danskerederier.gif

Danske Rederier anerkender EU-ambitioner

Danske Rederier anerkender EU-ambitioner
Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Torsdag 17. september 2020 kl: 13:01


Danske Rederier foretrækker internationale regler, men anerkender EU-systemets grønne ambitioner om at indføre CO2-kvoter for skibsfarten og vil nu arbejde konstruktivt for at sikre, at de "så vidt muligt" bliver en fordel for danske rederier efter afstemningen i EU Parlamentet onsdag.

Danske Rederier vil på den ene side gerne fremstå som spydspids i forhold til den grønne agenda, fordi Danmarks rederier alt andet lige står stærkt i forhold til konkurrenterne. Men på den anden side er lige konkurrencevilkår globalt meget vigtig, og derfor har Danske Rederier afvist europæisk enegang i forhold til regulering af skibsfarten.

Måske derfor hæfter Danske Rederier sig ved, at forslaget om at lade skibsfarten indgå i kvotehandelsystemet ETS ikke blev vedtaget med noget stort flertal ved afstemningen onsdag og betegnes som et forsøg på "at liste skibsfarten ind i ETS ad bagdøren" af De Grønnes Jutta Paulus, der var ordfører på forslaget:

"Som man kan se på afstemningsresultatet 354 for og 328 imod, så fik Paulus ikke et overvældende flertal," siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritime forskning i Danske Rederier til Maritime Danmark.

"Når det så er sagt, så sender Parlamentet her et klart signal om sit ambitionsniveau i forhold til de drøftelser, vi skal i gang med, når det egentlige ETS forslag kommer fra EU Kommissionen i sommeren 2021."

"Danske Rederier anerkender den politiske ambition i EU systemet og arbejder – på trods af, at vi foretrækker global regulering – konstruktivt i forhold til at sikre, at ETS forslaget for så vidt muligt bliver en fordel for danske rederier," siger Maria Skipper Schwenn.

EU Parlamentets flertal ønsker, at der bliver etableret en såkaldt "havfond" der skal finansieres med midler fra kvotesystemet, der så skal sendes tilbage som hjælp til grønne investeringer i skibsfarten.

"Det er vigtigt, at midlerne fra ETS’en bliver brugt på grøn omstilling af skibsfarten. Om det skal gå via en fond, er for tidligt at tage stilling til," siger direktøren.

Redaktionen




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Color Line skærer igen - 400 sendes hjem
- Stena Bulk vil gemme CO2 i farten
- Svitzer A/S har fundet sin nye global-COO
- Fjord Line lukker to ruter til Danmark
- Russiske agenter jages for Maersk-angreb
- Henrik Poulsen tilknyttes A.P. Møller Holding
- To angreb inden for 24 timer i Guineabugten
- Slagside vokser:Øget frygt for oliekatastrofe
- Reddede sig ved at springe fra piratskib
- Stejl stigning i antal piratangreb i Asien
- 62 evakuerede er strandet på øde ø
- Grønne lobbyister advarer mod kompromis


Dagens mest læste

- Fjord Line lukker to ruter til Danmark
- Så er den gal igen på Theodore Roosevelt
- Russiske agenter jages for Maersk-angreb
- Maersk opkøber naboejendom for 400 mio.
- Svitzer A/S har fundet sin nye global-COO


Ugens mest læste

- Stort containerskib står på grund i Suez
- 62 evakuerede er strandet på øde ø
- Slagside vokser:Øget frygt for oliekatastrofe
- Povl Anker ramt af uheld på værft
- Maersk dropper aftale med DB Schenker
- Ramte klippeskær og gik ned
- Støttegruppe:DFDS og Stena bør efterforskes
- Enorm bombe fra 2.Verdenskrig eksploderet
- Stena udvider med ombyggede færger
- Oliekatastrofe lurer: FN-team forsinkes
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst