Grønne lobbyister advarer mod kompromis

En række lande har forud for næste uges møder i IMO lagt op til et kompromis vedrørende reduktionen af skibsfarten udledning af drivhusgasser, men det vil ikke stoppe stigningen i udledningerne advarer en gruppe grønne NGO´ere, bl.a. Rådet for Grøn Omstilling i Danmark.

IMO-medlemslandene skal drøfte kompromis i den kommende uge. Arkivfoto..

Det kompromis, der skal drøftes på næste uges møder i IMO, samler tre forskellige forslag fra en række lande, heriblandt Japan, Norge, Tyskland, Spanien, Kina, Grækenland og Brasilien.

Men hvis forslaget vedtages vil det betyde en fortsat stigende udledning i det kommende årti, advarer miljøorganisationerne.

“Det kompromisforslag, der er på bordet til næste uges møde, vil tillade, at skibsfartens årlige udledning af 1 mia. tons af drivhusgasser fortsat vil stige i mindst et tiår endnu, i strid med Parisaftalen såvel som IMO´s oprindelige drivhusgas-strategi,” skriver Rådet for Grøn Omstilling, Carbon Market Watch, Generation Climate Europe, Nature and Biodiversity Conservation Union, Sea at Risk og Transport & Environment i en fælles udtalelse.

Kompromisforslaget skaber minimumsstandarder i form af Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), der kombineres med et CO2-intensitets index, der måler skibets effektivitet i forhold til den mængde fragt, som skibet har med. Desuden skal skibsejerne lægge en plan for, hvordan de vil reducere udledningerne fra hvert skib.

Men NGO´erne peger på, at det fremlagte kompromis betyder, at de skibe, der sviner allermest, ikke vil blive straffet for at gøre det før 2029. På den baggrund argumenterer de for, at de påtænkte tiltag ikke vil give resultater før på det tidspunkt - og at forslaget ikke bidrager til IMO´s målsætning om at bidrage til reduktionen af den globale opvarmning i Parisaftalen.

De opfordrer derfor IMO´s medlemslande til at afvise forslaget.

“Hvis dette forsøg på at træde tilbage fra de oprindelige strategiforpligtelser lykkes, vil det svække IMO´s status som en global regulator,” påpeger NGO´erne.

Organisationen er i forvejen presset i forhold til at vedtage de nødvendige tiltag, der kan reducere skibenes udledning af drivhusgasser.

EU Parlamentet og EU Kommissionen er parat til at indføre CO2 kvoter for skibsfarten, nogle af verdens største chartere af skibe har i Sea Cargo Charter forpligtet sig på at starte deres eget program for at reducere udledningerne og senest har Maersk Tankers og Torvald Klaveness erklæret sig parat til at støtte regionale - f.eks. EU - tiltag for at reducere udledningerne.

Så der er pres på IMO og organisationens generalsekretær Kitack Lim forud for møderne i den kommende uge.

Kilde: TradeWinds

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler kommer stærkt ud af årets første ni måneder

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Besætning efterforskes efter grundstødning

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Iran frigiver tilbageholdt tankskib  – men lasten er væk

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Video: Norsk ubåd sprænger udfaset fregat under arktisk øvelse

19.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Løs el-ledning udløste Dali-ulykken

18.11.2025Maritimedanmark.dk

Øresundslinjen ombygger nu tredje færge til eldrift

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Suez-kanalen ser tegn på comeback

17.11.2025Maritimedanmark.dk

Mindre gods og færre passagerer i oktober

Jobmarked

Se alle

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Benzene Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about benzene and where you may be exposed to it, what might happen if you are exposed, and the precautions you can take to stay safe. This course follows OSHA's Benzene Standard (29 CFR 1910.1028).

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognize it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Harassment and Respect Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with information on different forms of workplace harassment, how to recognise it and what you can do to prevent it.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Hazards and Personal Safety (E-learning course - afholdes løbende)

This course on workplace hazards and personal safety, will inform you about the general hazards you will find offshore, how to evaluate them, and continue to carry out your duties as safely as possible.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Workplace Violence Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform you about different types of workplace violence, signs of potential violence and how best to respond. You will be able to explain the importance and purpose of a workplace violence prevention program and identify violence hazard prevention and controls.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (JSA) (Adaptive) - Global (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the essential knowledge and skills to conduct an effective Job Safety Analysis (JSA), and to promote a safer workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course