Klik venligst
danskerederier.gif

Maritim industri fortsat hårdt ramt af krisen

Maritim industri fortsat hårdt ramt af krisen
Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime efterlyser politisk hjælp til trængt maritim branche.

Fredag 3. juli 2020 kl: 08:00


Ordrebøgerne er aldeles tynde hos over halvdelen af Danske Maritimes medlemmer, der kun har arbejde til maksimalt tre måneder, og op mod halvdelen af virksomhederne oplever, at deres aktiviteter er faldet yderligere siden april, hvor coronaen toppede i Danmark, viser Danske Maritimes undersøgelse.

Fra at have stået i en stærk position ved starten af året er en stor del af den danske maritime industri fortsat hårdt ramt af Coronakrisen. Ordrebøgerne er tynde og to ud af tre virksomheder angiver den frie bevægelighed som det mest akutte behov, ligesom mange efterspørger bedre finansieringsmuligheder i forbindelse med eksporter samt puljer til grøn omstilling.

Tallene fra Danske Maritimes undersøgelse viser, at problemerne rammer både små og store virksomheder i branchen.

“Tallene taler deres tydelige sprog om, hvor langstrakte konsekvenser coronakrisen får for en eksportbranche som vores, og det rammer meget bredt. Den maritime industri går på sommerferie i coronaens skygge. Så sagt meget entydigt, bliver Folketinget nødt til at lytte, når vi påpeger, at virksomhederne har markant dårligere rammevilkår end deres udenlandske konkurrenter, og at det kan koste vigtige danske arbejdspladser, som ikke kommer retur, hvis først vi mister dem,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

Ud over at få bedre rammevilkår f.eks. i form af billigere lån til nybygninger, peger Jenny Braat også på muligheden for at bruge den store offentligt ejede flåde til at skabe aktivitet i Danmark. Mange af de 150 skibe er af ældre dato og kunne selv trænge til at få foretaget den grønne omstilling, som politikerne taler om.

“For eksempel burde nogle af de gamle færger udskiftes med nye miljøvenlige skibe, mens andre burde opgraderes. Den danske maritime industri er en af verdens bedste til grøn omstilling, den første 100 pct. eldrevne færge er bygget i Danmark, og vi har diverse danske producenter af retrofitting til reduktion af forureningen fra skibe. Så hvis man skruer op for de politiske ambitioner – sådan for alvor! –  så kan vi både gøre noget godt for klima og miljø, og samtidig skabe vigtig aktivitet i branchen. Som tallene viser, haster det, vi har brug for politisk handlekraft både i kommunerne, i Folketinget og i EU,” siger Jenny Braat.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nedtur: Carnival sælger to til ophugning
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
- Flensborg Værft sikret nye ordrer
- Der arbejdes flittigt i Det Maritime Danmark
- Direktør fratræder job på Hirtshals Yard
- Stor fyringsrunde i MAN Energy Solutions
- Grøn marineteknologi løfter Alfa Laval
- NKT vinder milliardordre i Storbritannien
- Flensborg Værft går dyster fremtid i møde
- Konkursramte Kleven Verft får ny norsk ejer
- Hidtil største trawlerordre til Karstensens
- Usikkerhed sender nybygningsordrer i bund


Dagens mest læste

- Beirut:Russisk shipping-millionær i søgelyset
- Voldsom storm river kraner omkuld
- Olielæk truer naturparadis på Mauritius
- Topchef træder tilbage efter Corona-udbrud
- DFDS indfører mundbind for medarbejdere


Ugens mest læste

- Containerskib i havn efter containertab
- Vanvittig eksplosion smadrer havnen i Beirut
- Eksploderet gødning stammede fra skib
- To vindmølleskibe i Nakskov Havn
- Libanon sætter havne-ansatte i husarrest
- Kran kollaps dræber 11 på skibsværft
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
- Så er M/F Broen hjemme igen
- Gigantisk løft udført på få sekunder
- Bevæbnet vagt kaprer bulkcarrier
Klik venligst