Klik venligst
danskerederier.gif

IMO godkender omdiskuteret klimatiltag

IMO godkender omdiskuteret klimatiltag
IMO´s hovedkvarter i London. Arkivfoto.

Onsdag 18. november 2020 kl: 10:45


FN´s Internationale Maritime Organisation, IMO, har efter en ophedet debat på mødet i organisationens miljøkomite godkendt et i forvejen kritiseret forslag om tiltag, der skal reducere skibsfartens udledning af CO2. Danmark er blandt de lande, der ikke finder forslaget ambitiøst nok.

Ifølge forslaget skal gamle skibe over de kommende år ombygges til at kunne overholde de minimumsstandarder, der gælder for nybygninger i form af Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), der skal kombineres med et skibs CO2-effektivitet i forhold til den mængde fragt, skibet har med.

Men problemet er ifølge kritikerne blandt grønne organisationer og flere lande - heriblandt Danmark - at det nu vedtagne forslag er skruet sådan sammen, at de skibe, der udleder mest CO2, ikke vil blive straffet for at gøre det før 2029.

Og dermed vil forslag ikke bidrage til at IMO kan nå sin egen målsætning om en reduktion af CO2 udledningen fra skibsfarten med 40 pct. i 2030.

Også fra dansk side er der kritik af vedtagelsen:

“Det er en skam, når den laveste fællesnævner bliver resultatet af klimadebatten. Vi kan gøre det bedre,” skriver Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime således i et tweet om beslutningen, der blev truffet med støtte af store søfartsnationer som Japan, Norge, Tyskland, Storbritannien, Sydkorea m.fl.

I miljøorganisationen Transport and Environment siger shippingdirektør Faig Abbasov, at der nu er brug for regionale tiltag i Europa er nødvendig for at reducere udledningerne.

“IMO har sagt ja til et årti med øget udledning af drivhusgasser fra skibsfarten. Europa må nu tage ansvar og accelerere implementeringen af den Grønne Aftale,” siger Abbasov med henvisning til EU´s forslag om at skibsfartens skal omfattes af CO2-kvotesystemet.

Kilde: TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant
- Pirater har endnu ikke givet lyd fra sig
- Nu er det snart slut med containermanglen
- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- To tankskibe tilbageholdt for illegal transport
- Bulkcarrier på grund ved Sri Lanka
- Besætningsmedlem dræbt af pirater
- Gratis ø-færger kan igen komme på tale
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring


Dagens mest læste

- Anklager kræver dagbøder til journalister
- Göteborg klar med nyt landstrømsanlæg
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- Verdens første vipbare rotorsejl monteret
- Brand meget tæt på Maersk skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst