danskerederier.gif

Stena Line går i gang med nye superfærger

Stena Line går i gang med nye superfærger

Mandag 29. juni 2020 kl: 14:12


Stena Line er gået i gang med at bygge to nye superfærger i Kina. Færgerne blev kontraheret i 2018 og er begge 30 procent større og mere energieffektive end de tidligere færger. Leveringen forventes at ske i 2022. Det er endnu ikke offentliggjort, hvilken rute færgerne skal sejle på.

De to færger er de sidste to ud af fem færger i E-Flexer-serien, som Stena Line har bestilt af Stena RoRo og som bliver bygget ved CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina.

De første to færdigbyggede færger er allerede i drift på Det Irske Hav i foråret, og den tredje færge gennemgår de sidste byggetrin og forventes at blive sat i drift på Belfast-Liverpool-ruten i begyndelsen af 2021.

De to nye, større færger, hvis byggeri netop er påbegyndt, bliver 240 meter lange med en lastkapacitet på 3.600 længdemeter sammenlignet med de første tre, som er 214 meter lange og har en lastkapacitet på 3.100 længdemeter. I alt får de større færger også 50 procent flere kahytter og senge, 30 procent øget passagerkapacitet og yderligere 15 procentlastkapacitet.

”På trods af en hård tid under COVID-19-pandemien har vi vist, hvor vigtig Stena Line er for at forbinde Europas gods- og passagertransport. Vi tror på fortsat vækst og efterspørgsel på alle vores markeder, og med de nye færger vil vi være godt rustet til fremtiden”, siger Niclas Mårtensson, administrerende direktør. I Stena Lines.

De fem færger af E-Flexer-typen, der er designet og bygget i samarbejde med søsterfirmaet Stena RoRo, er blandt verdens mest moderne og effektive RoPax-fartøjer og understøtter Stena Lines ambition om at være førende inden for bæredygtig søfart.

Ud over de fem nybyggede fartøjer af E-Flexer-modellen vil to eksisterende færger i flåden, Stena Lagan og Stena Mersey, blive forlænget med 36 meter og modificeret med effektiv gennemførsel af på- og aflæsning på to plan samtidigt. I alt øger det lastkapaciteten med 30 %procentog tilføjer i alt 75 kahytter. De to færger forventes at være tilbage i trafik i Stena Lines rutenetværk i 2021.

”Vi bygger videre på vores vellykkede RoPax-koncept med en blanding af fragt og passagerer. Ved at modernisere og standardisere vores flåde sikrer vi, at en pålidelig drift på en endnu bedre måde kan understøtte og vokse sammen med vores kunder”, siger Niclas Mårtensson.

Stena Line har endnu ikke offentliggjort, hvilke ruter de to nye, større færger af E-Flexer modellen eller de to forlængende færger, Stena Lagan og Stena Mersey, kommer til at besejle.

Kilde: Stena Line


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nybygning baglæns ud gennem Ems´en
- Carnivals største testes for første gang
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Verdens største LNG-drevne containerskib
- Nyt stort inspektionsskib til US Coast Guard
- Havila kystrute skibe søsat i Tyrkiet
- Autonom Mayflower søsættes næste uge
- Nye kystrute-færger ikke færdige til tiden
- Første nybyggede passagerfærge i 27 år
- Stena RoRo leverer første E-flex til Brittany
- Dagligvarer skal elektrisk over Oslo fjorden
- Hybrid-drevet vinder Ship of the Year


Dagens mest læste

- Nybygning baglæns ud gennem Ems´en
- Søren Skou: Glad men ikke tilfreds endnu
- Maersk Drilling vinder ordre i Holland
- Peter Norborg har nyt job på plads
- MSC tæt på mia-ordre på fem nye giganter


Ugens mest læste

- Årsag til grundstødning måske fundet
- Nyt fund genåbner Estonia undersøgelse
- Povl Anker får den store tur på Orskov Yard
- Molslinjen er klar med ny færgeterminal
- Indisk flådestolthed sendt til skrotning
- Tuco Marine præsenterer ny stor politibåd
- Eimskip mistænkt for ulovlig skrotning
- Beslaglagt iransk olie fortsat på Maersk skib
- Danmarks største havvindmøllepark i udbud
- Tikkende miljøbombe lækker måske olie
Klik venligst
Klik venligst