i Lithauen


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Græske flåde skyder fragtskib i smadder
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Fjord Cat skal indsættes på Sassnitz-Ystad
- Fyldte tankskibe tør ikke gå i havn
- Skib taber containere ud for Australien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst