Klik venligst
danskerederier.gif

Pres mod IMO for højere klima-ambitioner

Pres mod IMO for højere klima-ambitioner
Danske Maritimes adm. dir. Jenny Braat ønsker højere klima-ambitioner i IMO. Foto: Pia Daugaard/Danske Maritime.

Tirsdag 17. november 2020 kl: 08:00


Det går slet ikke hurtige nok med reduktionen af CO2 udledningen i den internationale skibsfart. Derfor skal IMO fastsætte mere ambitiøse klimamål og tiltag. Det mener Danske Maritime og internationale maritime organisationer forud for ugens møderække i IMO´s Marine Environmental Protection Committee.

FN's Internationale Søfartsorganisation, IMO, har forlængst sat mål op for skibsfartens reduktion af udledningen af drivhusgasser. Men hvordan, det skal ske - og hvordan det skal måles - er endnu ikke på plads, men skal drøftes i denne uge på baggrund af et udspil fra IMO

Udspillet er imidlertid lagt fra er ambitiøst nok, mener Danske Maritime, CESA, der repræsenterer værfter i EU, Tyrkiet og Norge og SEA Europe, der repræsenterer hele den europæiske maritime industri på tværs af 16 lande.

Det skyldes, at de ikke udnytter det fulde potentiale i de klima- og miljøvenlige teknologier, som allerede er tilgængelige på markedet. Det undrer de tre organisationer, som derfor forholder sig kritisk til forslaget, fortæller Jenny Braat, adm. direktør i Danske Maritime og bestyrelsesmedlem i både CESA og SEA Europe:

“Jeg synes, det er virkelig ærgerligt, at man ikke tør insistere på brugen af de bedste løsninger, som parentes bemærket blandt andet kommer her fra Danmark. En bedre energieffektivitet kan aflæses direkte i det grønne regnskab og selvfølgelig også på bundlinjen. Men i det nuværende udspil er kravene for vagt formuleret til at rykke noget for alvor, og det vil vi selvfølgelig kritisere. Både for nye skibe og for retrofitting er det afgørende at få de bedste grønne teknologier gjort obligatoriske, siger Jenny Braat.

Samtidig mangler der en klar definition af, hvordan reduktionerne af drivgasser mere præcist skal opgøres, og det er også uklart, hvordan kravene skal håndhæves. Dermed er det i høj grad op til branchen selv, og det gavner ikke den grønne omstilling, mener Jenny Braat.
Møderækken i IMO´s Marine Environmental Protection Committee afsluttes fredag.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant
- Pirater har endnu ikke givet lyd fra sig
- Nu er det snart slut med containermanglen
- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- To tankskibe tilbageholdt for illegal transport
- Bulkcarrier på grund ved Sri Lanka
- Besætningsmedlem dræbt af pirater
- Gratis ø-færger kan igen komme på tale
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring


Dagens mest læste

- Anklager kræver dagbøder til journalister
- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Göteborg klar med nyt landstrømsanlæg
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- Verdens første vipbare rotorsejl monteret
- Brand meget tæt på Maersk skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst