Klik venligst
danskerederier.gif

Hvide Sande løber med fiskerikontrolskib

Hvide Sande løber med fiskerikontrolskib
Arkivfoto.

Fredag 26. juni 2020 kl: 10:58


Det bliver Hvide Sande Shipyard, der skal bygge Fiskeristyrelsens nye fiskekontrolskib til knap 170 mio. kr. Det vestjyske værft vandt ordren foran Karstensens Skibsværft i Skagen i en udvælgelse, hvor der blandt andet blev lagt stor vægt på miljø- og klimarigtige løsninger i nybygningen.

Ministeren for området, Mogens Jensen, er glad for, at det endte med at blive en kamp mellem to danske værfter.

“Jeg er rigtig glad for, at vi nu har valgt det værft, som skal bygge Fiskeristyrelsens nye kontrolskib Ny Vestkysten. Værfterne Hvide Sande og Karstensen havde begge rigtige gode bud på opgaven, men i sidste ende faldt valget på Hvide Sande, der nu skal bygge et ”state of the art” kontrolskib, når det kommer til miljøkrav, støjreducering og energioptimering, siger Mogens Jensen, minister for fødevarer, fiskeri og ligestilling.

Også i Hvide Sande er der glæde over at have vundet den nye ordre, som bliver det største skib, værftet har bygget, og som samtidig kommer til at rumme en lang række spændende tekniske løsninger i forhold til manøvre- og sødygtighed og selve overvågningen, hvor der blandt andet skal benyttes store droner. Administrerende direktør Carl Erik Kristensen ser frem til at få taget hul på opgaven:

“Opgaven lander helt perfekt for os i forlængelse af, at vi har bygget fem hybridfartøjer og en fuldelektrisk færge til Fanø, som bliver færdig til efteråret. Vi vil gøre vores yderste for at bygge det bedst mulige fartøj til Fiskeristyrelsen og har store forventninger til opgaven, som får stor positiv betydning for vores værft. Så vi er utrolig glade for at have fået ordren,” siger Carl Erik Kristensen. 

I Danske Maritime glæder den administerende direktør sig over, at ordren er gået til et dansk værft.

“Det vil bidrage til gode danske arbejdspladser både hos værfter og leverandører, og det glæder os, at Fiskeristyrelsen er gået efter høj kvalitet, som jo netop er kendetegnet for de danskproducerede skibe. Det håber vi, at andre myndigheder vil lade sig inspirere af – ikke mindst set i lyset af behovet for en grøn omstilling, hvor den danske maritime industri er blandt de dygtigste i verden,” siger Jenny Braat.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Danske Maritime støtter højere klimamål
- Danmark ind i europæiske brintalliance
- Gigantisk bestilling er færdigleveret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Corona sender Karstensen-ansatte hjem
- Povl Anker i dok på kritisk tidspunkt
- Hvide Sande Shipyard udvider produktionen
- Ny bølge af containerskibe kan være på vej
- Scrubbere øger risiko for vandindtrængning
- Wilhelmsen og Huyndai sammen i brintprojekt
- Flensborg Værft klar til ny start
- Danske Maritime savner mere eksport-hjælp


Dagens mest læste

- Wilhelmsen-chef tilbudt 2,2 mia. kr. for at gå
- Caribisk krydstogt på vej efter norsk succes
- Dansker til tops i græsk tankskibsrederi
- Maersk Drilling: Boringer skal være grønnere
- Solstad-kreditorer sælger gæld for håndører


Ugens mest læste

- Tidligere Maersk kabellægger sunket
- Køb et piratskib som husbåd i København
- Krydstogtskib skal ombygges til superyacht
- MSC-gigant kolliderer med kran
- Sådan sejler skibene efter ruteændringer
- Gammel restaurations-færge kæntret
- Karstensens Skibsværft scorer ny stor ordre
- Flygtninge har forladt Maersk Etienne
- Fjord Line fyrer op mod 200 ansatte
- Rekord-katamaran klar til Ystad-Sassnitz
Klik venligst
Klik venligst