Klik venligst
danskerederier.gif

Maritim industri fortsat hårdt ramt af krisen

Maritim industri fortsat hårdt ramt af krisen
Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime efterlyser politisk hjælp til trængt maritim branche.

Fredag 3. juli 2020 kl: 08:00


Ordrebøgerne er aldeles tynde hos over halvdelen af Danske Maritimes medlemmer, der kun har arbejde til maksimalt tre måneder, og op mod halvdelen af virksomhederne oplever, at deres aktiviteter er faldet yderligere siden april, hvor coronaen toppede i Danmark, viser Danske Maritimes undersøgelse.

Fra at have stået i en stærk position ved starten af året er en stor del af den danske maritime industri fortsat hårdt ramt af Coronakrisen. Ordrebøgerne er tynde og to ud af tre virksomheder angiver den frie bevægelighed som det mest akutte behov, ligesom mange efterspørger bedre finansieringsmuligheder i forbindelse med eksporter samt puljer til grøn omstilling.

Tallene fra Danske Maritimes undersøgelse viser, at problemerne rammer både små og store virksomheder i branchen.

“Tallene taler deres tydelige sprog om, hvor langstrakte konsekvenser coronakrisen får for en eksportbranche som vores, og det rammer meget bredt. Den maritime industri går på sommerferie i coronaens skygge. Så sagt meget entydigt, bliver Folketinget nødt til at lytte, når vi påpeger, at virksomhederne har markant dårligere rammevilkår end deres udenlandske konkurrenter, og at det kan koste vigtige danske arbejdspladser, som ikke kommer retur, hvis først vi mister dem,” siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

Ud over at få bedre rammevilkår f.eks. i form af billigere lån til nybygninger, peger Jenny Braat også på muligheden for at bruge den store offentligt ejede flåde til at skabe aktivitet i Danmark. Mange af de 150 skibe er af ældre dato og kunne selv trænge til at få foretaget den grønne omstilling, som politikerne taler om.

“For eksempel burde nogle af de gamle færger udskiftes med nye miljøvenlige skibe, mens andre burde opgraderes. Den danske maritime industri er en af verdens bedste til grøn omstilling, den første 100 pct. eldrevne færge er bygget i Danmark, og vi har diverse danske producenter af retrofitting til reduktion af forureningen fra skibe. Så hvis man skruer op for de politiske ambitioner – sådan for alvor! –  så kan vi både gøre noget godt for klima og miljø, og samtidig skabe vigtig aktivitet i branchen. Som tallene viser, haster det, vi har brug for politisk handlekraft både i kommunerne, i Folketinget og i EU,” siger Jenny Braat.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny Fanø-færge ankommet til Hvide Sande
- Vestas fyringer rammer primært i Danmark
- Orskov øger bundlinjen trods corona
- Hempel vil fordoble omsætningen på 5 år
- Stigende interesse for Hybridgear
- Så er Orskov Yards nye flydedok på plads
- Succes for virtuelt maritimt eksportfremstød
- Så er agterdelen skåret af Golden Ray
- Flensborg:Første køllægning siden ejerskifte
- Kina godkender gigant-fusion
- 50 mio. kroner til maritime klimaprojekter
- Svanehøj fortsætter fremgangen


Dagens mest læste

- Video: America’s Cup yacht kæntrer
- UHL tager levering af ny F900 Eco-Lifter
- Offshore forsyningsskib sunket i Suluhavet
- Ny bog om Nordens 150 år lange historie
- Ny Samskip rute fra Dublin til Amsterdam


Ugens mest læste

- Verdens dyreste skib svigter fortsat
- Maersk: Ingen ledige containere i verden
- Farligt livestock-skib udelukket i 2 år
- Så er tre svenske isbrydere i gang
- For første gang: Ingen saudiarabisk olie
- Så er Lilleøre på vej til Danmark
- Så er Scandia Seaways på vej hjem
- Maersk sælger de sidste P&O Nedlloyd-skibe
- Norröna i gang med facelift på Fayard
- Ny Fanø-færge ankommet til Hvide Sande
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst