Klik venligst
danskerederier.gif

Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen

Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
Arkivfoto.

Søndag 28. juni 2020 kl: 09:00


Tre långivere har opsagt deres aftaler med det norske Kleven værft, og det kan ifølge den nye kroatiske ejer betyde, at værftet går konkurs, hvis der ikke opnås enighed inden 1. juli, lyder det i et brev til kunder, samarbejdspartnere og kreditorer.

Det er en gruppe norske banker, der har opsagt deres engagementer med værftet og angiveligt frosset alle konti hos Kleven og datterselskaberne, skriver nett.no

Kleven fik ellers ny luft, da det i januar blev købt af den kroatiske Div Group. Værftet har i flere år været nødlidende og blev i efteråret 2019 restruktureret af den daværende ejer, Hurtigruten, efter at have tabt omkring 1 mia. norske kroner i de foregående fire år.

En talsperson for DIV Group skriver i en mail til NRK, at långiverne har opsagt engagementerne på grund af, hvad han kalder, “usande anklager om selskabets soliditet”.
Men samtidig har DIV Group fyret den adm. direktør Kjetill Bollestad, der selv har følgende kommentar ifølge nett.no:
“Jeg vil ikke og kan ikke være en del af den operation og kultur, som Debeljak (ejeren af Div Group,red.) er en del af, siger Kjetil Bollestad til nett.no.

Fællestillidsmanden på Kleven, Olav Høydalsvik, siger til NRK, at medarbejderne er urolige og frygter for deres job, men han beder dem om at tage det roligt.
“Vi har været igennem nogle storme tidligere, så jeg tror, at vi også denne gang skal komme i gang igen,” siger han.

Hurtigruten trådte sammen med andre investorer og banker til med 900 mio. nkr. i frisk kapital i selskabet i 2017 for at sikre færdiggørelsen af de to avancerede krydstogtskibe Roald Amundsen og Fridjof Nansen.

Året efter overtog Hurtigruten så ejerskabet af Kleven Verft, der i september i fjor igen var tæt på konkursen, men blev restruktureret som Nye Kleven efter afskedigelsen af 100 medarbejdere og en ordrebog, der kun rakte til udgangen af 2020.

Kleven Verft beskæftiger med datterselskaber ca. 400 medarbejdere.

Kilde: NRK & Nett.no


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny Fanø-færge ankommet til Hvide Sande
- Vestas fyringer rammer primært i Danmark
- Orskov øger bundlinjen trods corona
- Hempel vil fordoble omsætningen på 5 år
- Stigende interesse for Hybridgear
- Så er Orskov Yards nye flydedok på plads
- Succes for virtuelt maritimt eksportfremstød
- Så er agterdelen skåret af Golden Ray
- Flensborg:Første køllægning siden ejerskifte
- Kina godkender gigant-fusion
- 50 mio. kroner til maritime klimaprojekter
- Svanehøj fortsætter fremgangen


Dagens mest læste

- Video: America’s Cup yacht kæntrer
- Iransk missil tæt på amerikansk hangarskib
- UHL tager levering af ny F900 Eco-Lifter
- Offshore forsyningsskib sunket i Suluhavet
- Ny bog om Nordens 150 år lange historie


Ugens mest læste

- Verdens dyreste skib svigter fortsat
- Maersk: Ingen ledige containere i verden
- Farligt livestock-skib udelukket i 2 år
- Så er tre svenske isbrydere i gang
- For første gang: Ingen saudiarabisk olie
- Så er Lilleøre på vej til Danmark
- Så er Scandia Seaways på vej hjem
- Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe
- Norröna i gang med facelift på Fayard
- Ny Fanø-færge ankommet til Hvide Sande
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst