Klik venligst
danskerederier.gif

Brint-drift på Limfjorden skal undersøges

Brint-drift på Limfjorden skal undersøges
Det skal nu undersøges, om Feggesund kan ombygges til brintdrift.

Tirsdag 17. november 2020 kl: 13:01


Et nyt projekt skal undersøge, hvordan nogle af færgerne, der sejler på Limfjorden, kan ombygges til at sejle på brint, og derved omstilles til grønne drivmidler. Bag initiativet står Skive, Morsø og Thisted kommuner sammen med teknologileverandører.

”Vi finder det særdeles interessant, da det taler direkte ind i en cirkulær, bæredygtig og økonomisk tankegang, som vi tillægger stor værdi i det nordvestjyske”, siger Peder Christian Kirkegaard, Borgmester i Skive Kommune om projektet, der nu skal undersøge, om Fursund færgen, Mjølner Fur, og Feggesund færgen, Feggesund, kan opbygges til at sejle på brint.

Og her er det en fordel med ensartet design.
”Vi har altid tilstræbt et stort sammenfald i designet på de små danske indenrigsfærger med det klare formål at opnå markante fordele i driften. Disse foreløbige 12 danske standard færgedesigns og de erfaringer, vi får i dette projekt, kan overføres til mange andre overfarter, såvel indenrigs som udenrigs,”

siger Ulrik Tander, Senior Skibsingeniør fra OSK-ShipTech A/S, som i projektet står for implementeringen af gasreglerne på de to færger.

Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen færger i verden, der sejler med brint som drivmiddel, men brint ventes at få en central placering som et af fremtidens nul-udledende brændstoffer.

Partnerkredsen bag projektet På Brint over Fjorden består af Morsø Kommune, færgen ”Feggesund” (hvoraf Thisted Kommune har et medejerskab), Skive Kommune, færgen ”Sleipner Fur”, Ballard Power Systems, Danske Maritime, Everfuel, Green Hub Denmark, OSK-Shiptech og Dansk Energirådgivning.

Kilde: Danske Maritime.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Samsung har fået største ordre nogensinde
- Braat: IMO-aftale positiv, men uambitiøs
- Nu kan værftsarbejderne vende tilbage
- Brint-drift på Limfjorden skal undersøges
- EU godkender nye skrotværfter i Tyrkiet
- USA langer ud mod kinesisk skibsbygning
- Svanehøj køber del af FORCE Technology
- Bunker Holding overrasket over tiltale
- Ørsted og BP i nyt grønt brint-samarbejde
- Zacho ind i Maersk-centers direktion
- Skibsværft tvunget til at sende 53 hjem
- Anvendt forskning stor fordel for branchen


Dagens mest læste

- Aarhus Havn indvier ny lystfisker-platform
- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Helt nyt: Nu kører Molslinjen over Fyn


Ugens mest læste

- Maersk-chartret containerskib grundstødt
- Færge på grund med 429 personer om bord
- Så flyder endnu en ny færge for DFDS
- Stadil-selskab skylder Maersk 70 mio. kr.
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer
- Højeste alarm: Bliv væk fra krydstogter
- Molslinjen er blevet politianmeldt af styrelse
- Boris vil genopbygge britisk styrke på havet
- ÆrøXpressen skal have ny motor
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst