Klik venligst
danskerederier.gif

Brint-drift på Limfjorden skal undersøges

Brint-drift på Limfjorden skal undersøges
Det skal nu undersøges, om Feggesund kan ombygges til brintdrift.

Tirsdag 17. november 2020 kl: 13:01


Et nyt projekt skal undersøge, hvordan nogle af færgerne, der sejler på Limfjorden, kan ombygges til at sejle på brint, og derved omstilles til grønne drivmidler. Bag initiativet står Skive, Morsø og Thisted kommuner sammen med teknologileverandører.

”Vi finder det særdeles interessant, da det taler direkte ind i en cirkulær, bæredygtig og økonomisk tankegang, som vi tillægger stor værdi i det nordvestjyske”, siger Peder Christian Kirkegaard, Borgmester i Skive Kommune om projektet, der nu skal undersøge, om Fursund færgen, Mjølner Fur, og Feggesund færgen, Feggesund, kan opbygges til at sejle på brint.

Og her er det en fordel med ensartet design.
”Vi har altid tilstræbt et stort sammenfald i designet på de små danske indenrigsfærger med det klare formål at opnå markante fordele i driften. Disse foreløbige 12 danske standard færgedesigns og de erfaringer, vi får i dette projekt, kan overføres til mange andre overfarter, såvel indenrigs som udenrigs,”

siger Ulrik Tander, Senior Skibsingeniør fra OSK-ShipTech A/S, som i projektet står for implementeringen af gasreglerne på de to færger.

Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen færger i verden, der sejler med brint som drivmiddel, men brint ventes at få en central placering som et af fremtidens nul-udledende brændstoffer.

Partnerkredsen bag projektet På Brint over Fjorden består af Morsø Kommune, færgen ”Feggesund” (hvoraf Thisted Kommune har et medejerskab), Skive Kommune, færgen ”Sleipner Fur”, Ballard Power Systems, Danske Maritime, Everfuel, Green Hub Denmark, OSK-Shiptech og Dansk Energirådgivning.

Kilde: Danske Maritime.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MAN skal levere dual-fuel til Hapag-Lloyd
- Hamborg Havn vil etablere brint-fabrik
- Hyundai Heavys fusion med DSME udskydes
- DTU i front for samarbejde om nye e-fuels
- Karantænekrav kan få negative konsekvenser
- Shell har solgt olieraffinaderiet i Fredericia
- Verdens første vipbare rotorsejl monteret
- Så er USA igen en del af Parisaftalen
- M.A.R.S skal skrotte kæmpe FPSO-skib
- Maritime aktører sammen i grøn satsning
- Ny Fanø-færge ankommet til Hvide Sande
- Vestas fyringer rammer primært i Danmark


Dagens mest læste

- Anklager kræver dagbøder til journalister
- Göteborg klar med nyt landstrømsanlæg
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- Verdens første vipbare rotorsejl monteret
- Brand meget tæt på Maersk skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst