Ny IMO-rapport viser øget CO2-udledning
Udledningen af CO2 fra verdens skibsflåde er vokset gennem de senere år, viser den fjerde klimarapport fra IMO. Hvis ikke væksten i udledningen bremses, vil den vokse med 50 pct. i 2050. Skibsfartens andel af den globale udledning er vokset fra 2,76 pct. til 2,89 pct. i perioden fra 2012 til 2018.
IMO´s hovedkvarter i London. Arkivfoto..
Den nye rapport fra IMO vil uden tvivl øge presset for at få skibsfarten til at reducere udledningen af drivhusgasser. Klimarapporten viser, at udledningen er øget fra 962 mio. ton i 2012 til knap 1,06 mio. ton i 2018.
Væksten i udledningen skyldes den øgede søtransport. Men målt på udledningen af CO2 pr. transporteret ton fragt, er effektiviteten rent faktisk blevet forbedret med 11 pct. i perioden, viser rapporten.
Den største effektivitetsfremgang skyldes dog den den gennemførte hastighedsreduktion før 2015, og siden er fremgangen reduceret, fremgår det af rapporten.
Rapporten har allerede fået miljø- og klimaorganisationen Transport & Environment til at opfordre EU til at aktivere planerne om at lade skibsfarten indgå i CO2-kvotehandelssystemet og introducere CO2 standarder for skibe i drift.
Det vil, mener organisationen, sætte yderligere skub i udviklingen af hydrogen og ammoniak som alternative - og CO2-frie - brændstoffer til skibsfarten.
IMO´s målsætning for shipping bliver igen kritiseret for at være utilstrækkelige. Således peger Transport & Environment på, at IMO´s målsætning om en 40 pct. reduktion af CO2-udledningen i 2030 allerede var 75 pct. i mål, da målsætningen blev sat i 2018.
Det var lagt op til en række forhandlinger blandt IMO-medlemmerne om klimamålsætningerne i foråret, men de er alle blevet aflyst på grund af Covid-19 pandemien.
Kilde: TradeWinds og Transport & Environment.