Klik venligst
danskerederier.gif

Stena Line går i gang med nye superfærger

Stena Line går i gang med nye superfærger

Mandag 29. juni 2020 kl: 14:12


Stena Line er gået i gang med at bygge to nye superfærger i Kina. Færgerne blev kontraheret i 2018 og er begge 30 procent større og mere energieffektive end de tidligere færger. Leveringen forventes at ske i 2022. Det er endnu ikke offentliggjort, hvilken rute færgerne skal sejle på.

De to færger er de sidste to ud af fem færger i E-Flexer-serien, som Stena Line har bestilt af Stena RoRo og som bliver bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina.

De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og forventes at blive sat i drift på Belfast-Liverpool-ruten i begyndelsen af 2021.

De to nye, større færger, hvis byggeri netop er påbegyndt, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter sammenlignet med de første tre, som er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 procent flere kahytter og senge, 30 procent øget passagerkapacitet og yderligere 15 procentlastkapacitet.

”På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden”, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør. I Stena Lines.

De fem færger af E-Flexer-typen, der er designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo, er blandt verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og understøtter Stena Lines ambition om at være førende inden for bæredygtig søfart.

Ud over de fem nybyggede fartøjer af E-Flexer-modellen vil to eksisterende færger i flåden, Stena Lagan og Stena Mersey, blive forlænget med 36 meter og modificeret med effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt. I alt øger det lastkapaciteten med 30 %procentog tilføjer i alt 75 kahytter. De to færger forventes at være tilbage i trafik i Stena Lines rutenetværk i 2021.

”Vi bygger videre på vores vellykkede RoPax-koncept med en blanding af fragt og passagerer. Ved at modernisere og standardisere vores flåde sikrer vi, at en pålidelig drift på en endnu bedre måde kan understøtte og vokse sammen med vores kunder”, siger Niclas Mårtensson.

Stena Line har endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter de to nye, større færger af E-Flexer modellen eller de to forlængende færger, Stena Lagan og Stena Mersey, kommer til at besejle.

Kilde: Stena Line


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Stena Line går i gang med nye superfærger
- VW tager første LNG-drevne bilskib i brug
- Dansk rederi designer hybride CTV'er
- Sundhed og energi i top i nyt Knud E design
- Aarhus Havn køber miljøvenlig bugserbåd
- Verdens stærkeste LNG-motor klar til CMA CGM
- København lægger navn til verdens største
- Ny DFDS-færge søsat i Kina
- Kinesisk reder bestiller sejlførende tankskib
- Knud E Hansen designer færøsk brøndbåd
- Autonomt contianerskib stoppet af Covid-19
- Verdens største med verdens største last


Dagens mest læste

- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- 6-dage regel fjernes for nordmænd fra 4. juli
- Damen værft ramt af voldsomt udbrud
- Stolt-Nielsen slår forventningerne i 2. kvartal
- DFDS lukker rejsebureau i Lithauen


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Græske flåde skyder fragtskib i smadder
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Fjord Cat skal indsættes på Sassnitz-Ystad
- Fyldte tankskibe tør ikke gå i havn
- Skib taber containere ud for Australien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst