Digitalisering: Søfolk mangler kompetencer

Redernes ambitioner om digitalisering af skibsfarten fejler ikke noget, men manglende kompetenceudvikling af mandskab, og teknologier, der udvikles uden tilstrækkelig kendskab til hverdagen på et skib, spænder ben for intentionerne, lyder det i ny rapport om teknologi på skibe.

Arkivfoto..

Det er fint nok at investere i avanceret teknologi for at øge digitaliseringen af skibsfarten. Det er bare ikke særlig smart, hvis teknologien ikke er tilpasset skibene, og hvis mandskabet ikke har de rette kompetencer. Og det er alt for ofte tilfældet, afdækker en ny rapport om anvendelsen af ny teknologi om bord på danske skibe.

”Målet er, at robotteknologier skal lette arbejdet for navigatørerne til søs og være meget lidt arbejdskrævende. Men når teknologierne skal indpasses i en allerede eksisterende arbejdspraksis på skibe, så går det ofte langt fra så gnidningsfrit, som redere og it-udviklere på land havde planlagt,” siger lektor Jakob Krause-Jensen fra DPU, Aarhus Universitet, der er en af forfatterne bag den nye rapport “Robotten/teknologien som kollega”.

Et gennemgående problem, som forskerne har bemærket, er, hvordan digitale teknologier støder sammen med rutiner og hverdag til søs. Et eksempel er, at mange af de digitale teknologier ikke er udviklet, så lyset fra skærmene kan dæmpes, når det bliver mørkt og dermed sikre mandskabet det fulde udsyn om natten. Derfor er mandskabet henvist til at hitte på ’kreative’ løsninger som f.eks. at sætte pap over skærmene om natten på skibet, så synet ikke forstyrres, når de skal holde udkig.

“Derfor har it-udviklere brug for at få mere viden om den virkelighed ombord på skibet, som deres teknologier skal indgå i. De er simpelthen nødt til at komme med ombord på skibene, og så er der behov for bedre brugerinddragelse,” siger Jakob Krause-Jensen, der anbefaler, at rederne eksempelvis involverer kaptajner og styrmænd mere aktivt i udviklingen af nye digitale teknologier.

En anden udfordring på broen kan være at sortere mellem de mange typer information, der hele tiden skal tages stilling til.

“Det er nødvendigt med at få tydeliggjort, om der med en given teknologi er tale om en information til beslutningstageren, altså en beslutningsstøtte, eller en direkte ordre”, siger Stephan Hansen, der er gæsteforsker ved DPU og medforfatter af rapporten.

Det vil også være en god idé, hvis redere og besætning med jævne mellemrum drøfter, om der bør luges ud i den teknologi, der er til rådighed. “Teknologi er nødvendig, men den skal også være relevant for at løse opgaven, derfor bør man overveje en form for løbende ’digital fyringsrunde’”, siger Stephan Hansen.

Et gennemgående problem er, at de nye teknologier ofte kræver kompetencer, der ikke altid er tilstede.

“Kompetenceudviklingen ombord er flere steder overladt til tilfældig sidemandsoplæring og opslag i manualer. Teknologierne skal være mere enkle og lettere at forstå, men rederier og uddannelsesinstitutioner skal samtidig sikre en kontinuerlig og systematisk digital kompetenceudvikling af mandskabet, for undertiden kan det være helt elementære it-kundskaber, som mangler,” siger Jakob Krause-Jensen.

Du kan downloade hele rapporten HER.

Kilde: Aarhus Universitet.

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

05.11.2025Maritimedanmark.dk

ONE leverer kvartalsoverskud men advarer om tab

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Nu bliver det sværere at gemme sig på havet

04.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line overtager Wasaline og udvider i Østersøen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden ansætter ny chef for tørlast

03.11.2025Maritimedanmark.dk

MSC sprænger 7 mio. teu-grænsen

03.11.2025Maritimedanmark.dk

Skududveksling ved piratangreb mod Stolt-tanker

03.11.2025Maritimedanmark.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

31.10.2025Maritimedanmark.dk

Forringet trivsel blandt søfolk

Jobmarked

Se alle

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent - Genopslag

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Samsø Rederi

Samsø Rederi søger Trafikdirektør

Vi søger en dygtig leder, der kan drive en organisation og en forretning, og som allerede har bevist det i en tilsvarende kompleks kontekst – i den private eller offentlige sektor – eventuelt inden for persontransport/rederidrift.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.11.2025

EMRI A/S

Marine Service Engineer

Are you a technical talent? Do you love traveling the world? Would you enjoy working on automation systems aboard vessel? If yes — we’re looking for you!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Back Safety Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to educate about the common causes of back injuries and outline preventative and reactive measures that can be taken to avoid them.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course