Cowi: Elfærger god idé mellem Als og Fyn

Det giver god samfundsøkonomisk mening at udskifte færgerne mellem Als og Fyn med hurtigere elfærger, der skal sejle oftere. Det viser en analyse, som Cowi har udarbejdet for det tværkommunale initiativ AlsFynBroen. Samtidig er der klimagevinster at hente ved en udskiftning.

Alslinjen drives i dag af Molslinjen med konventionelle færger. Arkivfoto..

Det vil være oplagt at arbejde mod at kunne indsætte nye hurtigere, eldrevne færger allerede i 2024, når en ny kontraktperiode for overfarten Bøjden-Fynshavn skal træde i kraft.

Det mener AlsFynBroen på baggrund af en Cowi-rapport, der peger på, at nye elfærger vil give et positivt samfundsøkonomisk afkast på 1,7 mia. over 30 år.

Men selv hurtigere færger med hyppigere afgange kan ikke erstatte behovet for en fast forbindelse, da det er et projekt i en helt anden skala og med langt større gevinster. Det siger formand for AlsFynBroens styregruppe, Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand i Danfoss.

”En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det bakker vi op om i AlsFynBroen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga. En fast forbindelse vil samle det fynske og sønderjyske arbejdsmarked og vil være en reel gamechanger for hele Syddanmark. Derfor ser vi bedre færger som et oplagt første skridt på vejen til en fast forbindelse,” siger Jørgen M. Clausen.

”Set fra et fynsk perspektiv er det oplagt, at vi på den korte bane forbedrer færgefarten, og at vi på den lange bane fortsætter arbejdet for en fast forbindelse,” siger Hans Stavnsager (S), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune og sammen med Sønderborg Kommune initiativtager til projektet AlsFynBroen, der blev startet i 2017.

“Det tager mange år at beslutte og bygge en bro, også selv om en forundersøgelse af AlsFynBroen forhåbentlig bliver en del af Folketingets kommende infrastrukturaftale. Så det giver kun god mening, at vi starter med at skabe en bedre færgeforbindelse mellem Als og Fyn, mens perspektiverne i en fast forbindelse bliver grundigt undersøgt af staten,” siger den fynske borgmester.

Cowi-rapporten viser, at nye og større elfærger vil kunne reducere CO2 udledningen markant i forhold til dieselfærgerne i dag, selvom de nye færger skal sejle oftere. Rapporten viser også, at klimabelastningen vil blive øget betragteligt, hvis de nye færger bliver dieseldrevne.

Læs Cowi-rapporten om nye færger med hyppigere frekvens HER.

Kilde: AlsFynBroen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kendt ansigt vender tilbage som trafikdirektør

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia-opkøb afventer ny uafhængig formand i Torm

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia leverer stærkeste kvartal i år

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Norden køber op i Sydafrika

01.12.2025Svitzer

Sponseret

Den oversete brik i vores kritiske infrastruktur

01.12.2025MARPRO Group

Sponseret

Employer branding – en nøgle i kampen om arbejdskraften i det maritime Danmark

01.12.2025Fjord Line Danmark

Sponseret

Fjord Line: Vi sejler – med fokus på mennesker, trivsel og gode oplevelser

29.11.2025Maritimedanmark.dk

To tankskibe brænder i Sortehavet

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle