Klik venligst
danskerederier.gif
Opdateret med Bloomberg TV interview med Søren Skou.

Stærkt kvartal over hele linjen for Maersk

Stærkt kvartal over hele linjen for Maersk
Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk.

Onsdag 18. november 2020 kl: 08:25


A.P. Møller - Maersk kom ud af 3. kvartal med et resultat efter skat på 947 mio. dollar mod 520 mio. dollar i samme periode i fjor primært trukket op af Ocean, men også med positive bidrag fra Logistics & Services og Terminals & Towage. Trods pandemien ser Maersk nu fremad “med større tillid.”

Med meldingen om årets tredje opjustering af forventningerne til hele årets driftsindtjening til 8,0-8,5 mia. dollar er det svært at se en voldsom negativ indflydelse fra pandemien på A.P. Møller - Maersk. Men den er der, siger topchef Søren Skou i en kommentar til det meget positive regnskab for 3. kvartal:

“COVID-19 har haft en negativ indflydelse på tværs af vores forretning, men på trods heraf har vi formået at skabe en solid indtjening og pengestrøm for tredje kvartal gennem en disciplineret eksekvering af strategien. Samtidig er vi lykkedes med at integrere og forenkle organisationen i Ocean & Logistics, vi har gennemført opkøbet af KGH Customs Service, og integrationen af Performance Team er fortsat, hvilket bidrager positivt til vores finansielle resultater i Logistics & Services,” siger Søren Skou.

EBITDA landede på 2,3 mia. dollar, primært trukket op af Ocean, der trods en nedgang i volumenerne på 3,6 pct. øgede indtjeningen med 511 mio. dollar til 1,8 mia. dollar “på grund af stram styring af kapaciteten, lavere omkostninger og en midlertidig stigning i fragtraterne på grund af en pludselig stigning i efterspørgslen på nogle ruter,” skriver Maersk.

Men også Logistics & Services bidrog positivt på grund af højere efterspørgsel og købet af det amerikanske selskab Performance Team. Driftsindtjeningen steg med 55 pct. fra 91 mio. dollar i 3. kvartal 2019 til 131 dollar i 3. kvartal i år.
Også Terminals & Towage øgede indtjeningen trods lavere omsætning og volumener.

Resultaterne har genereret et frit cashflow på 3 mia. dollar i årets første ni måneder, der har gjort det muligt for selskabet at betale udbytte til aktionærerne, finansiere nyindkøb og reducere den rentebærende gæld fra 11,7 mia. ved udgangen af 2019 til 10,8 mia. dollar ved udgangen af 3. kvartal.

“Vi er lykkedes med at skabe fremdrift både i vores indtjening og transformation i et ekstraordinært år som 2020, hvorfor vi tillader vi os at se fremad med større tillid. Vi er dog stadig meget opmærksomme på den usikkerhed, som pandemien og de nedlukninger, der følger med, fortsat udgør i de kommende kvartaler,” siger Søren Skou.

Han tilføjer, at selskabets tre hovedprioriteter siden pandemiens begyndelse har været at passe på medarbejdere, holde gang i kundernes forsyningskæder og støtte om om de samfund, Maersk er en del af.

“Det vil fortsat være vores fokus, nu hvor den globale efterspørgsel delvist er kommet retur,” fastslår han.

Læs mere om de opjusterede forventninger til hele året HER og hent kvartalsregnskabet HER.

Se Bloombergs interview med Søren Skou om kvartalsresultatet HER.


Kilde: A.P. Møller - Maersk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Vaccinestrategi: "Husk nu de søfarende"
- CO2: Kampen om vigtige detaljer udestår
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Tankrederi dropper udbyttet trods overskud
- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- Besigtigelseskontoret ekspanderer til Fyn
- Danske udlandsfærger vil gerne lynteste
- ÆrøXpressen skal have ny motor
- Tukuma Arctica indhenter oprindelig sejlplan
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- Forsvaret og DFDS indgår transportaftale
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer


Dagens mest læste

- Olietanker ramt af mine i saudisk farvand
- DFDS vil udvikle brint-færge til Oslo-rute
- Maersk og Torm sælger gamle skibe
- Helt nyt: Nu kører Molslinjen over Fyn
- Hanstholm Havn søsætter ny vækstplan


Ugens mest læste

- Maersk-chartret containerskib grundstødt
- Færge på grund med 429 personer om bord
- Så flyder endnu en ny færge for DFDS
- Stadil-selskab skylder Maersk 70 mio. kr.
- Tysk krigsskib border tyrkisk fragtskib
- ÆrøXpressen hårdt ramt af motorproblemer
- Højeste alarm: Bliv væk fra krydstogter
- Molslinjen er blevet politianmeldt af styrelse
- ÆrøXpressen skal have ny motor
- Boris vil genopbygge britisk styrke på havet
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst