Digitalisering: Søfolk mangler kompetencer

Redernes ambitioner om digitalisering af skibsfarten fejler ikke noget, men manglende kompetenceudvikling af mandskab, og teknologier, der udvikles uden tilstrækkelig kendskab til hverdagen på et skib, spænder ben for intentionerne, lyder det i ny rapport om teknologi på skibe.

Arkivfoto..

Det er fint nok at investere i avanceret teknologi for at øge digitaliseringen af skibsfarten. Det er bare ikke særlig smart, hvis teknologien ikke er tilpasset skibene, og hvis mandskabet ikke har de rette kompetencer. Og det er alt for ofte tilfældet, afdækker en ny rapport om anvendelsen af ny teknologi om bord på danske skibe.

”Målet er, at robotteknologier skal lette arbejdet for navigatørerne til søs og være meget lidt arbejdskrævende. Men når teknologierne skal indpasses i en allerede eksisterende arbejdspraksis på skibe, så går det ofte langt fra så gnidningsfrit, som redere og it-udviklere på land havde planlagt,” siger lektor Jakob Krause-Jensen fra DPU, Aarhus Universitet, der er en af forfatterne bag den nye rapport “Robotten/teknologien som kollega”.

Et gennemgående problem, som forskerne har bemærket, er, hvordan digitale teknologier støder sammen med rutiner og hverdag til søs. Et eksempel er, at mange af de digitale teknologier ikke er udviklet, så lyset fra skærmene kan dæmpes, når det bliver mørkt og dermed sikre mandskabet det fulde udsyn om natten. Derfor er mandskabet henvist til at hitte på ’kreative’ løsninger som f.eks. at sætte pap over skærmene om natten på skibet, så synet ikke forstyrres, når de skal holde udkig.

“Derfor har it-udviklere brug for at få mere viden om den virkelighed ombord på skibet, som deres teknologier skal indgå i. De er simpelthen nødt til at komme med ombord på skibene, og så er der behov for bedre brugerinddragelse,” siger Jakob Krause-Jensen, der anbefaler, at rederne eksempelvis involverer kaptajner og styrmænd mere aktivt i udviklingen af nye digitale teknologier.

En anden udfordring på broen kan være at sortere mellem de mange typer information, der hele tiden skal tages stilling til.

“Det er nødvendigt med at få tydeliggjort, om der med en given teknologi er tale om en information til beslutningstageren, altså en beslutningsstøtte, eller en direkte ordre”, siger Stephan Hansen, der er gæsteforsker ved DPU og medforfatter af rapporten.

Det vil også være en god idé, hvis redere og besætning med jævne mellemrum drøfter, om der bør luges ud i den teknologi, der er til rådighed. “Teknologi er nødvendig, men den skal også være relevant for at løse opgaven, derfor bør man overveje en form for løbende ’digital fyringsrunde’”, siger Stephan Hansen.

Et gennemgående problem er, at de nye teknologier ofte kræver kompetencer, der ikke altid er tilstede.

“Kompetenceudviklingen ombord er flere steder overladt til tilfældig sidemandsoplæring og opslag i manualer. Teknologierne skal være mere enkle og lettere at forstå, men rederier og uddannelsesinstitutioner skal samtidig sikre en kontinuerlig og systematisk digital kompetenceudvikling af mandskabet, for undertiden kan det være helt elementære it-kundskaber, som mangler,” siger Jakob Krause-Jensen.

Du kan downloade hele rapporten HER.

Kilde: Aarhus Universitet.

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Redere blæser til kamp mod skibsbrande

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Sejler rundt med stadig flere tomme containere

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle