Klik venligst
danskerederier.gif

Brint-drift på Limfjorden skal undersøges

Brint-drift på Limfjorden skal undersøges
Det skal nu undersøges, om Feggesund kan ombygges til brintdrift.

Tirsdag 17. november 2020 kl: 13:01


Et nyt projekt skal undersøge, hvordan nogle af færgerne, der sejler på Limfjorden, kan ombygges til at sejle på brint, og derved omstilles til grønne drivmidler. Bag initiativet står Skive, Morsø og Thisted kommuner sammen med teknologileverandører.

”Vi finder det særdeles interessant, da det taler direkte ind i en cirkulær, bæredygtig og økonomisk tankegang, som vi tillægger stor værdi i det nordvestjyske”, siger Peder Christian Kirkegaard, Borgmester i Skive Kommune om projektet, der nu skal undersøge, om Fursund færgen, Mjølner Fur, og Feggesund færgen, Feggesund, kan opbygges til at sejle på brint.

Og her er det en fordel med ensartet design.
”Vi har altid tilstræbt et stort sammenfald i designet på de små danske indenrigsfærger med det klare formål at opnå markante fordele i driften. Disse foreløbige 12 danske standard færgedesigns og de erfaringer, vi får i dette projekt, kan overføres til mange andre overfarter, såvel indenrigs som udenrigs,”

siger Ulrik Tander, Senior Skibsingeniør fra OSK-ShipTech A/S, som i projektet står for implementeringen af gasreglerne på de to færger.

Der er på nuværende tidspunkt ikke nogen færger i verden, der sejler med brint som drivmiddel, men brint ventes at få en central placering som et af fremtidens nul-udledende brændstoffer.

Partnerkredsen bag projektet På Brint over Fjorden består af Morsø Kommune, færgen ”Feggesund” (hvoraf Thisted Kommune har et medejerskab), Skive Kommune, færgen ”Sleipner Fur”, Ballard Power Systems, Danske Maritime, Everfuel, Green Hub Denmark, OSK-Shiptech og Dansk Energirådgivning.

Kilde: Danske Maritime.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Christina Ørskov bliver ny næstformand
- Dansk projekt kan føre til CO2 reduktion
- Westing vil sælge skibsmaling i Danmark
- Desmi opnår pænt resultat i svært år
- Sydkoreanske værfter vil være CO2-neutrale
- Første LNG konvertering af ultra-large
- Trods forbud:Asbest i 50 pct. af nybygninger
- Søby Værft succes: Vil ansætte ti mere
- ShippingLab etablerer grøn brændstofplatform
- Floridas guvernør parat til sagsanlæg
- Hirtshals Yard går konkurs men videreføres
- Fem nye maritime stjerneskud er fundet


Dagens mest læste

- Voldsom eksplosion på ro-ro passagerfærge
- Han springer for livet
- Oliespild set på havet hvor ubåd dykkede
- ITF: Tilbageholdt besætning er foreløbig OK
- Miljøstyrelsen går ind i Maersk-sag


Ugens mest læste

- Maersk Eureka ankommet til Long Beach
- Ever Given overvejer at flytte containere
- Samsø-færger kollideret i Sælvig havn
- Kræver millioner for redningsoperation
- Nye kampfly styrker det danske søværn
- Lilleøre på værft i Frederikshavn
- Rusland lukker for Kerchstrædet
- Menneskelig fejl årsag til påsejling
- Giganten Berge Stahl solgt til skrot
- Skal danske frømænd nu være flyvende?
Klik venligst
Klik venligst