danskerederier.gif

Grønne lobbyister advarer mod kompromis

Grønne lobbyister advarer mod kompromis
IMO-medlemslandene skal drøfte kompromis i den kommende uge. Arkivfoto.

Lørdag 17. oktober 2020 kl: 08:00


En række lande har forud for næste uges møder i IMO lagt op til et kompromis vedrørende reduktionen af skibsfarten udledning af drivhusgasser, men det vil ikke stoppe stigningen i udledningerne advarer en gruppe grønne NGO´ere, bl.a. Rådet for Grøn Omstilling i Danmark.

Det kompromis, der skal drøftes på næste uges møder i IMO, samler tre forskellige forslag fra en række lande, heriblandt Japan, Norge, Tyskland, Spanien, Kina, Grækenland og Brasilien.

Men hvis forslaget vedtages vil det betyde en fortsat stigende udledning i det kommende årti, advarer miljøorganisationerne.

“Det kompromisforslag, der er på bordet til næste uges møde, vil tillade, at skibsfartens årlige udledning af 1 mia. tons af drivhusgasser fortsat vil stige i mindst et tiår endnu, i strid med Parisaftalen såvel som IMO´s oprindelige drivhusgas-strategi,” skriver Rådet for Grøn Omstilling, Carbon Market Watch, Generation Climate Europe, Nature and Biodiversity Conservation Union, Sea at Risk og Transport & Environment i en fælles udtalelse.


Kompromisforslaget skaber minimumsstandarder i form af Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), der kombineres med et CO2-intensitets index, der måler skibets effektivitet i forhold til den mængde fragt, som skibet har med.
Desuden skal skibsejerne lægge en plan for, hvordan de vil reducere udledningerne fra hvert skib.

Men NGO´erne peger på, at det fremlagte kompromis betyder, at de skibe, der sviner allermest, ikke vil blive straffet for at gøre det før 2029. På den baggrund argumenterer de for, at de påtænkte tiltag ikke vil give resultater før på det tidspunkt - og at forslaget ikke bidrager til IMO´s målsætning om at bidrage til reduktionen af den globale opvarmning i Parisaftalen.

De opfordrer derfor IMO´s medlemslande til at afvise forslaget.

“Hvis dette forsøg på at træde tilbage fra de oprindelige strategiforpligtelser lykkes, vil det svække IMO´s status som en global regulator,” påpeger NGO´erne.

Organisationen er i forvejen presset i forhold til at vedtage de nødvendige tiltag, der kan reducere skibenes udledning af drivhusgasser.

EU Parlamentet og EU Kommissionen er parat til at indføre CO2 kvoter for skibsfarten, nogle af verdens største chartere af skibe har i Sea Cargo Charter forpligtet sig på at starte deres eget program for at reducere udledningerne og senest har Maersk Tankers og Torvald Klaveness erklæret sig parat til at støtte regionale - f.eks. EU - tiltag for at reducere udledningerne.

Så der er pres på IMO og organisationens generalsekretær Kitack Lim forud for møderne i den kommende uge.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Color Line skærer igen - 400 sendes hjem
- Stena Bulk vil gemme CO2 i farten
- Svitzer A/S har fundet sin nye global-COO
- Fjord Line lukker to ruter til Danmark
- Russiske agenter jages for Maersk-angreb
- Henrik Poulsen tilknyttes A.P. Møller Holding
- To angreb inden for 24 timer i Guineabugten
- Slagside vokser:Øget frygt for oliekatastrofe
- Reddede sig ved at springe fra piratskib
- Stejl stigning i antal piratangreb i Asien
- 62 evakuerede er strandet på øde ø
- Grønne lobbyister advarer mod kompromis


Dagens mest læste

- Fjord Line lukker to ruter til Danmark
- Så er den gal igen på Theodore Roosevelt
- Russiske agenter jages for Maersk-angreb
- Maersk opkøber naboejendom for 400 mio.
- Svitzer A/S har fundet sin nye global-COO


Ugens mest læste

- Stort containerskib står på grund i Suez
- 62 evakuerede er strandet på øde ø
- Slagside vokser:Øget frygt for oliekatastrofe
- Povl Anker ramt af uheld på værft
- Maersk dropper aftale med DB Schenker
- Ramte klippeskær og gik ned
- Støttegruppe:DFDS og Stena bør efterforskes
- Enorm bombe fra 2.Verdenskrig eksploderet
- Stena udvider med ombyggede færger
- Kold og dramatisk redningsaktion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst