EU-flertal:Skibsfarten skal købe CO2-kvoter

Der skal stilles langt skrappere grønne krav til skibsfarten. Det mener et stort flertal i EU Parlamentet, der vil inddrage skibsfarten i EU´s ETS-kvotesystem for CO2, kræve reduktion af udledningen på mindst 40 pct. i 2030 og oprette en havfond.

Skibsfarten har hidtil været undtaget fra at deltage i EU´s ETS-kvotesystem, men det skal være slut nu for skibe med en bruttotonnage på 5.000 og derover, besluttede et stort flertal i EU Parlamentet onsdag, der dermed tilsluttede sig EU Kommissionens forslag, men også gik et skridt videre.

Ud over at deltage i CO2-kvotesystemet mener parlamentet også, at rederierne skal reducere deres gennemsnitlige årlige CO2-udledninger pr. transporteret enhed for alle deres skibe med mindst 40 % inden 2030.

I forbindelse med godkendelsen af EU Kommissionens forslag til en revision af overvågnings- og rapporteringssystemet - også kaldet MRV-forordningen - anmodede Parlamentet EU Kommissionen om at undersøge den samlede miljømæssige integritet af de foranstaltninger, der er besluttet af IMO, herunder målene i Parisaftalen.

Flertallet i Parlamentet mener nemlig ikke, at IMO har gjort tilstrækkelige fremskridt i forhold til at nå en ambitiøs global aftale for reduktion af drivhusgasserne.

Ordføreren på området, De Grønnes Jutta Paulus, var godt tilfreds med resultatet: "Vi sender i dag et stærkt signal i overensstemmelse med Europas grønne aftale og klimaundtagelsestilstanden: Overvågning og rapportering af CO2-emissioner er vigtig, men statistikker alene reducerer ikke et enkelt gram drivhusgas! Derfor går vi videre end Kommissionens forslag og kræver skrappere foranstaltninger for at reducere emissioner fra søfart.”

Lovgivningspakken fra EU Parlamentet indeholder også forslag om etablering af en havfond, der skal finansieres med penge fra ETS-systemet og sendes tilbage som støtte til initiativer, som skal gøre skibene mere energieffektive og støtte investeringer i innovative teknologier og infrastruktur, såsom alternative brændstoffer og grønne havne.

20% af fondens indtægter bør anvendes til at bidrage til at beskytte, genoprette og effektivt forvalte havets økosystemer, der påvirkes negativt af den globale opvarmning.

Nu går forhandlingerne med medlemsstaterne om den endelige udformning af lovgivningen i gang.

Beslutningen om at indlemme skibsfarten i EU´s CO2-kvotehandelssystem, ETS, sker på trods af modstand fra FN´s søfartsorganisation, IMO, og flere landes rederiforeninger bl.a. Danske Rederier.

Kilde: Europa-Parlamentet

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Suez-kanalen ser tegn på comeback

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Mindre gods og færre passagerer i oktober

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Irans revolutionsgarde kaprer produkttanker

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Kina skal lære arktisk sejlads af Rusland

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ro/ro færge ramt af maskinbrand

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran slår til i Omanbugten

14.11.2025Maritimedanmark.dk

Ellen får nye svenske batterier

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Security Awareness - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This security awareness course is designed to provide seafarers without designated security duties, as per ship security plan, with the necessary knowledge to effectively assist with ship security.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety Investigation into Marine Casualties and Marine Incidents -STCW Standards (E-learning course)

The aim of this course is to provide marine investigators with the required knowledge on the philosophy, processes, and procedures to perform a marine casualty investigation in accordance with the Casualty Investigation Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course