Klik venligst
danskerederier.gif

Cowi: Elfærger god idé mellem Als og Fyn

Cowi: Elfærger god idé mellem Als og Fyn
Alslinjen drives i dag af Molslinjen med konventionelle færger. Arkivfoto.

Mandag 22. juni 2020 kl: 14:55


Det giver god samfundsøkonomisk mening at udskifte færgerne mellem Als og Fyn med hurtigere elfærger, der skal sejle oftere. Det viser en analyse, som Cowi har udarbejdet for det tværkommunale initiativ AlsFynBroen. Samtidig er der klimagevinster at hente ved en udskiftning.

Det vil være oplagt at arbejde mod at kunne indsætte nye hurtigere, eldrevne færger allerede i 2024, når en ny kontraktperiode for overfarten Bøjden-Fynshavn skal træde i kraft.

Det mener AlsFynBroen på baggrund af en Cowi-rapport, der peger på, at nye elfærger vil give et positivt samfundsøkonomisk afkast på 1,7 mia. over 30 år.

Men selv hurtigere færger med hyppigere afgange kan ikke erstatte behovet for en fast forbindelse, da det er et projekt i en helt anden skala og med langt større gevinster. Det siger formand for AlsFynBroens styregruppe, Jørgen Mads Clausen, bestyrelsesformand i Danfoss.

”En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det bakker vi op om i AlsFynBroen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga. En fast forbindelse vil samle det fynske og sønderjyske arbejdsmarked og vil være en reel gamechanger for hele Syddanmark. Derfor ser vi bedre færger som et oplagt første skridt på vejen til en fast forbindelse,” siger Jørgen M. Clausen.

”Set fra et fynsk perspektiv er det oplagt, at vi på den korte bane forbedrer færgefarten, og at vi på den lange bane fortsætter arbejdet for en fast forbindelse,” siger Hans Stavnsager (S), der er borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune og sammen med Sønderborg Kommune initiativtager til projektet AlsFynBroen, der blev startet i 2017.

“Det tager mange år at beslutte og bygge en bro, også selv om en forundersøgelse af AlsFynBroen forhåbentlig bliver en del af Folketingets kommende infrastrukturaftale. Så det giver kun god mening, at vi starter med at skabe en bedre færgeforbindelse mellem Als og Fyn, mens perspektiverne i en fast forbindelse bliver grundigt undersøgt af staten,” siger den fynske borgmester.

Cowi-rapporten viser, at nye og større elfærger vil kunne reducere CO2 udledningen markant i forhold til dieselfærgerne i dag, selvom de nye færger skal sejle oftere. Rapporten viser også, at klimabelastningen vil blive øget betragteligt, hvis de nye færger bliver dieseldrevne.

Læs Cowi-rapporten om nye færger med hyppigere frekvens HER.

Kilde: AlsFynBroen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fregatten Iver Huitfeldt mod Hormuz i dag
- Mitsui OSK undskylder for olielæk
- J.A. Rederiet hæver Synne i tredje forsøg
- Skibsejer: Der er fiflet med papirerne
- Skoleskibet Danmark ramt af corona
- Topchef træder tilbage efter Corona-udbrud
- Olielæk truer naturparadis på Mauritius
- DFDS indfører mundbind for medarbejdere
- Ingen smittede - SeaDream 1 må sejle igen
- Ny IMO-rapport viser øget CO2-udledning
- Hamborg Süd containerskib ramt af brand
- Dansker sender skib i karantæne i Norge


Dagens mest læste

- Mitsui OSK undskylder for olielæk
- Fregatten Iver Huitfeldt mod Hormuz i dag
- Eldar Sætre stopper som topchef i Equinor


Ugens mest læste

- Vanvittig eksplosion smadrer havnen i Beirut
- Eksploderet gødning stammede fra skib
- Libanon sætter havne-ansatte i husarrest
- Beirut:Russisk shipping-millionær i søgelyset
- Voldsom storm river kraner omkuld
- Kran kollaps dræber 11 på skibsværft
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
- Så er M/F Broen hjemme igen
- Hamborg Süd containerskib ramt af brand
- Så er Tyra Vest ankommet til Frederikshavn
Klik venligst
Klik venligst